Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FRPA: Wielkopolska wykorzystała cały budżet na rok 2025. Kto się nie zakwalifikował?

infobus
15.01.2025 12:07
0 Komentarzy

W ramach naboru o objęcie dopłatą z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2025 województwo wielkopolskie dysponowało budżetem w wysokości 55 724 110,65 zł.

Po zakończeniu procesu oceny wniosków, ogłoszono listę projektów zakwalifikowanych oraz tych, które nie uzyskały dofinansowania. Na szczęście Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało zwiększenie w 2025 r. dofinansowania linii autobusowych uruchamianych przez samorządy wzrośnie o 210 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem W 2024 r. przyznano wsparcie na uruchomienie 7 663 linii, w łącznej kwocie 860 mln zł.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie było łączne dofinansowanie przyznane w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2025 w województwie wielkopolskim?
  2. Który organizator publicznego transportu zbiorowego otrzymał największe wsparcie finansowe w ramach tego naboru?
  3. Jakie były główne przyczyny niezakwalifikowania niektórych projektów do dofinansowania?
FRPA: Wielkopolska w pełni wykorzystała budżet 2025 rok. Kto się nie zakwalifikował?
Autobus Wielkopolskiego Transportu Regionalnego / fot. WTR

Zakwalifikowane projekty

Łącznie dofinansowano 1 094 linie komunikacyjne, obejmujące 18 372,77 km, z poziomem alokacji budżetu wynoszącym 99,32% (wydano 55 346 135,38 zł). Wśród organizatorów, którzy otrzymali środki, znalazły się m.in.:

  • Gmina Kórnik – dofinansowanie 1 497 952,50 zł na obsługę 93 linii o łącznej długości 1 271,80 km,
  • Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” – największy beneficjent, z kwotą 9 686 272,80 zł na 215 linii,
  • Powiat Kaliski – dofinansowanie 5 658 745,70 zł na obsługę 71 linii komunikacyjnych.

Z uwagi na wyczerpanie środków, nie przyznano dofinansowania dla następujących organizatorów:

  • Powiat Słupecki – wnioskowana dopłata: 1 603 701,90 zł,
  • Powiat Pilski – wnioskowana dopłata: 1 771 684,80 zł,
  • Powiat Ostrzeszowski – wnioskowana dopłata: 1 422 687,00 zł.

Niektóre wnioski zostały odrzucone z przyczyn formalnych, w tym:

  • Gmina Miejska Czarnków,
  • Miasto i Gmina Krotoszyn,
  • Gmina Mosina.
FRPA: Wielkopolska w pełni wykorzystała budżet 2025 rok. Kto się nie zakwalifikował?
Autobus Wielkopolskiego Transportu Regionalnego / fot. WTR

Dodatkowe finansowanie

Nadzieją dla niezakalikowanych projektów jest obietnica Ministerstwa Infrastruktury o zwiększeniu wartość planu finansowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) na 2025 r. do 1 070 mln zł.

Resort przekazał, że Minister Finansów wyraził zgodę na zmianę planu finansowego FRPA, a sejmowa komisja finansów w środę wydała pozytywną opinię do propozycji przedłożonej przez Ministra Infrastruktury w tej sprawie.

„Dodatkowe 70 mln zł pozwoli na pokrycie pełnego zapotrzebowania organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy wnioskowali o wsparcie na 2025 rok” – wskazało ministerstwo.

Resort wskazał, że planowana w tym roku kwota dofinansowania linii uruchamianych przez samorządy to o 210 mln więcej niż było to w ub.r. W 2024 r. na wsparcie linii z FRPA wypłacono w sumie 860 mln zł. Ministerstwo zwróciło uwagę, że zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego Funduszem stale rośnie.

Z danych resortu wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 834 linii i wyniosła ona 139 mln zł, zaś w 2021 r. 4 371 linii komunikacyjnych, a kwota wsparcia wyniosła 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 508 linii komunikacyjnych (528 mln zł); w 2023 dla 6 532 linii (671 mln zł). Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to już 7 663 linii komunikacyjnych, a łączna wypłacona kwota dopłaty do tych linii wyniosła 860 mln zł.

„Dodatkowe wsparcie pozwoli samorządom na uruchomienie nowych połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana wysokość dofinansowania okazała się niewystarczająca. Takie działanie przyczyni się do zmniejszenia skali wykluczenia komunikacyjnego w Polsce” – podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Ministerstwo przypomniało, że celem Funduszu autobusowego o charakterze użyteczności publicznej jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich.

