Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daimler zapowiada przełom w infrastrukturze ładowania autokarów elektrycznych w Europie

infobus
12.11.2025 08:02
0 Komentarzy

Od 2026 roku Daimler Buses rozpocznie instalację publicznych stacji ładowania dla autobusów i autokarów elektrycznych w popularnych turystycznych lokalizacjach Europy.

M.in. na parkingach przy parkach rozrywki czy w centrach miast. Celem projektu jest umożliwienie bezemisyjnym pojazdom obsługi tras turystycznych i międzymiastowych, które dotąd pozostawały poza zasięgiem standardowej infrastruktury ładowania.

Rozkład jazdy:

  1. W jakich lokalizacjach poza Kolonią Daimler Buses planuje budowę publicznych stacji ładowania?
  2. Czy nowe stacje będą dostępne również dla innych marek autobusów elektrycznych?
  3. Kiedy dokładnie ruszy pilotaż w Kolonii i jakie pojazdy będą z niego korzystać jako pierwsze?

Od Kolonii

Pierwszym etapem będzie pilotaż w Kolonii, realizowany we współpracy z miejską agencją energetyczno-klimatyczną NRW.Energy4Climate. W jego ramach powstaną cztery publiczne stacje szybkiego ładowania o mocy 400 kW, zlokalizowane przy parkingu Buspark Cologne przy ulicy Kuhweg, dostępnym 24/7. Projekt ma pozwolić na szybkie ładowanie autobusów i autokarów elektrycznych — niezależnie od marki — przy użyciu zielonej energii.

Za planowanie, budowę, eksploatację i serwis odpowiada spółka zależna Daimler Buses Solutions GmbH, która finansuje infrastrukturę i odzyskuje nakłady poprzez sprzedaż energii.

Till Oberwörder, CEO Daimler Buses: – „Przyszłość autobusu jest elektryczna. Budowa infrastruktury publicznego ładowania postępuje zbyt wolno, dlatego chcemy dać branży impuls. Nasz nowy autobus międzymiastowy eIntouro będzie pierwszym, który z niej skorzysta.”

Mercedes‑Benz eIntouro z premierą na Busworld Europe 2025
Mercedes‑Benz eIntouro z premierą na Busworld Europe 2025

Wejście eIntouro

Nowy Mercedes-Benz eIntouro – pierwszy w pełni bateryjny autobus międzymiastowy producenta – zadebiutuje 3 października 2025 r. na targach Busworld Europe w Brukseli. Pojazd może być wyposażony w jedną lub dwie baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), zapewniające zasięg do 500 km, w zależności od konfiguracji i warunków eksploatacji.

Daimler Buses, który już od 2018 roku produkuje miejski model eCitaro, a od 2023 roku oferuje wersję z ogniwem wodorowym jako range extender, planuje do końca dekady wprowadzenie również autokarów bateryjnych, a następnie wodorowych.

W ramach Busworld 2025 Daimler Buses zaprezentuje łącznie 11 pojazdów marek Mercedes-Benz i Setra, w tym nową generację baterii NMC4 w modelu eCitaro. Dwa z nich będą dostępne do jazd testowych.

Daimler Buses Solutions konsekwentnie rozszerza swoje portfolio o projekty publicznej infrastruktury ładowania, uzupełniając tym samym działania joint venture Milence (Daimler Truck + TRATON GROUP + Volvo Group), które koncentruje się na stacjach dla ciężarówek przy autostradach.

W 2024 r. Daimler Buses utrzymał pozycję lidera rynku autobusów w Europie i Ameryce Łacińskiej z wynikiem 26 600 sprzedanych pojazdów, a w pierwszej połowie 2025 r. zwiększył sprzedaż o 8 proc. do 13 200 sztuk i poprawił marżę operacyjną do 9,7 proc.

Mercedes‑Benz eIntouro z premierą na Busworld Europe 2025
Mercedes‑Benz eIntouro z premierą na Busworld Europe 2025

Komentarze