Flandryjski De Lijn zamawia 290 autobusów elektrycznych. Za 185 mln euro
Operator transportu publicznego De Lijn z Flandrii (Belgia) ogłosił nowe zamówienie na 290 autobusów elektrycznych.
O tym ogromnym kontrakcie poinformowała 12 czerwca 2025 r. minister mobilności Flandrii, Annick De Ridder. Jest to element szeroko zakrojonego planu dekarbonizacji floty, prowadzonego przez De Lijn z celem pełnej zeroemisyjności do 2035 roku.
Rozkład jazdy:
- Ilu elektrobusów dotyczy nowe zamówienie operatora De Lijn ogłoszone 12 czerwca 2025 roku?
- Które firmy odpowiadają za produkcję przegubowych i standardowych autobusów elektrycznych w tym kontrakcie?
- Jaką infrastrukturę ładowania planuje wdrożyć De Lijn w ramach towarzyszących inwestycji?
Mega zamówienie De Lijn
Kontrakt ogłoszony 12 czerwca 2025 roku obejmuje 290 nowych elektrobusów o łącznej wartości 185 mln euro. Zamówienie jest częścią realizacji długofalowej polityki dekarbonizacji floty i stanowi kontynuację dostaw 230 pojazdów, które są obecnie wdrażane. Zgodnie z ogłoszeniem:
- 50 przegubowych autobusów elektrycznych (18 m) zostanie wyprodukowanych przez VDL Bus & Coach w belgijskim zakładzie w Roeselare,
- 100 przegubowych elektrobusów wyprodukuje Iveco Bus we Francji,
- 140 standardowych elektrobusów (12 m) trafi od BYD, z produkcją zlokalizowaną na Węgrzech (Komárom).
Dostawy pierwszych egzemplarzy rozpoczną się pod koniec 2026 roku.
Warto dodać, że De Lijn dysponuje pulą 400 mln euro z budżetu Flandrii na inwestycje w tabor. Obecne zamówienie stanowi tylko część szerszego programu zakupowego – kolejne przetargi są planowane jeszcze w 2025 roku.
Zakupowe tło
Flamandzki operator już wcześniej podpisał szereg umów ramowych z czołowymi producentami autobusów elektrycznych:
- BYD: do 500 sztuk autobusów 12-metrowych; pierwsza partia 92 pojazdów trafi do Belgii w 2025 r. Autobusy będą miały porty USB, rampy dla osób z niepełnosprawnościami oraz tapicerkę z recyklingu.
- Van Hool i VDL: 60 elektrobusów w ramach dostaw rozpoczętych już w 2024 roku.
- Iveco Bus: 109 przegubowców zamówionych wcześniej, oraz dodatkowe 32 egzemplarze zakontraktowane w listopadzie 2024 r.
- Irizar: umowa na dostawę do 100 przegubowych „ie tram” dla prowincji Limburgia i regionu Kortrijk.
Infrastruktura ładowania
De Lijn nie ogranicza się jedynie do zakupów pojazdów – w lutym 2025 r. operator zamówił od 600 do 900 stacji ładowania o mocy od 50 do 180 kW od konsorcjum SPIE-Ekoenergetyka, w ramach umowy wartej 24,2 mln euro. Punkty ładowania mają trafić do 50 zajezdni operatora.
De Lijn od kilku lat konsekwentnie realizuje plan wymiany floty na elektryczną. Belgijski operator jest jednym z największych klientów takich marek jak BYD, VDL, Irizar i Iveco Bus w Europie Zachodniej. Dzięki zamówieniom na setki autobusów elektrycznych oraz inwestycjom w infrastrukturę ładowania, operator buduje fundamenty pod nowoczesny, zeroemisyjny transport publiczny w regionie Flandrii – zgodnie z celami polityki klimatycznej Belgii i Unii Europejskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze