Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gmina Walce w drugim podejściu do zakupu MINI elektrobusu. Analiza SWZ

infobus
04.04.2025 06:01
0 Komentarzy

Gmina Walce ponownie kupuje jeden autobus elektryczny – klasy I kategorii MINI.

Inwestycja będzie dofinansowana w ramach Programu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. O ogłoszeniu pierwszego przetargu – z ofertą Mercus PSQ i unieważnieniu postępowania – pisaliśmy w TransInfo wcześniej. Teraz mamy powtórkę i pytanie, kto będzie dostawcą waleckiego elektrobusu? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne wymagania techniczne dotyczące autobusu elektrycznego zamawianego przez Gminę Walce?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu na autobus klasy MINI?
  3. Dlaczego unieważniono pierwszy przetarg?
Gmina Walce w drugim podejściu do zakupu MINI elektrobusu. Analiza SWZ
Gmina Walce w drugim podejściu do zakupu MINI elektrobusu. Analiza SWZ

Punktacja oferentów

Zamawiający wyodrębnił dwa kryteria oceny ofert:

  • cenę – 60 pkt,
  • długość okresu gwarancji i rękojmi za wady – 72 miesiące – 40 pkt.

Tak jak poprzednio, tak również tym razem zamawiający zrezygnował z kryteriów technicznych, co nie jest często spotykane w przetargach na autobusy MINI.

Przypomnijmy, że pierwsze postępowania samorządu na elektrobus zostało unieważnione w listopadzie 2024 roku. Decyzję podjęto na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, z powodu wady, której nie da się usunąć. W toku postępowania zamawiający zmodyfikował istotne parametry techniczne zamówienia (zmiana minimalnej mocy silnika z 204 kW na 150 kW), nie dokonując jednak odpowiedniej zmiany ogłoszenia, SWZ ani nie wydłużając terminu składania ofert. Działania te naruszyły zasadę konkurencyjności i mogły ograniczyć dostęp do postępowania innym wykonawcom, co skutkuje koniecznością jego unieważnienia. I stąd mamy powtórkę.

Gmina Walce w drugim podejściu do zakupu MINI elektrobusu. Analiza SWZ
Gmina Walce w drugim podejściu do zakupu MINI elektrobusu. Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Zamawiany pojazd będzie fabrycznie nowy, tj. wyprodukowany nie wcześniej, niż w 2024 r. i dotychczas nieeksploatowany. Elektrobus będzie pojazdem kategorii M3 (w rozumieniu Regulaminu nr 107 EKG ONZ). Wymagane wymiary to: długość – od 7,5 do 8,5 m; szerokość – od 2,2 m; wysokość – do 3,0 m. Pojazd ma mieć możliwość przewozu minimum 22 pasażerów, w tym co najmniej 13 na miejscach siedzących. Ma być to autobus z niską podłogą minimum w przedniej części przestrzeni pasażerskiej z miejscem na wózek inwalidzki (naprzeciwko drzwi wejściowych dwuskrzydłowych). Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez drzwi w układzie 2-0.

Minibus ma być zasilany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach trakcyjnych. Silnik elektryczny powinien posiadać moc nie mniejszą niż 200 kW. Z kolei minimalna pojemność baterii trakcyjnych ma wynosić 140 kWh. Autobus ma być wyposażony w układ odzyskiwania energii w trakcie hamowania autobusu. Pojazd musi być wyposażony w ładowarkę.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się ładowarki USB 5V/2A (2 sztuki). Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, ergonomicznych, zaopatrzonych w miękkie wkładki tapicerowane w oparciu i siedzisku (zalecane) lub pełną tapicerką siedziska i oparcia odporną na ścieranie, zabrudzenie i zniszczenia. Kabina kierowcy to przestrzeń typu półzamkniętego, wyposażona m.in. w schowek, radio, gniazdo USB.

System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne LED – przednia i boczna, ze sterownikiem zamontowanym w kabinie kierowcy. Przetarg można śledzić na stronie: https://bip.walce.pl/9185/zakup-zeroemisyjnego-taboru-autobusowego-dla-gminy-walce.html

Komentarze