Autobusy marki MAN zeszły z linii MPK Poznań. Po 19 latach
W czerwcu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej przekazało informację, że zakończyło eksploatację liniową autobusów MAN Lion’s City.
Przypomnimy, że w latach 90-tych Poznań był strategicznym miastem dla MAN w Polsce. Nie tylko ze względu na jeden z pierwszych wygranych w naszym kraju przetargów na niskopodłogowe pojazdy, ale przede wszystkim z uwagi na fabrykę autobusów MAN Bus Sady , która działała także jako centrum logistyczne i punkt dystrybucyjny dla części zamiennych. Do tego w Tarnowie Podgórnym powstał tutaj świetnie wyposażony serwis, działało prężnie centrum sprzedaży używanych autobusów, a w samym Poznaniu koncern ulokował centrum księgowe.
Spis treści:
- Kiedy MPK Poznań zakończyło eksploatację liniową autobusów MAN Lion’s City?
- Ile autobusów MAN Lion’s City zakupiło MPK Poznań w latach 2005 i 2009?
- Jakie teraz inne role pełnią pojazdy marki MAN we flocie MPK Poznań?
Od 2005 roku
-„Po latach niezawodnej służby na naszych ulicach, nadszedł czas na zasłużony odpoczynek. W 2005 roku MPK Poznań zakupiło łącznie 32 pojazdy tej serii, a w 2009 roku kolejne 4 sztuki.” – napisało na swoim profilu MPK Poznań.
Natomiast „pożegnanie z lwem” nie jest całkowite – firma ma w swojej flocie pojazdy techniczne tej marki oraz autobus szkoleniowe. Dodatkowo dla miłośników komunikacji miejskiej ma dobrą nowinę:
-„Nie żegnamy się jednak całkowicie! Jeden z nich – autobus nr 1111 – został przekwalifikowany na autobus historyczny i pozostaje z nami jako symbol minionych lat. Również autobus o numerze 1136 służy w naszym Ośrodku Szkolenia Kierowców jako pojazd Nauki Jazdy – przekazało MPK Poznań.
Historia marki MAN w Poznaniu ma swoje początki w latach 90., kiedy to miasto zdecydowało się na modernizację floty autobusowej. W 1995 roku władze miejskie Poznania podjęły decyzję o zakupie 122 niskopodłogowych autobusów spełniających normy czystości spalin … Euro 1. W ramach tego zakupu, w 1996 roku do MPK Poznań trafiły pierwsze autobusy marki MAN NL 202, które zostały zmontowane w Zakładzie Naprawy Autobusów w Biskupicach i przydzielone do zajezdni przy ul. Kaczej. Autobusy te były użytkowane do 2014 roku.
W 2006 roku, firma MAN zainwestowała w budowę nowoczesnej fabryki w Sadach, niedaleko Poznania. Fabryka ta stała się jednym z najważniejszych zakładów produkcyjnych koncernu MAN Truck & Bus, produkując pojazdy zarówno na rynek krajowy, jak i zagraniczny. Zakład w Sadach znacząco wpłynął na rozwój przemysłu motoryzacyjnego w regionie, tworząc liczne miejsca pracy i przyczyniając się do rozwoju myśli autobusowej w naszym kraju.
10 lat temu
W listopadzie 2014 r. zapadła decyzja o zamknięciu MAN Bus Sad i przeniesienia całej produkcji do Starachowic. Wówczas tłumaczono ten ruch to koncentracją produkcji autobusów miejskich w jednym miejscu, bo do tej pory podwozia i szkielety powstawały w fabryce w Starachowicach, natomiast montaż końcowy oraz odbiór pojazdów ma miejsce w Sadach.
Po wygaszeniu zakładu w Sadach ustały też autobusowe zamówienia ze strony MPK Poznań – poza pojazdem nauki jazdy odebranym w 2023 roku, a teraz mamy ostateczne pożegnanie z „lwem” na liniach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze