FRPA: Wielkopolska wykorzystała cały budżet na rok 2025. Kto się nie zakwalifikował?
W ramach naboru o objęcie dopłatą z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2025 województwo wielkopolskie dysponowało budżetem w wysokości 55 724 110,65 zł.
Po zakończeniu procesu oceny wniosków, ogłoszono listę projektów zakwalifikowanych oraz tych, które nie uzyskały dofinansowania. Na szczęście Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało zwiększenie w 2025 r. dofinansowania linii autobusowych uruchamianych przez samorządy wzrośnie o 210 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem W 2024 r. przyznano wsparcie na uruchomienie 7 663 linii, w łącznej kwocie 860 mln zł.
Rozkład jazdy:
- Jakie było łączne dofinansowanie przyznane w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2025 w województwie wielkopolskim?
- Który organizator publicznego transportu zbiorowego otrzymał największe wsparcie finansowe w ramach tego naboru?
- Jakie były główne przyczyny niezakwalifikowania niektórych projektów do dofinansowania?
Zakwalifikowane projekty
Łącznie dofinansowano 1 094 linie komunikacyjne, obejmujące 18 372,77 km, z poziomem alokacji budżetu wynoszącym 99,32% (wydano 55 346 135,38 zł). Wśród organizatorów, którzy otrzymali środki, znalazły się m.in.:
- Gmina Kórnik – dofinansowanie 1 497 952,50 zł na obsługę 93 linii o łącznej długości 1 271,80 km,
- Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” – największy beneficjent, z kwotą 9 686 272,80 zł na 215 linii,
- Powiat Kaliski – dofinansowanie 5 658 745,70 zł na obsługę 71 linii komunikacyjnych.
Z uwagi na wyczerpanie środków, nie przyznano dofinansowania dla następujących organizatorów:
- Powiat Słupecki – wnioskowana dopłata: 1 603 701,90 zł,
- Powiat Pilski – wnioskowana dopłata: 1 771 684,80 zł,
- Powiat Ostrzeszowski – wnioskowana dopłata: 1 422 687,00 zł.
Niektóre wnioski zostały odrzucone z przyczyn formalnych, w tym:
- Gmina Miejska Czarnków,
- Miasto i Gmina Krotoszyn,
- Gmina Mosina.
Dodatkowe finansowanie
Nadzieją dla niezakalikowanych projektów jest obietnica Ministerstwa Infrastruktury o zwiększeniu wartość planu finansowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) na 2025 r. do 1 070 mln zł.
Resort przekazał, że Minister Finansów wyraził zgodę na zmianę planu finansowego FRPA, a sejmowa komisja finansów w środę wydała pozytywną opinię do propozycji przedłożonej przez Ministra Infrastruktury w tej sprawie.
„Dodatkowe 70 mln zł pozwoli na pokrycie pełnego zapotrzebowania organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy wnioskowali o wsparcie na 2025 rok” – wskazało ministerstwo.
Resort wskazał, że planowana w tym roku kwota dofinansowania linii uruchamianych przez samorządy to o 210 mln więcej niż było to w ub.r. W 2024 r. na wsparcie linii z FRPA wypłacono w sumie 860 mln zł. Ministerstwo zwróciło uwagę, że zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem stale rośnie.
Z danych resortu wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 834 linii i wyniosła ona 139 mln zł, zaś w 2021 r. 4 371 linii komunikacyjnych, a kwota wsparcia wyniosła 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 508 linii komunikacyjnych (528 mln zł); w 2023 dla 6 532 linii (671 mln zł). Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to już 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii wyniosła 860 mln zł.
„Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce” – podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Ministerstwo przypomniało, że celem Funduszu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich.
