Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budzyń ma elektryczny autobus szkolny od Solarisa. Do szkoły i na wycieczkę

infobus
16.05.2025 15:05
0 Komentarzy

12 maja 2025 roku Gmina Budzyń oficjalnie wprowadziła do eksploatacji swój pierwszy elektryczny autobus szkolny.

To Solaris Urbino 12, który będzie służył głównie do dowozu dzieci do szkoły w Wyszynach, ale również do obsługi wycieczek i wydarzeń lokalnych. O tym zamówieniu – z dotacją jeszcze Polskiego Ładu – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiego typu napęd zastosowano w nowym autobusie szkolnym w Budzyniu
  2. Ile wynosiła cena zaproponowana przez Solarisa w przetargu
  3. Jakie kryterium oceny ofert miało największy udział procentowy w przetargu
Budzyń ma pierwszy szkolny autobus elektryczny – wyjechał Solaris Urbino 12
Budzyń ma pierwszy szkolny autobus elektryczny – wyjechał Solaris Urbino 12

Niskopodłogowo i zeroemisyjnie

Gmina Budzyń jako pierwsza w powiecie chodzieskim wdraża zeroemisyjny pojazd szkolny. Decyzja o zakupie Solaris Urbino 12 zapadła po zakończonym przetargu, w którym wpłynęła tylko jedna oferta – od producenta z Bolechowa. Mimo że propozycja cenowa przekraczała budżet, dzięki decyzji Rady Gminy udało się zwiększyć środki i podpisać umowę. Zakup został dofinansowany kwotą 2.000.000 PLN z ósmej edycji programu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych.

Nowy autobus ma długość 12 metrów i zapewnia co najmniej 41 miejsc siedzących z pasami bezpieczeństwa oraz przestrzeń dla osób z niepełnosprawnością. Pojazd spełnia też wysokie wymagania techniczne w zakresie zasięgu, mocy i ekologii.

W przetargu złożono jedną ofertę:

  • Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 3.153.695,40 PLN brutto, czyli 2.564.715 PLN netto

Z kolei kwota przewidziana pierwotnie na realizację zamówienia wynosiła 2.300.000 PLN brutto, co oznacza, że samorząd musiał dołożyć ze swojego budżetu niemal 854.000 PLN. Zrobiono to jednak świadomie, biorąc pod uwagę długoterminowe korzyści z eksploatacji pojazdu zeroemisyjnego.

Dlaczego wybrano Solarisa?

Solaris otrzymał maksymalną liczbę punktów w kryterium technicznym. Zamawiający premiował:

✅ zastosowanie silnika centralnego asynchronicznego
✅ spełnienie wymogów konstrukcyjnych zgodnie z regulaminem nr 66
✅ wydłużoną gwarancję – nawet do 84 miesięcy
✅ niskie zużycie energii

Kryteria oceny ofert obejmowały:

✅ Cena – 60%
✅ Jakość – 20%
✅ Warunki gwarancji i serwisu – 5%
✅ Zużycie energii – 15%

Zaproponowany Solaris Urbino 12 dysponuje silnikiem o mocy co najmniej 160 kW, funkcją odzysku energii z hamowania oraz bateriami, które umożliwiają przejazd nawet 300 km na jednym ładowaniu. Ładowanie odbywa się za pomocą stacji typu plug-in o mocy 80 kW, również zakupionej w ramach kontraktu.

Komentarze