Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld: Solaris z premierą Urbino 10,5 electric i świetnymi wynikami za I połowę 2025

infobus
03.10.2025 13:01
0 Komentarzy

W Brukseli wystartowały właśnie targi Busworld 2025 – jedno z najważniejszych wydarzeń branży autobusowej na świecie.

Firma Solaris przy tej okazji zaprezentowała premierowo nowy model: Solaris Urbino 10,5 electric. To kompaktowy, w pełni elektryczny autobus, który dzięki zwrotności i wysokiej pojemności pasażerskiej doskonale odpowiada na potrzeby współczesnych miast.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki nowy model autobusowy Solaris zaprezentował podczas targów Busworld 2025 w Brukseli i czym się wyróżnia?
  2. Jakie są kluczowe parametry techniczne Urbino 10,5 electric, w tym pojemność baterii, zasięg i rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo?
  3. Jak nowy model wpisuje się w portfolio Solarisa i strategię rozwoju zeroemisyjnej mobilności?

Dziesięć i pół

Dzisiaj odbyła się światowa premiera Urbino 10,5 electric. Nowy model elektryczny jest głównym punktem obecności Solarisa na Busworld, jednych z najważniejszych targów branżowych, które odbywają się w Brukseli w dniach 3-9 października.

Premierowy pojazd został wyposażony w modułowy układ napędowy. Dzięki wyeliminowaniu wieży silnika zwiększono przestrzeń pasażerską i zoptymalizowano rozkład masy, co pozwoliło uzyskać nawet 33 miejsca siedzące w układzie 2-2-0 przy zachowaniu wysokiej pojemności całkowitej.

Optymalna lokalizacja komponentów systemu napędowego wygospodarowało także miejsce na dachu autobusu dla lokalizacji baterii trakcyjnych. W prezentowanym modelu zastosowano baterie Solaris High Energy o pojemności około 350 kWh, przy czym dostępne są również konfiguracje o pojemności ponad 400 kWh. Zapewniają one zasięg powyżej 600 km zgodnie z wynikami testów eSORT i umożliwiają całodzienną pracę bez konieczności doładowywania. Autobus może być ładowany zarówno poprzez złącze plug-in, jak i pantograf. Napędzany synchronicznym silnikiem o mocy 240 kW, Urbino 10,5 electric gwarantuje płynną i dynamiczną jazdę.

Opcjonalnie Urbino 10,5 electric może być wyposażony w system Mirror Eye – kamery zastępujące tradycyjne lusterka, które znacząco poprawiają widoczność i bezpieczeństwo w ruchu miejskim. Komfort cieplny w każdych warunkach zapewnia nowoczesna klimatyzacja z pompą ciepła CO2, wykorzystująca najbardziej przyjazny środowisku czynnik chłodniczy. Nowy model został również wyposażony w pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), zgodnych z regulacjami GSR2. Obejmuje on m.in. system monitorowania martwego pola, inteligentne wsparcie kontroli prędkości, czujniki wykrywające pieszych i rowerzystów przed pojazdem, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy oraz ostrzeganie przed kolizją z przodu.

Do 85 pasażerów

Solaris Urbino 10,5 electric to autobus elektryczny, który łączy kompaktową długość 10,5 metra z imponującą pojemnością do 85 pasażerów – to najlepszy wynik w tej klasie pojazdów. Promień skrętu poniżej 17 metrów zapewnia mu wyjątkową zwrotność i sprawne manewrowanie nawet w gęstej zabudowie miejskiej.

Urbino 10,5 electric osiąga poziom niemal 97% recyklingowalności, co plasuje go w czołówce swojej klasy pod względem zrównoważonego rozwoju. Model został opracowany w oparciu o rozwiązania znane z Urbino 12 electric i innych autobusów z rodziny Urbino z napędem modułowym. W kluczowych komponentach układu napędowego i zabudowy zachowano pełną standaryzację, co oznacza prostsze serwisowanie, łatwiejsze zarządzanie częściami zamiennymi i niższe koszty eksploatacji. Operatorzy mogą dodatkowo korzystać z platformy eSConnect, która wspiera optymalizację zużycia energii, zdalną diagnostykę i jeszcze bardziej efektywne zarządzanie flotą.

Premiera Urbino 10,5 electric dopełnia bogatą linię pojazdów zeroemisyjnych Solarisa. Producent może pochwalić się największym w Europie zeroemisyjnym portfolio autobusowym – pod względem długości i napędów. Pojemna oferta pojazdów obejmuje autobusy bateryjne, wodorowe i trolejbusy w długościach od 9 do 24 metrów. Tak szeroki wybór daje operatorom możliwość dopasowania rozwiązań najlepiej dostosowanych do różnorodnych potrzeb transportowych.

Plus elektryk i wodorowiec

Obok nowego modelu Solaris prezentuje na targach także dwa flagowe pojazdy – Urbino 12 electric oraz Urbino 18 hydrogen – oba wielokrotnie nagradzane i sprawdzone w eksploatacji w wielu europejskich miastach. Prezentowane na Busworld 2025 pojazdy podkreślają dążenie Solarisa do umacniania pozycji lidera w obszarze nowoczesnej i zrównoważonej mobilności miejskiej.

O świetnych wynikach firmy w I połowie 2025 r. mówiła podczas konferencji prasowej Agata Stańda , która z dniem 1 lipca 2025 roku objęła stanowisko prezesa zarządu Solaris Bus & Coach:

Komentarze