Cały transport publiczny apeluje do Ministra Infrastruktury o zmiany w FRPA i ulgach
1 sierpnia Michał Wolański, profesor SGH wraz z 12 sygnatariuszami skierował list otwarty do Ministra Infrastruktury, Dariusza Klimczaka dt. poprawy systemu transportu publicznego w Polsce.
List ten, podpisany przez przedstawicieli samorządów i ekspertów z branży transportowej, porusza pilne kwestie dotyczące organizacji i finansowania regionalnej komunikacji autobusowej w Polsce. Głównym celem listu jest zwrócenie uwagi na konieczność reformy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA), który odgrywa kluczową rolę w walce z wykluczeniem transportowym w kraju.
Spis treści:
- Jakie zmiany w funkcjonowaniu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych proponują sygnatariusze listu?
- Dlaczego Michał Wolański uważa, że kolej nie jest wystarczającym rozwiązaniem problemów wykluczenia transportowego w Polsce?
- Jakie konkretne postulaty dotyczące ulg ustawowych zawarto w liście do Ministra Infrastruktury?
Wykluczenie transportowe wciąż realnym problemem
W treści listu podkreślono, że mimo postępów w rozwoju transportu kolejowego, wiele miejscowości w Polsce nadal boryka się z problemem wykluczenia transportowego.
Jak zaznaczył prof. Michał Wolański, „Kolej, choć ważna, nie jest rozwiązaniem wszystkich problemów związanych z dostępnością transportu publicznego.” Autorzy listu zwracają uwagę na fakt, że w miejscach, gdzie kolej nie dociera, kluczową rolę powinny odgrywać przewozy autobusowe, które łączą lokalne społeczności z większymi ośrodkami miejskimi.
Jednym z głównych postulatów zawartych w liście jest konieczność zmiany terminów naborów do FRPA.
Prof. Wolański podkreśla, że „wyniki naborów powinny być ogłaszane co najmniej na dwa miesiące przed końcem roku, aby organizatorzy mogli odpowiednio zaplanować przewozy.” Obecne praktyki, polegające na ogłaszaniu wyników w ostatnich dniach grudnia, komplikują kwestie organizacyjne i utrudniają zapewnienie stabilnego funkcjonowania transportu publicznego.
jak poprawić FRPA?
Sygnatariusze listu zwracają także uwagę na konieczność zmiany kolejności przyznawania środków z FRPA. W obecnym systemie preferowane są gminy, co zdaniem prof. Wolańskiego prowadzi do „atomizacji transportu i niekorzystnej dla pasażerów różnorodności zasad funkcjonowania przewozów w sąsiadujących ze sobą gminach.” W liście zaproponowano, aby priorytetem przy przyznawaniu środków były województwa i związki powiatowo-gminne, co pozwoli na lepszą integrację transportu na większych obszarach.
Autorzy listu postulują również zwiększenie dostępnej puli środków w ramach FRPA, szczególnie w kontekście naborów wieloletnich.
-„Bez stabilnego wieloletniego finansowania, regionalny transport autobusowy nie będzie mógł funkcjonować na odpowiednim poziomie,” argumentuje prof. Wolański. Proponuje on zwiększenie puli środków nawet o 50% oraz usunięcie gmin z grona beneficjentów, co pozwoli na lepsze wykorzystanie funduszy przez większe jednostki organizacyjne.
Sygnatariusze listu wyrażają też zaniepokojenie planami likwidacji FRPA, które coraz częściej pojawiają się w debacie publicznej. Prof. Wolański zaznacza, że „choć FRPA nie jest narzędziem doskonałym, jego istnienie jest kluczowe dla utrzymania i rozwoju regionalnego transportu autobusowego.”
Autorzy proponują utworzenie grupy roboczej przy Ministerstwie Infrastruktury, która zajmie się wypracowaniem koniecznych zmian w funkcjonowaniu FRPA.
zmiana systemu ulg
W liście został zawarty także projekt zmian w zakresie ulg ustawowych.
-„Mając na uwadze problemy związane z funkcjonowaniem Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), uważamy za konieczne przeprowadzenie zmian w zakresie ulg ustawowych, które obecnie utrudniają integrację różnych rodzajów transportu publicznego: kolejowego, miejskiego i regionalnego transportu autobusowego” – czytamy w liście.
Obecny brak integracji tych systemów negatywnie wpływa na atrakcyjność i rentowność transportu publicznego, co jest szczególnie widoczne w przypadku regionalnego transportu autobusowego.
-„Aby poprawić sytuację, przyłączamy się do postulatów branżowych w zakresie zmian legislacyjnych dotyczących ulg. Uważamy, że konieczne jest zreformowanie systemu ulg ustawowych, aby umożliwić lepszą integrację poszczególnych środków transportu oraz zwiększyć dostępność usług transportowych dla pasażerów – dodają autorzy listu.
Co ważne – pada konkretna propozycja, jak w krótkim czasie wyeliminować najbardziej istotne mankamenty obecnego systemu finansowania. Tabele z podsumowaniem obecnego stanu ulg oraz proponowanym kierunkiem zmian pokazujemy powyżej.
Na koniec dodajmy, że sygnatariuszami listu są przedstawiciele największych i najbardziej aktywnych podmiotów w zakresie rozwoju regionalnego transportu autobusowego, którzy wspólnie apelują o konieczne zmiany w funkcjonowaniu FRPA: To:
- dr hab. Michał Wolański, prof. SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
- Adrian Ejssymont – Związek Powiatowo-Gminny „Grodziskie Przewozy Autobusowe”
- Seweryn Stanisław Kobiela – Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny
- Bartosz Sokołowski – Związek Powiatowo-Gminny Powiatu Żagańskiego
- Piotr Bronisław Hojan – Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny”
- Radosław Krzysztof Włoszek – „Koleje Małopolskie” sp. z o.o.
- Paweł Sadza – Komunikacja Beskidzka SA
- Jan Kotynia – Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o.
- Joanna Kaczmarska – MZK Żagań sp. z o.o.
- Arkadiusz Pawlos – PKS Jarosław SA
- Marcin Gromadzki – Public Transport Consulting
- Stowarzyszenie Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego „Polski PKS”
- Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze