Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dusseldorf oficjalnie otworzył stację wodorową. Pod flotę 20 autobusów od Solarisa

infobus
20.08.2025 09:02
0 Komentarzy

15 sierpnia 2025 r. w Düsseldorfie oficjalnie uruchomiono nową stację tankowania wodoru przy Höherweg, tuż obok zajezdni Rheinbahn w Lierenfeld.

To element szerokiej strategii miasta, która zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2035 r. Nowa infrastruktura wspiera rosnącą flotę autobusów wodorowych – w tym zamówione Solarisy Urbino 12 hydrogen. O tym obiekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie w Düsseldorfie uruchomiono nową stację tankowania wodoru?
  2. Jaką dzienną przepustowość ma ta instalacja?
  3. Ile autobusów wodorowych eksploatuje obecnie Rheinbahn?
Dusseldorf otwiera nową stację wodorową i rozwija flotę autobusów z ogniwami paliwowymi / fot Rheinbahn
Dusseldorf otwiera nową stację wodorową i rozwija flotę autobusów z ogniwami paliwowymi / fot Rheinbahn

Krótki czas tankowania, większy zasięg

Nowa instalacja ma dzienną przepustowość do 5 ton wodoru, co wielokrotnie przewyższa aktualne potrzeby przewoźnika.

– „Dzięki lokalizacji tuż obok zajezdni skracamy przejazdy na tankowanie i oszczędzamy czas. Zapas wodoru w pełni zabezpiecza nasze autobusy – 20 pojazdów potrzebuje do 600 kg paliwa dziennie” – tłumaczy dr Arne Viertelhausen, kierownik projektu w Rheinbahn.

Stacja została wyposażona w trzy dyspensery, które pozwalają równocześnie tankować trzy autobusy.

– „Pełne uzupełnienie wodoru zajmuje 10–15 minut. To proces szybki i wygodny, porównywalny z tankowaniem pojazdów konwencjonalnych” – podkreśla Ramandeep Singh, współodpowiedzialny za portfolio elektromobilności.

Operatorem obiektu jest spółka H2 Mobility. Budowa stacji i rozwój floty wodorowej są częścią strategii dekarbonizacji Düsseldorfu.

Dusseldorf otwiera nową stację wodorową i rozwija flotę autobusów z ogniwami paliwowymi / fot Rheinbahn
Dusseldorf otwiera nową stację wodorową i rozwija flotę autobusów z ogniwami paliwowymi / fot Rheinbahn

Autobusy wodorowe w praktyce

Rheinbahn eksploatuje obecnie 19 autobusów wodorowych, a 20. pojazd ma dotrzeć latem 2025 r. Flota obejmuje m.in. Solarisy Urbino 12 hydrogen z ogniwami Ballard (70 kW) i bateriami typu High Power. Każdy autobus może przejechać ponad 330 km na jednym tankowaniu, co czyni go najbardziej zasięgowym spośród napędów zeroemisyjnych dostępnych w Düsseldorfie.

– „Dodatkowym atutem jest to, że zimą energia cieplna z ogniwa wykorzystywana jest do ogrzewania pojazdu, więc zasięg praktycznie nie spada” – zaznacza Singh.

Nowe autobusy kursują m.in. na linii 732, łączącej Hafen, Hauptbahnhof i Eller. Wybór tej trasy miał dwa powody: bliskość do zajezdni i stacji oraz ekspozycję dla pasażerów.

– „Chcemy, by mieszkańcy widzieli i doświadczali nowej technologii w codziennych podróżach” – dodaje Viertelhausen.

Według Rheinbahn zarówno kierowcy, jak i pracownicy techniczni pozytywnie oceniają nową flotę.

– „Nasi kierowcy mówią, że prowadzi się je przyjemnie, a warsztat przekonuje się do ich obsługi. Oczywiście, jak każda nowa technologia, autobusy wodorowe niosą ze sobą wyzwania, ale to naturalna część procesu uczenia się” – relacjonuje Singh.

– „Stawiamy na zasięg, elastyczność i niezależność od infrastruktury ładowania. Wodór daje nam to, czego potrzebujemy, aby rozwijać nowoczesny transport publiczny w Düsseldorfie” – podsumowuje dr Arne Viertelhausen.

Dusseldorf otwiera nową stację wodorową i rozwija flotę autobusów z ogniwami paliwowymi / fot Rheinbahn

Komentarze