Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy MAN i Neoplan ze zmianami spełniającymi normy unijne

infobus
08.08.2024 09:01
0 Komentarzy

Ogólny rozwój techniczny, postępująca cyfryzacja i nowe wymogi prawne nieuchronnie wpływają na ulepszenia nowoczesnych modeli autobusów i autokarów. Firma MAN połączyła teraz w ukierunkowany sposób wiele z tych wymagań i na rok modelowy 2024 zmodernizowała całą gamę autobusów i autokarów marek MAN i NEOPLAN o szereg nowych funkcji.

Jest to korzystne zwłaszcza dla kierowców, ale także pasażerów i operatorów. Autobusy miejskie, międzymiastowe i autokary są teraz jeszcze wygodniejsze, bezpieczniejsze i wydajniejsze na drogach.

Spis treści:

  1. Jakie nowe funkcje zostały wprowadzone w autobusach i autokarach MAN i Neoplan na rok modelowy 2024?
  2. W jaki sposób nowa platforma elektroniczna w autobusach MAN wpływa na ich wydajność i bezpieczeństwo?
  3. Jakie zmiany w systemach bezpieczeństwa wprowadzono w autobusach MAN, aby spełnić nowe wymogi prawne UE?

Zmieniające się otoczenie prawne

W ostatnich latach firma MAN Truck & Bus zasadniczo unowocześniła swoją ofertę autobusów i autokarów, wprowadzając liczne innowacyjne modele: NEOPLAN Tourliner (2016), MAN Lion’s Coach (2017), nowy MAN Lion’s City (2018), MAN Lion’s City E (2019) i MAN Lion’s Intercity LE (2021). W wyniku nowych wymogów prawnych na poziomie europejskim i światowym producenci stają obecnie przed wieloma dodatkowymi wymaganiami, które z trudem można zrealizować przy użyciu istniejących rozwiązań technicznych. Rozporządzenie UE 2019/2144 dotyczące większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym – zwane także „Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR)”, które już weszło w życie – wprowadza obowiązkowy wymóg dla wielu wcześniej zainstalowanych systemów wspomagania i bezpieczeństwa na zasadzie dobrowolności. Ponadto, nowe regulaminy EKG ONZ R155 (zarządzanie cyberbezpieczeństwem) i R156 (zarządzanie aktualizacjami oprogramowania) stanowią europejską odpowiedź na rosnącą cyfryzację i potrzebę bezpiecznej komunikacji w pojazdach. Od lipca 2024 r. przestrzeganie w/w przepisów jest obowiązkowe w przypadku wszystkich nowych rejestracji.

Nowa platforma elektroniki samochodowej firmy MAN Truck & Bus w naturalny sposób spełnia wszystkie te wymagania. Pojazdy są przystosowane do przyszłych zmian cyfrowych i oferują możliwość aktualizacji za pośrednictwem bezpiecznych interfejsów bezprzewodowych (bezprzewodowo) i bezpośredniego dostępu do sieci LAN.

Zmiany w elektronice

Nowa platforma elektryczna i elektroniczna opiera się na sprawdzonej matrycy technologicznej serii samochodów ciężarowych MAN i została dostosowana do specyficznych potrzeb gamy autobusów dzięki złożonemu układowi elektrycznemu nadwozia. Dotychczasowy Power Train Manager (PTM), centralna jednostka sterująca poprzedniego systemu KIBES32, został zastąpiony przez Central Vehicle Manager (CVM), który oferuje dwukrotnie większą niż dotychczas moc obliczeniową. To znacznie przyspiesza wszystkie procesy obliczeniowe na pokładzie, zapewniając jednocześnie rozszerzoną funkcjonalność. Jest to zatem nie tylko centralna jednostka sterująca w układzie napędowym, ale także centralny węzeł dla wszystkich jednostek sterujących w pojeździe.

Niektóre z poprzednich jednostek sterujących zostały pominięte i zostały funkcjonalnie odwzorowane w CVM. Poprzednie węzły multipleksowe w systemie sterowanym przez CAN również zostały zastąpione mocniejszymi, rozszerzonymi modułami wejścia/wyjścia (EIO). Wszystkie inne jednostki sterujące poszczególnych systemów, takich jak na przykład drzwi i klimatyzacja, zostały zastąpione nowymi, mocniejszymi komponentami. Wszystkie poprzednie funkcje telematyczne i diagnostyczne zostały zachowane i ulepszone, między innymi poprzez aktualizacje bezprzewodowe. Jakość danych we wszystkich systemach pokładowych została jeszcze bardziej poprawiona.

Nowości w systemach bezpieczeństwa

Odpowiedzią MAN na zmieniające się przepisy prawne jest wprowadzenie nowości w systemach bezpieczeństwa. Prezentujemy najważniejsze z nich:

