Coraz bliżej debiutu autobusów NesoBus w Tychach. PKM ma umowę na H2 z Orlenem
Pierwsze autobusy wodorowe i pierwsze pojazdy marki NesoBus zakupione przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię są coraz bliżej debiutu w regularnym ruchu liniowym.
Kluczowym elementem całego projektu stało się zabezpieczenie dostaw wodoru, na które PKM Tychy i PKM Katowice podpisały umowy z Orlenem. Wszystkie osiem 12-metrowych autobusów wodorowych NesoBus dotarło już do zajezdni operatorów i przechodzi końcowe procedury odbiorowe. Po ich zakończeniu pojazdy zostaną dopuszczone do ruchu i rozpoczną przewozy pasażerów w komunikacji miejskiej Metropolii. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych trafi do PKM Tychy i PKM Katowice?
- Jaki zasięg zapewnia NesoBus z 37,5 kg wodoru?
- Gdzie operatorzy będą tankować wodór?
Od prezentacji do regularnej eksploatacji
Pierwszy kontakt mieszkańców Metropolii z autobusami wodorowymi NesoBus miał miejsce już pod koniec września 2025 roku podczas Kongresu Nowej Mobilności, gdzie zaprezentowano pojazd jeszcze przed rozpoczęciem dostaw seryjnych. Wówczas był to jedynie pokaz technologii, natomiast dziś projekt wchodzi w decydującą fazę wdrożeniową.
W połowie listopada wszystkie zamówione pojazdy dotarły już do PKM Tychy oraz PKM Katowice. Łącznie Metropolia odebrała osiem autobusów wodorowych, z czego pięć trafiło do Tychów, a trzy do Katowic. Obecnie autobusy przechodzą szczegółowe testy techniczne, weryfikację wyposażenia oraz integrację systemów pokładowych.
„Wszystkie pojazdy trafiły już do zajezdni PKM Katowice i PKM Tychy. Obecnie trwają kompleksowe prace odbiorowe, obejmujące szczegółowe testy techniczne, weryfikację wyposażenia oraz integrację systemów pokładowych” – powiedział Łukasz Zych, rzecznik prasowy GZM.
„Dopiero po zakończeniu tego etapu autobusy zostaną protokolarnie odebrane, zarejestrowane i dopuszczone do ruchu liniowego” – dodał.
Metropolia zakłada, że pierwsze wodorowe autobusy wyjadą na linie w pierwszych dniach stycznia 2026 roku.
Kręta droga do wodoru w Metropolii
Droga do realizacji projektu była długa i niepozbawiona zwrotów akcji. Pierwsze podejście do zakupu autobusów wodorowych GZM podjęła już w 2022 roku, ogłaszając równolegle przetargi na dostawę pojazdów oraz zakup wodoru. Oba postępowania zostały jednak unieważnione, głównie z powodu wysokich cen paliwa wodorowego zaproponowanych przez Orlen.
W efekcie Metropolia zdecydowała się zmienić zakres projektu współfinansowanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który pierwotnie opiewał na 81 mln zł. Zamiast 20 autobusów wodorowych, postanowiono kupić osiem wodorowców oraz 18 autobusów elektrycznych.
Ostatecznie przetarg na autobusy wodorowe został rozstrzygnięty około rok temu. Jedyną ofertę złożyła spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, należąca do grupy Zygmunta Solorza. Wartość kontraktu na osiem autobusów 12-metrowych wyniosła około 31,8 mln zł.
NesoBus – parametry i technologia
Autobusy NesoBus to 12-metrowe, w pełni niskopodłogowe pojazdy przeznaczone do intensywnej eksploatacji w ruchu miejskim. Każdy autobus wyposażony jest w niewielką baterię trakcyjną oraz ogniwo paliwowe, a głównym magazynem energii są butle wodorowe umieszczone na dachu.
Łączna pojemność zbiorników wynosi 37,5 kg wodoru, co w warunkach miejskich pozwala na uzyskanie zasięgu około 400–450 km na jednym tankowaniu. Jak przekazała Katarzyna Piec, wiceprezes PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, realne zużycie paliwa okazało się niższe niż pierwotnie zakładano.
„Początkowo deklarowaliśmy zużycie wodoru na poziomie 8 kg na 100 km, natomiast eksploatacja pokazuje, że średnie zużycie wynosi około 6 kg” – podkreśliła Katarzyna Piec.
Standard wyposażenia autobusów obejmuje m.in. klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, rozbudowany monitoring oraz system informacji pasażerskiej, co zapewnia wysoki komfort podróży. Producent odpowiada za serwis i obsługę gwarancyjną – ogniwa paliwowe objęto gwarancją na 10 lat, a magazyny energii na 15 lat.
Umowa na wodór
Zgodnie z przyjętym modelem, to operatorzy – PKM Tychy i PKM Katowice – odpowiadają za zapewnienie paliwa dla autobusów wodorowych. Oba przedsiębiorstwa będą tankować wodór na działającej od roku stacji Orlen zlokalizowanej przy DK86.
„To operatorzy, w ramach swojej działalności eksploatacyjnej, zawierają umowy na dostawy wodoru i organizują tankowanie autobusów” – wyjaśnił Łukasz Zych. „Zawarto umowę gwarantującą ciągłość dostaw wodoru” – dodała Malwina Kaczor z Katowickiej Agencji Wydawniczej, działając w imieniu PKM Katowice.
W Tychach autobusy wodorowe będą obsługiwać linie 2, 21, 137, 254, 273 oraz 696, natomiast w Katowicach pojawią się na liniach 601 i 115.
Naszym zdaniem
Wdrożenie autobusów wodorowych przez PKM Tychy i PKM Katowice to jeden z najbardziej zaawansowanych projektów zeroemisyjnych realizowanych obecnie w polskim transporcie publicznym. Choć skala wdrożenia jest na razie ograniczona, Metropolia konsekwentnie testuje różne technologie napędowe, zbierając doświadczenia eksploatacyjne przed ewentualnymi kolejnymi decyzjami inwestycyjnymi.
Zabezpieczenie dostaw wodoru poprzez umowę z Orlenem usuwa jedną z największych barier wdrożeniowych. Ostateczna ocena projektu będzie jednak możliwa dopiero po pełnym roku regularnej eksploatacji, gdy znane będą rzeczywiste koszty, niezawodność i wpływ wodorowych autobusów na codzienną komunikację miejską w Metropolii.




Komentarze