Gazowa powtórka od PKS Rzeszów na 23 autobusy CNG klasy II. Z CUPT-KPO
13 grudnia 2024 roku Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” ogłosił przetarg na zakup niskoemisyjnych autobusów zasilanych gazem ziemnym w technologii CNG.
Przypomnijmy, że poprzedni, analogiczny przetarg został anulowany 29 listopada i teraz my mamy jego powtórkę. Wówczas PKS pozyskała dwie oferty: od ABP Bus & Coach i Busmport.pl. Przy budżecie 39.606.000 PLN brutto mieliśmy wówczas ponad 3-milionowe, przekroczenie. Czy tym razem będzie taniej? Zobaczymy…
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy CNG w nowym przetargu ogłoszonym przez Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”?
- Jakie są główne kryteria oceny ofert w postępowaniu przetargowym na autobusy niskoemisyjne?
- W jaki sposób projekt zakupu autobusów CNG jest finansowany i jakie środki bezzwrotne zostały na niego przeznaczone?
Gazowa powtórka
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 23 sztuk autobusów niskoemisyjnych CNG, spełniających normy emisji EURO VI step E. Pojazdy o długości od 12 do 13 metrów muszą pomieścić minimum 60 pasażerów oraz być przystosowane do przewozu osób na wózku inwalidzkim lub dziecięcym. Dodatkowo autobusy mają być wyposażone zgodnie z wymogami opisanymi w specyfikacji technicznej zawartej w dokumentacji przetargowej.
Zamówienie jest realizowane w ramach projektu pn. „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” poprzez usprawnienie transportu publicznego – autobusy CNG”. Projekt jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a wartość wsparcia bezzwrotnego została określona w dokumentacji jako 5.000.000 zł.
W postępowaniu stosowana jest dyrektywa 2014/24/UE, co oznacza, że autobusy muszą być zgodne z zasadami dotyczącymi zamówień publicznych w Unii Europejskiej.
Wymagania przetargowe
Zamawiający wymaga, aby oferenci posiadali doświadczenie w realizacji dostaw obejmujących co najmniej dwa zamówienia po 5 autobusów lub jedno zamówienie na co najmniej 10 autobusów tego samego typu i marki. Wykonawcy muszą również dysponować środkami finansowymi lub zdolnością kredytową w wysokości co najmniej 5.000.000 zł.
Na oferty PKS czeka do 17 stycznia, a następnie komisja przetargowa oceni złozone prepozycje według kryteriów:
- Cena – 60%.
- Ocena techniczna – 30%.
- Termin realizacji – 10%.
Szczegóły oraz pełna dokumentacja postępowania dostępne są na stronie https://ezamowienia.gov.pl/pl/.
Poprzednie zakupy
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej (PKS) w Rzeszowie, działające w ramach Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” (ZG PKS), intensywnie modernizuje swoją flotę, kładąc nacisk na ekologiczne i nowoczesne rozwiązania w ramach regionalnego transportu publicznego.
Zakupy autobusów zasilanych gazem CNG:
- 2024 rok: ZG PKS sfinalizował zakup ośmiu niskopodłogowych autobusów marki MAN, napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).Wartość umowy wyniosła około 15 milionów złotych. Nowe pojazdy mają długość od 11,5 do 12,5 metra i mogą przewozić minimum 80 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzących. Autobusy te są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, oferując miejsce na wózek inwalidzki.
- 2024 rok: W październiku ZG PKS ogłosił przetarg na zakup kolejnych 23 autobusów zasilanych CNG. Oferty złożone przez firmy ABP Bus & Coach oraz VBI Busimport PL przekroczyły przewidziany budżet 39,6 mln zł, wynosząc odpowiednio 44,5 mln zł i 44,6 mln zł. ZG PKS rozważał pozyskanie dodatkowych środków na realizację tego zamówienia, ale to się nie udało i mamy powtórkę, o czym powyżej.
Zakupy autobusów elektrycznych:
- 2024 rok: ZG PKS planuje zakup siedmiu elektrycznych autobusów klasy Maxi wraz z infrastrukturą techniczną. Wartość projektu to 31 mln zł, z czego 22,69 mln zł pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Nowe autobusy elektryczne mają obsługiwać gminy Świlcza, Trzebownisko, Lubenia, Boguchwała oraz trasę Sokołów Małopolski – Kuryłówka.
Łącznie ZG PKS planuje lub jest w trakcie zakupu aż 30 nowych autobusów: 23 zasilanych CNG i 7 elektrycznych. Całkowity koszt inwestycji to ponad 70 mln zł, z czego ponad 51,5 mln zł pochodzi z KPO. Dostawy planowane są do końca 2025 roku dla autobusów gazowych i do końca marca 2026 roku dla elektrycznych. Dzięki tym działaniom PKS Rzeszów sukcesywnie unowocześnia swoją flotę, zwiększając udział pojazdów ekologicznych i podnosząc standardy świadczonych usług, co przyczynia się do poprawy jakości transportu publicznego w regionie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze