Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Eklektyczna trzynastka dla PKS Nova. Pierwsze e-busy od Busnex Poland i Yutonga

infobus
30.09.2025 18:01
0 Komentarzy

Ponad 42,6 mln zł będzie kosztowało dostarczenie 13 autobusów elektrycznych dla spółki PKS Nova – poinformowała 30 września podlaska spółka.

Autobusy zakupiono w ramach projektu konkursu CUPT-KPO z dofinansowaniem Krajowego Planu Odbudowy. O tym ciekawym zamówieniu (obejmującym dwa typy elektrobusów – klasy I i klasy II) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych dostarczy firma Busnex Poland dla PKS Nova?
  2. Jaką maksymalną trasę na jednym ładowaniu mogą pokonać autobusy Yutong?
  3. Ile wynosi dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy na projekt PKS Nova?
Busnex Poland dostarczy do PKS Nova zarówno autobusy Yutong E10
Busnex Poland dostarczy do PKS Nova zarówno autobusy Yutong E10

Yutong E10

We wtorek 30 września w siedzibie spółki w Białymstoku podpisano umowę z firmą, która wygrała w przetargu – Busnex Poland. Jak poinformowała PAP spółka, wartość podpisanych umów wynosi ponad 42,6 mln zł.

Zakup autobusów to część większego projektu PKS Nova, którego wartość to blisko 50 mln zł, a dotacja z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wynosi 33,6 mln zł. W ramach projektu powstanie też infrastruktura z ładowarkami, a także zakupiony zostanie jeszcze MINI elektrobus.

Jak mówił we wtorek przed podpisaniem umów prezes PKS Nova Zbigniew Wojno, będą to pierwsze elektryczne autobusy w taborze spółki. Podkreślił, że będzie to nowoczesne rozwiązania dla pasażerów, ale poprawi się też komfort pracy kierowców.

Autobusy trafią na trasy międzymiastowe, będą obsługiwały połączenia na terenie całego województwa. Wojno powiedział, że pojazdy mają trafić do końca czerwca przyszłego roku, a spółka będzie starała się od razu po dostarczeniu wprowadzać je do użytku. Liczy, że początek przyszłego roku szkolnego to będzie ten czas, gdy już wszystkie elementy tego projektu będą gotowe.

Busnex Poland dostarczy do PKS Nova zarówno autobusy Yutong E10
Plus jedne z pierwszych w Polsce – elektrobusów klasy II – Yutong IC12E

Yutong IC12E

PKS Nova w ramach umowy zamówiła dwa rodzaje autobusów. Jak mówił obecny na podpisaniu umowy prezes Busnex Poland Marcin Kucharski, jeden to nowoczesny pojazd typowo międzymiastowy, który pomieści 50 pasażerów, drugi – 10-metrowy autobus typu miejskiego.

Mówiąc o specyfice elektrobusów międzymiastowych, podkreślił, że są one w pełni dostoswane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, klimatyzowane, z ładowarkami USB na pokładzie. Wymienił też udogodnienia dla kierowców, wskazując, że kabiny są klimatyzowane a fotele będą miały możliwość masowania.

Pojazd będzie mógł na jednym ładowaniu przejechać do 400 km w różnych warunkach – zaznaczył Kucharski. – Jeśli chodzi o technologię baterii, to jest najnowocześniejsza technologia. Żaden producent nie oferuje tak wydajnej baterii, w związku z tym te e-busy, które będzie spółka użytkować, w zupełności dzienny zasięg tych autobusów wystarczy, żeby pokonać planowane trasy – dodał.

Prezes PKS Zbigniew Wojno dodał, że planowane przez spółkę trasy uwzględniały zapas baterii, by można pokonać trasę w dwie strony na jednym ładowaniu.

PKS Nova podała, że umowę na dostarczenie kolejnego elektrobusa (od Automat na podwozu Iveco) podpisze w połowie października 2025 r.

Komentarze