Dusseldorf oficjalnie otworzył stację wodorową. Pod flotę 20 autobusów od Solarisa
15 sierpnia 2025 r. w Düsseldorfie oficjalnie uruchomiono nową stację tankowania wodoru przy Höherweg, tuż obok zajezdni Rheinbahn w Lierenfeld.
To element szerokiej strategii miasta, która zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2035 r. Nowa infrastruktura wspiera rosnącą flotę autobusów wodorowych – w tym zamówione Solarisy Urbino 12 hydrogen. O tym obiekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie w Düsseldorfie uruchomiono nową stację tankowania wodoru?
- Jaką dzienną przepustowość ma ta instalacja?
- Ile autobusów wodorowych eksploatuje obecnie Rheinbahn?
Krótki czas tankowania, większy zasięg
Nowa instalacja ma dzienną przepustowość do 5 ton wodoru, co wielokrotnie przewyższa aktualne potrzeby przewoźnika.
– „Dzięki lokalizacji tuż obok zajezdni skracamy przejazdy na tankowanie i oszczędzamy czas. Zapas wodoru w pełni zabezpiecza nasze autobusy – 20 pojazdów potrzebuje do 600 kg paliwa dziennie” – tłumaczy dr Arne Viertelhausen, kierownik projektu w Rheinbahn.
Stacja została wyposażona w trzy dyspensery, które pozwalają równocześnie tankować trzy autobusy.
– „Pełne uzupełnienie wodoru zajmuje 10–15 minut. To proces szybki i wygodny, porównywalny z tankowaniem pojazdów konwencjonalnych” – podkreśla Ramandeep Singh, współodpowiedzialny za portfolio elektromobilności.
Operatorem obiektu jest spółka H2 Mobility. Budowa stacji i rozwój floty wodorowej są częścią strategii dekarbonizacji Düsseldorfu.
Autobusy wodorowe w praktyce
Rheinbahn eksploatuje obecnie 19 autobusów wodorowych, a 20. pojazd ma dotrzeć latem 2025 r. Flota obejmuje m.in. Solarisy Urbino 12 hydrogen z ogniwami Ballard (70 kW) i bateriami typu High Power. Każdy autobus może przejechać ponad 330 km na jednym tankowaniu, co czyni go najbardziej zasięgowym spośród napędów zeroemisyjnych dostępnych w Düsseldorfie.
– „Dodatkowym atutem jest to, że zimą energia cieplna z ogniwa wykorzystywana jest do ogrzewania pojazdu, więc zasięg praktycznie nie spada” – zaznacza Singh.
Nowe autobusy kursują m.in. na linii 732, łączącej Hafen, Hauptbahnhof i Eller. Wybór tej trasy miał dwa powody: bliskość do zajezdni i stacji oraz ekspozycję dla pasażerów.
– „Chcemy, by mieszkańcy widzieli i doświadczali nowej technologii w codziennych podróżach” – dodaje Viertelhausen.
Według Rheinbahn zarówno kierowcy, jak i pracownicy techniczni pozytywnie oceniają nową flotę.
– „Nasi kierowcy mówią, że prowadzi się je przyjemnie, a warsztat przekonuje się do ich obsługi. Oczywiście, jak każda nowa technologia, autobusy wodorowe niosą ze sobą wyzwania, ale to naturalna część procesu uczenia się” – relacjonuje Singh.
– „Stawiamy na zasięg, elastyczność i niezależność od infrastruktury ładowania. Wodór daje nam to, czego potrzebujemy, aby rozwijać nowoczesny transport publiczny w Düsseldorfie” – podsumowuje dr Arne Viertelhausen.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze