Co się zmieni w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2025?
5 listopada sejmowa Komisja Finansów Publicznych zajmowała się projektem ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025, czyli tzw. ustawy okołobudżetowej.
Posłowie zaproponowali kilka poprawek do projektu. Najnowszy wersja obejmuje m.in. rozwiązania zapewniające Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych pozostawienie do jego dyspozycji wszystkich środków, które nie zostaną wykorzystane do końca roku. Do tej pory było także że niewykorzystane fundusze przenoszono do Funduszu Drogowego.
Spis treści:
- Jaki projekt ustawy omawiała sejmowa Komisja Finansów Publicznych 5 listopada?
- Kto odpowiada za opracowanie rozporządzenia dotyczącego podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
- Na jakiej podstawie przyznawane są środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych województwom?
Kolejne zmiany
Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury cały czas pracuje nad projektem rozporządzenia ws. szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA); rozporządzenie będzie stosowane począwszy od naboru wniosków na 2025 r. – wynika z informacji na stronie KPRM.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu pojawiła się informacja o „Projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków FRPA o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach”.
„W celu zapewnienia niezakłóconego funkcjonowania FRPA w 2025 r. niezbędna jest realizacja delegacji ustawowej z art. 10 ust. 2 ustawy o Funduszu i wydanie przedmiotowego rozporządzenia, które będzie stosowane począwszy od naboru wniosków na 2025 r.” – wyjaśniono.
sposób podziału środków
Projekt rozporządzenia określa szczegółowy sposób podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) o charakterze użyteczności publicznej, które są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej poprzez dopłatę do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej.
Sposób podziału środków FRPA zakłada m.in., że „środki na umowy o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy, w którym te umowy zostały zawarte, przyznaje się poszczególnym województwom zgodnie z zaangażowaniem zgłoszonym przez wojewodów dysponentowi Funduszu, które nie może przekroczyć 70 proc. kwoty środków przekazanych wojewodzie w roku poprzednim”.
Pozostałą kwotę środków Funduszu pomniejszoną o środki zaangażowane w ramach umów o dopłatę oraz o środki wyodrębnione w planie finansowym Funduszu w ramach rezerwy w kwocie stanowiącej równowartość 5 proc. dzieli się na poszczególne województwa w następujący sposób: kwotę stanowiąca 11/12 tych środków dzieli się na województwa przez jej przemnożenie przez wskaźnik udziału województwa w tej kwocie. Dla obliczenia wskaźnika we wzorze przyjęto, że na wielkość środków przydzielonych z Funduszu dla poszczególnych województw będą miały wpływ m.in. takie czynniki jak powierzchnia województwa, liczba mieszkańców, wartość produktu krajowego brutto Polski, wartość produktu krajowego brutto województwa,
Z kolei kwotę stanowiącą 1/12 tych środków dzieli się w równych częściach na pięć województw z najwyższym udziałem procentowym kwoty dopłaty przekazanej przez wojewodów organizatorom i wykorzystanej przez tych organizatorów w poprzednim roku budżetowym w odniesieniu do kwoty przyznanej tym wojewodom w ramach pierwszego podziału środków Funduszu na województwa w poprzednim roku budżetowym.
czWarty kwartał
„Wydanie przedmiotowego rozporządzenia jest niezbędne dla możliwości funkcjonowania Funduszu w 2025 r. i w latach kolejnych” – podano.
Jak przekazano, organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2024 r.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych został ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r. . To instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. FRPA jest państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.
Komentarze