Projekty zakwalifikowane – lista:
Lista zakwalifikowanych projektów w ramach wielkopolskiego naboru do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2025
- Gmina Babiak – 151 200,00 zł – 8 linii – 170,00 km
- Gmina Baranów – 92 565,00 zł – 3 linie – 110,00 km
- Gmina Chodów – 320 010,00 zł – 9 linii – 276,50 km
- Gmina Czerniejewo – 889 641,00 zł – 10 linii – 269,00 km
- Gmina Dąbie – 113 844,00 zł – 4 linie – 110,00 km
- Gmina Dopiewo – 793 611,60 zł – 5 linii – 94,80 km
- Gmina Gniezno – 1 373 652,00 zł – 10 linii – 308,00 km
- Gmina Godziesze Wielkie – 180 000,00 zł – 1 linia – 40,00 km
- Gmina Golina – 370 887,00 zł – 5 linii – 106,00 km
- Gmina Grabów nad Prosną – 66 528,00 zł – 1 linia – 22,00 km
- Gmina Grzegorzew – 330 687,00 zł – 10 linii – 362,00 km
- Gmina Jaraczewo – 193 158,00 zł – 6 linii – 255,50 km
- Gmina Jarocin – 1 286 642,40 zł – 17 linii – 461,00 km
- Gmina Jastrowie – 221 485,50 zł – 9 linii – 225,50 km
- Gmina Kawęczyn – 37 026,00 zł – 2 linie – 53,00 km
- Gmina Kazimierz Biskupi – 359 173,20 zł – 9 linii – 351,40 km
- Gmina Kiszkowo – 356 922,00 zł – 9 linii – 416,00 km
- Gmina Kleczew – 391 153,50 zł – 8 linii – 236,50 km
- Gmina Kłecko – 131 997,60 zł – 2 linie – 110,00 km
- Gmina Kłodawa – 112 848,00 zł – 5 linii – 77,00 km
- Gmina Koło – 487 689,00 zł – 16 linii – 422,00 km
- Gmina Kościelec – 160 032,00 zł – 4 linie – 61,00 km
- Gmina Kórnik – 1 497 952,50 zł – 93 linie – 1 271,80 km
- Gmina Kramsk – 674 724,00 zł – 10 linii – 319,00 km
- Gmina Kraszewice – 71 247,00 zł – 2 linie – 78,00 km
- Gmina Krzymów – 135 216,00 zł – 1 linia – 24,00 km
- Gmina Kwilcz – 296 881,08 zł – 6 linii – 137,17 km
- Gmina Lądek – 31 140,00 zł – 2 linie – 31,00 km
- Gmina Łubowo – 359 007,00 zł – 4 linie – 180,00 km
- Gmina Margonin – 366 055,20 zł – 3 linie – 141,76 km
- Gmina Mieleszyn – 241 734,00 zł – 3 linie – 144,00 km
- Miasto i Gmina Mikstat – 101 092,86 zł – 2 linie – 22,00 km
- Gmina Miłosław – 37 200,00 zł – 1 linia – 10,00 km
- Gmina Mycielin – 141 798,00 zł – 2 linie – 38,00 km
- Gmina Niechanowo – 310 833,00 zł – 3 linie – 131,00 km
- Gmina i Miasto Nowe Skalmierzyce – 1 253 994,00 zł – 11 linii – 538,00 km
- Gmina Oborniki – 1 650 953,70 zł – 43 linie – 835,20 km
- Gmina Olszówka – 234 906,00 zł – 8 linii – 249,00 km
- Gmina Opatówek – 778 755,00 zł – 33 linie – 857,00 km
- Gmina Orchowo – 379 236,00 zł – 5 linii – 304,00 km
- Gmina Osiek Mały – 525 270,00 zł – 16 linii – 497,00 km
- Gmina Ostrowite – 10 152,00 zł – 1 linia – 12,00 km
- Miasto i Gmina Ostrzeszów – 265 356,00 zł – 5 linii – 152,00 km
- Gmina Perzów – 40 824,00 zł – 1 linia – 54,00 km
- Miasto i Gmina Pleszew – 2 425 164,00 zł – 23 linie – 1 115,00 km
- Gmina Pniewy – 424 943,84 zł – 10 linii – 253,71 km
- Gmina Pobiedziska – 664 105,50 zł – 35 linii – 541,50 km
- Gmina Powidz – 398 610,00 zł – 11 linii – 342,00 km
- Gmina Przedecz – 37 224,00 zł – 2 linie – 58,00 km
- Gmina Przygodzice – 113 400,54 zł – 2 linie – 63,00 km
