Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD

infobus
13.11.2024 18:02
0 Komentarzy

Podczas targów Euro Bus Expo 2024, które odbywają się w dniach 12–14 listopada, firma Alexander Dennis zaprezentowała swoje autobusy elektryczne 100EV i 400 EV. I zapowiedziała premierę 200EV.

Warto dodać, że ADL to praktycznie jedyny brytyjski producent „dużych” autobusów, który wziął udział w wystawie w Birmingham, pod nieobecność takich firm jak WrightBus, Switch czy konwersji Optare. Wśród licznych firm tureckich, hiszpańskich i chińskich stoisko producenta można śmiało nazwać najbardziej „brytyjskim”. Nie było jednak już największe, jak to bywało w przeszłości.

Spis treści:

  1. Jakie innowacyjne rozwiązania oferuje kompaktowy model Enviro100EV?
  2. Jakie są główne różnice w specyfikacji między wersją Enviro200EV dla operatorów brytyjskich a tą przeznaczoną dla Londynu?
  3. W jaki sposób system Voith Electrical Drive System wpływa na wydajność i wszechstronność modeli EnviroEV?
Autobusy ADL na wystawie Euro Bus Expo 2024
Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD

W środku i na zewnętrz

Na stoisku brytyjskiego producenta można było zobaczyć:

  • Enviro400EV: Nowa generacja dwupokładowego autobusu elektrycznego, zaprojektowanego dla Transdev Blazefield, charakteryzującego się wysoką efektywnością energetyczną i nowoczesnym designem.
  • Enviro100EV: Kompaktowy autobus elektryczny, określany jako „duży mały autobus”, przeznaczony dla londyńskiego rynku, łączący niewielkie wymiary z pojemnością i komfortem większych pojazdów.

Podczas spotkania z przedstawicielami ADL widać, że spore nadzieje firma wiąże z nowym modelem Enviro200EV: To najnowsza wersja popularnego modelu jednopokładowego autobusu elektrycznego, który na razie prezentowany jest wirtualnie. Dodatkowo, Alexander Dennis przedstawił na Bus Euro Expo:

  • AD24: Nową platformę cyfrową, oferującą kompleksowe rozwiązania dla operatorów transportu publicznego, w tym narzędzia do modelowania tras i zarządzania flotą.
  • Enviro400: Niskoemisyjny autobus dwupokładowy, prezentowany na zewnętrznej ekspozycji, demonstrujący zaangażowanie firmy w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych.
Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD
Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD

Mały i duży

Podczas Euro Bus Expo 2024 firma Alexander Dennis przedstawiła dwa kluczowe modele, które przyciągnęły uwagę specjalistów z branży transportowej: Enviro100EV oraz Enviro400EV.

Enviro100EV – „duży mały autobus”

Enviro100EV został zaprojektowany jako kompaktowy, zeroemisyjny autobus, który mimo swoich niewielkich rozmiarów (8,5 m długości i 2,35 m szerokości) oferuje dużą pojemność pasażerską. Dzięki smukłej konstrukcji jest idealny do wąskich ulic miejskich lub przestrzeni ograniczonych, takich jak prywatne osiedla, uczelnie czy transport korporacyjny.

Autobus jest wyposażony w Voith Electrical Drive System, znany z wysokiej wydajności energetycznej, oraz baterie o pojemnościach 236 kWh i 354 kWh, które zapewniają zasięg do 285 mil (ok. 460 km). Dzięki niskiej podłodze i łatwemu dostępowi, pojazd jest także dostosowany do potrzeb pasażerów z ograniczoną mobilnością, co czyni go doskonałym wyborem do obsługi placówek opieki zdrowotnej.

Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD
Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD

Enviro400EV – nowa generacja piętra

Enviro400EV, drugi model prezentowany na targach, to nowoczesny, dwupokładowy autobus elektryczny stworzony specjalnie dla Transdev Blazefield. Ten zeroemisyjny autobus, przeznaczony do obsługi długich, międzyaglomeracyjnych tras, zadebiutował na słynnej trasie 36, łączącej Leeds, Harrogate i Ripon. Wyposażony w baterie o pojemności 472 kWh, model jest przystosowany do ładowania za pomocą pantografu podczas postojów na dworcu autobusowym w Harrogate. Taka konfiguracja umożliwia autobusom kursowanie z dużą częstotliwością, przy zachowaniu wysokiej efektywności energetycznej.

Wnętrze Enviro400EV zostało zaprojektowane z myślą o komforcie – na górnym pokładzie zastosowano układ 2+1 z rozkładanymi siedzeniami, podłokietnikami oraz rozszerzonymi parapetami. Komfort podróży zwiększają również gniazda USB, ładowanie indukcyjne oraz zaawansowane systemy informacyjne.

Alexander Dennis, wraz z Transdev Blazefield, otrzymał wsparcie finansowe od brytyjskiego programu Zero-Emission Bus Regional Areas (ZEBRA), co umożliwiło wdrożenie tej nowej generacji autobusów elektrycznych na najbardziej znanej trasie Transdev.

Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD
Euro Bus Expo 2024: ADL buduje swoją rodzinę autobusów elektrycznych. Bez BYD

Nadchodzi Enviro200EV

Na targach Euro Bus Expo 2024 wiele mówiono o zapowiedzianym na 2025 rok modelu Enviro200EV, czyli nowej generacji bestsellerowego modelu niskopodłogowego autobusu jednopokładowego. Enviro200EV oferować będzie szereg długości nadwozia – od 9,9 do 11,7 metra, z dodatkową wersją 10,4-metrową dla operatorów z Londynu. Konstrukcja tego modelu jest wyjątkowo lekka, co w połączeniu z 2,47-metrową szerokością zapewnia optymalną manewrowość oraz komfort.

Wersja brytyjska autobusu pomieści do 43 pasażerów siedzących w zależności od długości pojazdu, a całkowita pojemność może sięgać aż 92 pasażerów w najdłuższej wersji. Model londyński będzie wyposażony w dwie pary drzwi oraz rampę dla wózków inwalidzkich przy tylnych drzwiach, co umożliwia większy komfort oraz dostępność dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Enviro200EV będzie napędzany przez system Voith Electrical Drive System, który oferuje dwa poziomy wydajności – wersję średniociężką dla lżejszych pojazdów oraz opcję ciężką dla tras o wyższych wymaganiach. Autobus zyska wsparcie z wydajnego akumulatora 400 kWh CATL, co zapewni wysoką wydajność i długą żywotność.

Obydwa modele, Enviro100EV i Enviro200EV, wyróżniają się energooszczędnością i nowoczesnym designem, który zapewnia wysoki komfort podróży. Alexander Dennis projektuje swoje pojazdy z myślą o maksymalnej efektywności energetycznej, co potwierdza 97-procentowa efektywność „od sieci do kół” mierzona na cyklu Zemo Partnership’s UK Bus Cycle.

Komentarze