  • MAN SafeStop Assist – to najbardziej znacząca innowacja w systemach bezpieczeństwa MAN. Aktywny system interwencji wykrywa, kiedy kierowca nie jest już w stanie aktywnie kierować autobusem z powodu utraty przytomności lub podobnych zdarzeń. W takiej sytuacji awaryjnej MAN SafeStop Assist może wyhamować pojazd w sposób automatyczny i kontrolowany w granicach możliwości systemu. Jeżeli MAN SafeStop Assist za pomocą różnych systemów monitorowania i inteligentnej analizy połączonych danych, wykryje nieaktywność kierowcy, ingeruje w proces jazdy w trzystopniowej kaskadzie ostrzegania i hamowania. Jeżeli kierowca pomimo wezwania nie przejmie kontroli nad kierownicą, MAN SafeStop Assist inicjuje zatrzymanie awaryjne i wyhamowuje autobus aż do zatrzymania w granicach systemowych na swoim pasie ruchu. Automatycznie włącza światła awaryjne, aby ostrzec kolejnych użytkowników drogi. Natychmiast po zatrzymaniu pojazdu MAN SafeStop Assist niezawodnie zabezpiecza autobus przed niepożądanym stoczeniem, przełączając system na bieg neutralny i automatycznie włączając elektroniczny hamulec postojowy. Dodatkowo zostają odblokowane drzwi i włączone oświetlenie wnętrza.
  • jednym z najważniejszych dalszych udoskonaleń jest wspomagany radarem system wspomagania skrętu po prawej stronie autobusu, który jest słabo widoczny dla kierowcy. Można to połączyć z opcjonalnym systemem wspomagania zmiany pasa ruchu dla obu stron. System składa się z modułu wyposażonego w dwie głowice radarowe umieszczone za prawym przednim kołem, które łącznie zapewniają kąt wykrywania prawie 180 stopni, dzięki czemu pokrywają całą stronę pojazdu. Czujniki radarowe okazały się bardziej niezawodne niż systemy oparte na kamerach, takie jak znany system aktywnego ostrzegania o skręcie, szczególnie w warunkach bardzo słabej widoczności. Nowy system wspomagania skrętu zapewnia zatem jeszcze większe bezpieczeństwo, a także zmniejsza obciążenie kierowcy w większym stopniu niż miało to miejsce wcześniej,
  • rozszerzony asystent hamowania awaryjnego EBA+ z wykrywaniem pieszych. Szeroka gama bodźców wizualnych i akustycznych w ruchu miejskim często utrudnia kierowcom uzyskanie przez cały czas rzetelnego przeglądu całej sytuacji na drodze. Szczególnie bezbronni użytkownicy dróg, np. piesi lub rowerzyści, są łatwo narażeni na przeoczenie przez kierowcę – zwłaszcza jeśli znajdują się w trudno widocznym miejscu, bezpośrednio przed autobusem podczas ruszania, na przykład na przystankach autobusowych lub na światłach. Rozwiązaniem jest system ostrzegania przed kolizją MAN z funkcją wykrywania pieszych. Gdy pojazd stoi i porusza się z niewielką prędkością do 10 km/h, system ostrzegania przed kolizją wykrywa obszar przed przodem pojazdu i na tej podstawie rozpoznaje możliwe przeszkody i zagrożenia (takie jak piesi lub rowerzyści). W takim przypadku kierowca zostaje natychmiast ostrzeżony wizualnie oraz dźwiękowo. Dzięki temu może zareagować w odpowiednim czasie, przed potencjalną kolizją. System nie ingeruje jednak automatycznie w jazdę. Aby zapewnić maksymalną niezawodność, system ostrzegania przed kolizją łączy w sobie różne elementy funkcjonalne, które się uzupełniają i ściśle ze sobą współpracują poprzez fuzję czujników,
  • nowością w systemie monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) jest wskaźnik temperatury, który jest pokazywany na 12-calowym wyświetlaczu. Oznacza to, że kierowca otrzymuje informację o rozgrzanej oponie, która może się zapalić,
  • MAN AttentionGuard, który działa w sposób ciągły i analizuje istotne parametry jazdy takie jak zachowanie przy kierowaniu, utrzymanie pasa ruchu, czas jazdy. Na podstawie tych danych system wyciąga wnioski na temat zdolności kierowcy do prowadzenia pojazdu,
  • jednym z najważniejszych dalszych udoskonaleń jest radarowy system wspomagania skrętu dla prawej strony autobusu, który można połączyć z opcjonalnym asystentem zmiany pasa ruchu po obu stronach. Nowy asystent skrętu wykrywa obiekty statyczne w obszarze bocznym w odległości do 4,5 metra i z wyprzedzeniem oblicza potencjalne ścieżki ruchu. Dzięki temu system może z wyprzedzeniem ocenić sytuację i w razie potrzeby wydać ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe,
  • rozpoznawanie znaków drogowych – kamera umieszczona na przedniej szybie wykrywa i klasyfikuje znaki drogowe i wyświetla je na 12-calowym cyfrowym wyświetlaczu kierowcy,
  • automatyczna kontrola świateł drogowych – dokładnie wie, kiedy i jakie wymagane jest światło, co zapewnia jeszcze lepszą widoczność i bezpieczeństwo. Nowością w autobusie jest asystent świateł drogowych, który za pomocą nowej przedniej kamery analizuje nadjeżdżające pojazdy,
  • funkcja utrzymywania pasa ruchu i asystent pasa ruchu pomagają kierowcy utrzymać pas ruchu, aktywnie kierując pojazd z powrotem na pas ruchu w przypadku niezamierzonego przekroczenia linii pasa ruchu,
  • aktywny tempomat ACC i asystent jazdy w korku: nowy radar dalekiego zasięgu monitoruje pas przed autobusem i automatycznie utrzymuje odstęp. Dzięki dodatkowej funkcji Stop & Go system może ostatnio wyhamować pojazd do zatrzymania, a następnie w ciągu dwóch sekund automatycznie ponownie ruszyć – bez konieczności interwencji kierowcy.

Komentarze