- Miasto i Gmina Pyzdry – 122 016,00 zł – 2 linie – 55,00 km
- Gmina i Miasto Raszków – 1 073 970,00 zł – 13 linii – 599,00 km
- Gmina Rawicz – 413 802,60 zł – 4 linie – 106,30 km
- Gmina Rogoźno – 166 849,20 zł – 1 linia – 25,00 km
- Gmina Rychtal – 141 091,50 zł – 5 linii – 128,50 km
- Gmina Rychwał – 653 922,00 zł – 16 linii – 640,00 km
- Gmina Ryczywół – 258 636,00 zł – 7 linii – 148,00 km
- Gmina Rzgów – 467 164,80 zł – 12 linii – 320,90 km
- Gmina Sieroszewice – 1 207 404,00 zł – 11 linii – 513,00 km
- Gmina Skulsk – 165 697,50 zł – 5 linii – 125,50 km
- Gmina Sompolno – 581 643,00 zł – 23 linie – 623,00 km
- Gmina Sośnie – 355 200,00 zł – 2 linie – 74,00 km
- Gmina Stare Miasto – 483 933,00 zł – 9 linii – 187,00 km
- Gmina Strzałkowo – 104 160,00 zł – 1 linia – 28,00 km
- Gmina Szamocin – 217 728,00 zł – 2 linie – 48,00 km
- Gmina Szydłowo – 966 092,40 zł – 14 linii – 559,20 km
- Miasto i Gmina Ślesin – 739 183,50 zł – 20 linii – 557,00 km
- Gmina Śrem – 1 098 832,50 zł – 31 linii – 977,50 km
- Gmina Tuliszków – 568 035,00 zł – 9 linii – 285,00 km
- Gmina Wierzbinek – 105 291,00 zł – 5 linii – 143,00 km
- Gmina Wilczyn – 108 597,00 zł – 5 linii – 64,00 km
- Gmina i Miasto Witkowo – 519 510,00 zł – 4 linie – 156,00 km
- Gmina Władysławów – 281 268,00 zł – 3 linie – 156,00 km
- Gmina Wolsztyn – 102 592,17 zł – 3 linie – 57,13 km
- Gmina Września – 311 736,00 zł – 4 linie – 132,00 km
- Gmina Zagórów – 673 548,00 zł – 19 linii – 626,00 km
- Gmina Żerków – 310 473,60 zł – 3 linie – 96,20 km
- Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki – 2 445 336,69 zł – 19 linii – 1 493,80 km
- Powiat Kaliski – 5 658 745,70 zł – 71 linii – 3 900,20 km
- Powiat Koniński – 2 906 714,40 zł – 56 linii – 2 472,90 km
- Powiat Pleszewski – 562 161,00 zł – 9 linii – 393,00 km
- Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” – 9 686 272,80 zł – 215 linii – 8 369,20 km
Razem: 55 346 135,38 zł – 1 094 linie – 18 372,77 km.
Lista wielkopolskich projektów niezakwalifikowanych do dofinansowania w ramach naboru Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2025 – z powodu wyczerpania środków:
- Powiat Słupecki – 1 603 701,90 zł
- Powiat Złotowski – 886 221,00 zł
- Powiat Ostrzeszowski – 1 422 687,00 zł
- Powiat Kolski – 505 957,50 zł
- Powiat Kępiński – 1 318 953,00 zł
- Powiat Pilski – 1 771 684,80 zł
- Powiat Gostyński – 204 654,00 zł
- Powiat Turecki – 306 618,00 zł
- Powiat Wrzesiński – 620 100,00 zł
Z powodu braków formalnych:
- Gmina Miejska Czarnków
- Miasto i Gmina Krotoszyn
- Gmina Mosina
- Miasto Słupca
Łącznie niezakwalifikowane projekty opiewały na znaczną kwotę, ale ograniczenia budżetowe oraz braki formalne uniemożliwiły przyznanie dofinansowania. Tym samym Wielkopolska czeka na transfer dodatkowych środków z Ministerstwa Infrastruktury. Więcej na temat naboru FRPA 2025 Wielkopolsce na https://www.poznan.uw.gov.pl/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-2025
Komentarze