FRPA 2026: Podkarpackie rusza z budżetem 76,6 mln zł na transport publiczny w regionie
21 listopada na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego wojewoda podkarpacki ogłosiła nabór FRPA 2026, który potrwa do 5 grudnia br.
To bardzo krótki czas na przygotowanie dokumentacji, co wymaga od samorządów szybkiej reakcji. Podczas konferencji prasowej z 25 listopada wojewoda Teresa Kubas-Hul poinformowała, że Minister Infrastruktury przyznał regionowi 76 640 931,25 PLN w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To zdecydowanie więcej niż w 2025 roku.
Rozkład jazdy:
- Do kiedy potrwa nabór FRPA 2026 w województwie podkarpackim?
- Ile wynosi łączna kwota środków przyznanych Podkarpaciu na 2026 rok?
- Jaka jest maksymalna dopłata do 1 wozokilometra w programie FRPA?
Dwie pule
Jak podkreśliła wojewoda, kwota została podzielona na dwie pule: 46 731 151,17 PLN przeznaczono na nowe wnioski dotyczące dopłat w 2026 roku, natomiast 29 909 780,08 PLN ma zabezpieczyć wcześniej podpisane umowy wieloletnie. To jeden z największych przydziałów FRPA w Polsce, co ma kluczowe znaczenie dla regionu o rozproszonej sieci osadniczej i dużych odległościach między miejscowościami.
– Wnioski mogą składać organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, czyli gminy, powiaty lub ich związki oraz województwo – przypominała Teresa Kubas-Hul. Nabór odbywa się za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego, a dokumenty można składać tylko do początku grudnia. Wojewoda podkreśliła też jednoznacznie: – Dofinansowaniu nie podlega komunikacja miejska.
Dofinansowanie dotyczy linii:
• uruchomionych po wejściu w życie ustawy o FRPA,
• lub takich, które nie funkcjonowały przez 3 miesiące przed wejściem ustawy.
Maksymalna dopłata wynosi 3 PLN do 1 wozokilometra, a organizator publicznego transportu zbiorowego musi zapewnić co najmniej 10% wkładu własnego. Można złożyć jeden wniosek na dowolną liczbę linii, a nabór dopuszcza zarówno wnioski jednoroczne, jak i wieloletnie – nawet na lata 2026–2028.
Poniżej porównanie budżetów FRPA poszczególnych województw na lata 2024 i 2025.
| Województwo | Budżet 2024 (zł) | Budżet 2025 (zł) | Zmiana (zł) | Zmiana (%) |
| Dolnośląskie | 63 627 197.88 | 57 088 409.21 | -6 538 788.67 | -10.28% |
| Kujawsko-pomorskie | 72 680 075.80 | 63 445 672.40 | -9 234 403.40 | -12.71% |
| Lubelskie | 83 771 076.94 | 59 632 641.82 | -24 138 435.12 | -28.81% |
| Lubuskie | 44 954 905.54 | 40 204 642.10 | -4 750 263.44 | -10.57% |
| Łódzkie | 54 840 680.74 | 47 490 168.99 | -7 350 511.75 | -13.40% |
| Małopolskie | 51 592 876.09 | 81 221 360.26 | 29 628 484.17 | +57.44% |
| Mazowieckie | 81 123 209.74 | 85 338 835.76 | 4 215 626.02 | +5.19% |
| Opolskie | 37 670 120.14 | 33 471 246.34 | -4 198 873.80 | -11.14% |
| Podkarpackie | 65 382 098.58 | 57 700 000.00 | -7 682 098.58 | -11.75% |
| Podlaskie | 68 127 818.76 | 45 303 409.06 | -22 824 409.70 | -33.50% |
| Pomorskie | 50 990 679.94 | 60 026 050.48 | 9 035 370.54 | +17.72% |
| Śląskie | 61 061 343.73 | 82 000 000.00 | 20 938 656.27 | +34.28% |
| Świętokrzyskie | 66 971 372.76 | 42 712 960.42 | -24 258 412.34 | -36.23% |
| Warmińsko-mazurskie | 76 381 980.91 | 52 288 147.33 | -24 093 833.58 | -31.54% |
| Wielkopolskie | 62 266 049.41 | 55 724 110.65 | -6 541 938.76 | -10.50% |
| Zachodniopomorskie | 58 602 513.04 | 57 666 879.00 | -935 634.04 | -1.60% |
Edycja 2025
Ponad 76,6 mln PLN daje Podkarpaciu możliwość dalszej odbudowy linii, które w ostatnich latach zanikały, oraz wprowadzenia wieloletniej stabilizacji finansowej. W połączeniu z ustawowym zwiększeniem budżetu FRPA do 1 mld PLN rocznie, samorządy mają szansę rozwinąć transport autobusowy tak, by zapewnić mieszkańcom mniejszych gmin realną dostępność do pracy, edukacji i usług publicznych.
Dla podkarpackiego, z jego rozproszoną zabudową i terenami wiejskimi, FRPA pozostaje kluczowym narzędziem walki z wykluczeniem transportowym. Dlatego wojewoda zachęciła organizatorów transportu, podsumowując bieżący rok:
– Wszyscy, którzy złożyli wnioski w edycji 2025, otrzymali wsparcie – podkreśliła Teresa Kubas-Hul..
W 2025 roku w województwie podkarpackim dopłaty obejmowały:
• 433 linie komunikacyjne,
• ponad 28 mln wozokilometrów,
• 84 959 149,99 PLN przeznaczonych na dopłaty,
• 45 gmin, 7 powiatów oraz 4 związki komunikacyjne.
To jeden z najlepszych wyników FRPA w Polsce i dowód na to, że region intensywnie odbudowuje siatkę transportu publicznego dzięki programowi rządowemu.
Jak oceniane będą wnioski?
Kolejność przyznawania dopłat określa ustawa. Pierwszeństwo mają:
- gminy,
- związki międzygminne,
- związki powiatowo-gminne,
- powiaty,
- związki powiatów,
- województwo.
Ocena merytoryczna wniosków obejmuje następujące elementy:
• powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców,
• łączna liczba linii we wniosku,
• długość linii i liczba przystanków,
• realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
• wskaźnik dochodów podatkowych JST,
• dostępność komunikacyjna terenów objętych inwestycjami infrastrukturalnymi.
– Najwięcej punktów otrzymają samorządy o najmniejszej gęstości zaludnienia i najniższym wskaźniku dochodów podatkowych, które jednocześnie uruchomią najwięcej długich linii o dużej liczbie przystanków – wyjaśniła Teresa Kubas-Hul.
Pełna dokumentacja, wzory wniosków i załączniki dostępne są na stronie PUW Rzeszów:
https://www.gov.pl/web/uw-podkarpacki/komunikat-wojewody-podkarpackiego-z-dnia-21-listopada-2025-r-o-ogloszonym-naborze-wnioskow-o-objecie-w-roku-2026-doplata-do-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej







Komentarze