Autobus Wielkopolskiego Transportu Regionalnego / fot. WTR
Autobus Wielkopolskiego Transportu Regionalnego / fot. WTR

Projekty zakwalifikowane – lista:

Lista zakwalifikowanych projektów w ramach wielkopolskiego naboru do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2025

  1. Gmina Babiak – 151 200,00 zł – 8 linii – 170,00 km
  2. Gmina Baranów – 92 565,00 zł – 3 linie – 110,00 km
  3. Gmina Chodów – 320 010,00 zł – 9 linii – 276,50 km
  4. Gmina Czerniejewo – 889 641,00 zł – 10 linii – 269,00 km
  5. Gmina Dąbie – 113 844,00 zł – 4 linie – 110,00 km
  6. Gmina Dopiewo – 793 611,60 zł – 5 linii – 94,80 km
  7. Gmina Gniezno – 1 373 652,00 zł – 10 linii – 308,00 km
  8. Gmina Godziesze Wielkie – 180 000,00 zł – 1 linia – 40,00 km
  9. Gmina Golina – 370 887,00 zł – 5 linii – 106,00 km
  10. Gmina Grabów nad Prosną – 66 528,00 zł – 1 linia – 22,00 km
  11. Gmina Grzegorzew – 330 687,00 zł – 10 linii – 362,00 km
  12. Gmina Jaraczewo – 193 158,00 zł – 6 linii – 255,50 km
  13. Gmina Jarocin – 1 286 642,40 zł – 17 linii – 461,00 km
  14. Gmina Jastrowie – 221 485,50 zł – 9 linii – 225,50 km
  15. Gmina Kawęczyn – 37 026,00 zł – 2 linie – 53,00 km
  16. Gmina Kazimierz Biskupi – 359 173,20 zł – 9 linii – 351,40 km
  17. Gmina Kiszkowo – 356 922,00 zł – 9 linii – 416,00 km
  18. Gmina Kleczew – 391 153,50 zł – 8 linii – 236,50 km
  19. Gmina Kłecko – 131 997,60 zł – 2 linie – 110,00 km
  20. Gmina Kłodawa – 112 848,00 zł – 5 linii – 77,00 km
  21. Gmina Koło – 487 689,00 zł – 16 linii – 422,00 km
  22. Gmina Kościelec – 160 032,00 zł – 4 linie – 61,00 km
  23. Gmina Kórnik – 1 497 952,50 zł – 93 linie – 1 271,80 km
  24. Gmina Kramsk – 674 724,00 zł – 10 linii – 319,00 km
  25. Gmina Kraszewice – 71 247,00 zł – 2 linie – 78,00 km
  26. Gmina Krzymów – 135 216,00 zł – 1 linia – 24,00 km
  27. Gmina Kwilcz – 296 881,08 zł – 6 linii – 137,17 km
  28. Gmina Lądek – 31 140,00 zł – 2 linie – 31,00 km
  29. Gmina Łubowo – 359 007,00 zł – 4 linie – 180,00 km
  30. Gmina Margonin – 366 055,20 zł – 3 linie – 141,76 km
  31. Gmina Mieleszyn – 241 734,00 zł – 3 linie – 144,00 km
  32. Miasto i Gmina Mikstat – 101 092,86 zł – 2 linie – 22,00 km
  33. Gmina Miłosław – 37 200,00 zł – 1 linia – 10,00 km
  34. Gmina Mycielin – 141 798,00 zł – 2 linie – 38,00 km
  35. Gmina Niechanowo – 310 833,00 zł – 3 linie – 131,00 km
  36. Gmina i Miasto Nowe Skalmierzyce – 1 253 994,00 zł – 11 linii – 538,00 km
  37. Gmina Oborniki – 1 650 953,70 zł – 43 linie – 835,20 km
  38. Gmina Olszówka – 234 906,00 zł – 8 linii – 249,00 km
  39. Gmina Opatówek – 778 755,00 zł – 33 linie – 857,00 km
  40. Gmina Orchowo – 379 236,00 zł – 5 linii – 304,00 km
  41. Gmina Osiek Mały – 525 270,00 zł – 16 linii – 497,00 km
  42. Gmina Ostrowite – 10 152,00 zł – 1 linia – 12,00 km
  43. Miasto i Gmina Ostrzeszów – 265 356,00 zł – 5 linii – 152,00 km
  44. Gmina Perzów – 40 824,00 zł – 1 linia – 54,00 km
  45. Miasto i Gmina Pleszew – 2 425 164,00 zł – 23 linie – 1 115,00 km
  46. Gmina Pniewy – 424 943,84 zł – 10 linii – 253,71 km
  47. Gmina Pobiedziska – 664 105,50 zł – 35 linii – 541,50 km
  48. Gmina Powidz – 398 610,00 zł – 11 linii – 342,00 km
  49. Gmina Przedecz – 37 224,00 zł – 2 linie – 58,00 km
  50. Gmina Przygodzice – 113 400,54 zł – 2 linie – 63,00 km
  51. Miasto i Gmina Pyzdry – 122 016,00 zł – 2 linie – 55,00 km
  52. Gmina i Miasto Raszków – 1 073 970,00 zł – 13 linii – 599,00 km
  53. Gmina Rawicz – 413 802,60 zł – 4 linie – 106,30 km
  54. Gmina Rogoźno – 166 849,20 zł – 1 linia – 25,00 km
  55. Gmina Rychtal – 141 091,50 zł – 5 linii – 128,50 km
  56. Gmina Rychwał – 653 922,00 zł – 16 linii – 640,00 km
  57. Gmina Ryczywół – 258 636,00 zł – 7 linii – 148,00 km
  58. Gmina Rzgów – 467 164,80 zł – 12 linii – 320,90 km
  59. Gmina Sieroszewice – 1 207 404,00 zł – 11 linii – 513,00 km
  60. Gmina Skulsk – 165 697,50 zł – 5 linii – 125,50 km
  61. Gmina Sompolno – 581 643,00 zł – 23 linie – 623,00 km
  62. Gmina Sośnie – 355 200,00 zł – 2 linie – 74,00 km
  63. Gmina Stare Miasto – 483 933,00 zł – 9 linii – 187,00 km
  64. Gmina Strzałkowo – 104 160,00 zł – 1 linia – 28,00 km
  65. Gmina Szamocin – 217 728,00 zł – 2 linie – 48,00 km
  66. Gmina Szydłowo – 966 092,40 zł – 14 linii – 559,20 km
  67. Miasto i Gmina Ślesin – 739 183,50 zł – 20 linii – 557,00 km
  68. Gmina Śrem – 1 098 832,50 zł – 31 linii – 977,50 km
  69. Gmina Tuliszków – 568 035,00 zł – 9 linii – 285,00 km
  70. Gmina Wierzbinek – 105 291,00 zł – 5 linii – 143,00 km
  71. Gmina Wilczyn – 108 597,00 zł – 5 linii – 64,00 km
  72. Gmina i Miasto Witkowo – 519 510,00 zł – 4 linie – 156,00 km
  73. Gmina Władysławów – 281 268,00 zł – 3 linie – 156,00 km
  74. Gmina Wolsztyn – 102 592,17 zł – 3 linie – 57,13 km
  75. Gmina Września – 311 736,00 zł – 4 linie – 132,00 km
  76. Gmina Zagórów – 673 548,00 zł – 19 linii – 626,00 km
  77. Gmina Żerków – 310 473,60 zł – 3 linie – 96,20 km
  78. Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki – 2 445 336,69 zł – 19 linii – 1 493,80 km
  79. Powiat Kaliski – 5 658 745,70 zł – 71 linii – 3 900,20 km
  80. Powiat Koniński – 2 906 714,40 zł – 56 linii – 2 472,90 km
  81. Powiat Pleszewski – 562 161,00 zł – 9 linii – 393,00 km
  82. Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” – 9 686 272,80 zł – 215 linii – 8 369,20 km

