Znamy nowe daty dla programu „Mój rower elektryczny” i wyniki konsultacji
Polski rząd nie rezygnuje z realizacji programu „Mój rower elektryczny”, mimo że pierwotnie zaplanowane finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego zostało odrzucone.
Rzeczniczka Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Magdalena Skłodowska przekazała, że jest szansa na to, że w 2025 roku pojawią się dotacje do e-bike-ów. Równolegle analizuje wnioski z konsultacji społecznych do programu „Mój rower elektryczny”, które uwidoczniły różnorodne potrzeby i oczekiwania potencjalnych beneficjentów.
Rozkład jazdy:
- Kiedy planowane jest ponowne złożenie wniosku o finansowanie programu „Mój rower elektryczny” i na jaką kwotę opiewa jego budżet?
- Jakie są maksymalne limity dotacji dla rowerów elektrycznych i rowerów transportowych (cargo) w ramach programu?
- Jakie zmiany wprowadzono w programie po konsultacjach społecznych i które uwagi zostały odrzucone?
Mój rower elektryczny
Program „Mój rower elektryczny” został zaplanowany jako wsparcie dla osób fizycznych, samorządów i przedsiębiorców, chcących inwestować w ekologiczny transport. Pierwotnie miał wystartować w połowie 2024 roku, jednak z uwagi na brak finansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) jego realizacja została opóźniona.
Ponowny wniosek o środki z Funduszu Modernizacyjnego zostanie złożony w marcu 2025 roku, co oznacza, że program najwcześniej ruszy pod koniec 2025 roku.
Program dysponuje budżetem 300 mln zł, który będzie dostępny w latach 2025–2029 lub do wyczerpania alokacji. Nabór wniosków będzie prowadzony w trybie ciągłym.
Dotacja obejmie do 50% kosztów zakupu, jednak z określonym limitem: maksymalnie 5000 zł dla rowerów elektrycznych i 9000 zł dla rowerów transportowych (cargo) lub wózków rowerowych. Refundacja zostanie przyznana tylko na nowe rowery, których zakup będzie udokumentowany fakturą VAT lub imiennym paragonem. Obowiązkowe będzie oznakowanie roweru i rejestracja na Policji. Koszty będą zwracane po zakupie pojazdu.
Beneficjentami programu mogą być osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność w obszarze transportu, usług kurierskich, pocztowych lub wypożyczania sprzętu rekreacyjnego.
Szczegółowe informacje i dokumenty: Strona programu NFOŚiGW
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konsultacje społeczne
Na stronie Funduszu pojawiły się też wnioski z konsultacji społecznych do programu „Mój rower elektryczny”. Obejmują one wiele uwag, które uwidoczniają różnorodne potrzeby i oczekiwania potencjalnych beneficjentów. W odpowiedzi na zgłoszone sugestie:
Uwagi przyjęte:
- Rozszerzono katalog beneficjentów o przedsiębiorców z różnych sektorów, w tym mikro i małe przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe oraz JST, które mogą wykorzystać rowery elektryczne w swoich operacjach.
- Zniesiono wymóg obowiązkowej rejestracji rowerów na Policji, zastępując go mniej restrykcyjnymi zasadami oznakowania.
- Zmieniono sposób weryfikacji trwałości inwestycji, precyzując okresy użytkowania i warunki dofinansowania.
Uwagi odrzucone:
- Nie uwzględniono sugestii dotyczących dofinansowania rowerów tradycyjnych, konwersji istniejących rowerów na elektryczne czy zestawów akcesoriów, takich jak kaski lub GPS.
- Nie zaakceptowano propozycji zwiększenia intensywności dofinansowania dla określonych grup, np. osób z niepełnosprawnościami czy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
- Odmówiono rozszerzenia programu o inne urządzenia transportu osobistego, jak hulajnogi czy deskorolki elektryczne.
Zmiany techniczne:
- Doprecyzowano kryteria akumulatorów (min. 10 Ah), warunki oznakowania oraz dokumentację wymaganą do rozliczeń. Zmieniono także zasady dotyczące wymagań dla rowerów cargo.
Finalne założenia programu przewidują wsparcie w formie refundacji do 50% kosztów kwalifikowanych, z limitem 5000 zł dla rowerów elektrycznych i 9000 zł dla rowerów cargo. Nabór wniosków ruszy po ponownym uzgodnieniu finansowania w 2025 roku. Szczegółowe wytyczne będą dostępne na stronie NFOŚiGW. Więcej na https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny/moj-rower-elektryczny
Komentarze