Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowy zjazd Fotonu w Pekinie. Plan globalnej dominacji i 3600 wodorowców

infobus
17.11.2025 08:09
0 Komentarzy

Chiński Foton Motor zorganizował 9 listopada 2025 r. w Pekinie własny globalny salon – Konferencję Partnerów 2026.

W wydarzeniu nazwanym z rozmachem „Drive to Great” wzięło udział ponad 2000 gości z 140 krajów, a wśród przemówień nie zabrakło zarówno elementów strategii, geopolityki, jak i — oczywiście — zachwytów nad chińską innowacją.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie globalne cele strategiczne Foton chce osiągnąć do 2030 roku?
  2. Jakie technologie i rozwiązania Foton zaprezentował podczas konferencji w Pekinie?
  3. W ilu krajach Foton planuje budowę nowych zakładów produkcyjnych?
Autobusowy zjazd Fotonu w Pekinie. Plan globalnej dominacji i 3600 wodorowców
Autobusowy zjazd Fotonu w Pekinie. Plan globalnej dominacji i 3600 wodorowców

Autobusowy zjazd

Zamiast na targach Busworld w Brukseli – Foton zrobi swój własny, globalny zjazd autobusowy we własnej hali i według własnych zasad. W Pekinie, z pokazami, przemówieniami i wręczeniem nagród partnerom, jak na korporacyjną galę przystało. Przedstawiciele Foton Motor, na czele z prezesem Chang Rui, pokazali pełną rozpisaną strategię ekspansji i technologicznej transformacji, której kulminacją ma być status „światowej klasy producenta pojazdów użytkowych”.

Na konkrety nie trzeba było długo czekać. Do 2030 roku Foton zamierza, by ponad 50% jego oferty stanowiły pojazdy na nowe źródła energii. Sprzedaż zagraniczna ma przekroczyć 300.000 sztuk, a firma zamierza zbudować ponad 10 zakładów produkcyjnych m.in. w Tajlandii, Indonezji, RPA, Meksyku, Brazylii, Arabii Saudyjskiej i … Unii Europejskiej. Wszystko to, by połączyć produkcję, części, zarządzanie flotą i pojazdy używane w jeden globalny ekosystem. Tak – nawet Foton planuje drugie życie autobusów.

W prezentacji nie zabrakło podsumowania sukcesów lokalnych – jak montaż pierwszego pickupa Foton w RPA czy uruchomienie produkcji lekkiej ciężarówki ALL-New Aumark w Brazylii. Przyszłość? Budowa lokalnych „latarni morskich” technologii (tak zwany „Lighthouse Plan”) i lokalnych centrów montażowych, jak w RPA, które mają zająć się także badaniami, transferem technologii i rozwojem zielonego przemysłu.

3600 wodorowców

Nie byłoby konferencji bez technologii. Foton pochwalił się systemem IECO, który obsługuje już 3,16 miliona pojazdów, a także flotą 3600 autobusów na ogniwa wodorowe. Hybrydy? Oczywiście. Elektryki? Naturalnie. Kokpity z AI? Jakżeby inaczej. Całość okraszono zapewnieniem, że silnik elektryczny osiąga sprawność 97,7%, a inteligentna telematyka zmniejsza wypadkowość o 40%. Brzmi jak z folderu promocyjnego — bo trochę tak właśnie jest.

Jednak liczby robią wrażenie: do 2026 roku Foton chce sprzedać za granicą 200.000 pojazdów, w tym podwoić sprzedaż autobusów. W co najmniej 8 krajach firma planuje osiągnąć wolumen powyżej 10.000 sztuk rocznie. A żeby podkreślić globalny charakter, na koniec przyznano ponad 10 nagród – za promocję nowych produktów, serwis, części zamienne i „flotową lojalność”.

Foton, dawniej chińska marka niszowa znana głównie z lekkich ciężarówek, obecnie jest już poważnym graczem w segmencie autobusów i floty użytkowej – z ambicjami, by być drugim BYD-em, ale w bardziej „ciężkim” wydaniu. Konferencja w Pekinie miała przypieczętować ten awans. I choć wydarzenie miało wszystkie cechy korporacyjnego autopromocyjnego widowiska, to strategiczne cele, wolumeny i konkretne inwestycje w montownie i R&D w Brazylii czy RPA pokazują, że Foton nie mówi tylko do siebie.

Autobusowy zjazd Fotonu w Pekinie. Plan globalnej dominacji i 3600 wodorowców
Autobusowy zjazd Fotonu w Pekinie. Plan globalnej dominacji i 3600 wodorowców

Komentarze