Razem: 55 346 135,38 zł – 1 094 linie – 18 372,77 km.

Lista wielkopolskich projektów niezakwalifikowanych do dofinansowania w ramach naboru Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2025 – z powodu wyczerpania środków:

  1. Powiat Słupecki – 1 603 701,90 zł
  2. Powiat Złotowski – 886 221,00 zł
  3. Powiat Ostrzeszowski – 1 422 687,00 zł
  4. Powiat Kolski – 505 957,50 zł
  5. Powiat Kępiński – 1 318 953,00 zł
  6. Powiat Pilski – 1 771 684,80 zł
  7. Powiat Gostyński – 204 654,00 zł
  8. Powiat Turecki – 306 618,00 zł
  9. Powiat Wrzesiński – 620 100,00 zł

Z powodu braków formalnych:

  1. Gmina Miejska Czarnków
  2. Miasto i Gmina Krotoszyn
  3. Gmina Mosina
  4. Miasto Słupca

Łącznie niezakwalifikowane projekty opiewały na znaczną kwotę, ale ograniczenia budżetowe oraz braki formalne uniemożliwiły przyznanie dofinansowania. Tym samym Wielkopolska czeka na transfer dodatkowych środków z Ministerstwa Infrastruktury. Więcej na temat naboru FRPA 2025 Wielkopolsce na https://www.poznan.uw.gov.pl/fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych-2025

Komentarze