Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy nowe daty dla programu „Mój rower elektryczny” i wyniki konsultacji

infobike
18.01.2025 16:09
0 Komentarzy

Polski rząd nie rezygnuje z realizacji programu „Mój rower elektryczny”, mimo że pierwotnie zaplanowane finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego zostało odrzucone.

Rzeczniczka Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Magdalena Skłodowska przekazała, że jest szansa na to, że w 2025 roku pojawią się dotacje do e-bike-ów. Równolegle analizuje wnioski z konsultacji społecznych do programu „Mój rower elektryczny”, które uwidoczniły różnorodne potrzeby i oczekiwania potencjalnych beneficjentów.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest ponowne złożenie wniosku o finansowanie programu „Mój rower elektryczny” i na jaką kwotę opiewa jego budżet?
  2. Jakie są maksymalne limity dotacji dla rowerów elektrycznych i rowerów transportowych (cargo) w ramach programu?
  3. Jakie zmiany wprowadzono w programie po konsultacjach społecznych i które uwagi zostały odrzucone?
Dofinansowania do rowerów elektrycznych / fot. NFOŚiGW
Dofinansowania do rowerów elektrycznych / fot. NFOŚiGW

Mój rower elektryczny

Program „Mój rower elektryczny” został zaplanowany jako wsparcie dla osób fizycznych, samorządów i przedsiębiorców, chcących inwestować w ekologiczny transport. Pierwotnie miał wystartować w połowie 2024 roku, jednak z uwagi na brak finansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) jego realizacja została opóźniona.

Ponowny wniosek o środki z Funduszu Modernizacyjnego zostanie złożony w marcu 2025 roku, co oznacza, że program najwcześniej ruszy pod koniec 2025 roku.

Program dysponuje budżetem 300 mln zł, który będzie dostępny w latach 2025–2029 lub do wyczerpania alokacji. Nabór wniosków będzie prowadzony w trybie ciągłym.

Dotacja obejmie do 50% kosztów zakupu, jednak z określonym limitem: maksymalnie 5000 zł dla rowerów elektrycznych i 9000 zł dla rowerów transportowych (cargo) lub wózków rowerowych. Refundacja zostanie przyznana tylko na nowe rowery, których zakup będzie udokumentowany fakturą VAT lub imiennym paragonem. Obowiązkowe będzie oznakowanie roweru i rejestracja na Policji. Koszty będą zwracane po zakupie pojazdu.

Beneficjentami programu mogą być osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność w obszarze transportu, usług kurierskich, pocztowych lub wypożyczania sprzętu rekreacyjnego.

Szczegółowe informacje i dokumenty: Strona programu NFOŚiGW

Dofinansowania do rowerów elektrycznych / fot. NFOŚiGW
Dofinansowania do rowerów elektrycznych / fot. NFOŚiGW

Konsultacje społeczne

Na stronie Funduszu pojawiły się też wnioski z konsultacji społecznych do programu „Mój rower elektryczny”. Obejmują one wiele uwag, które uwidoczniają różnorodne potrzeby i oczekiwania potencjalnych beneficjentów. W odpowiedzi na zgłoszone sugestie:

Uwagi przyjęte:

  • Rozszerzono katalog beneficjentów o przedsiębiorców z różnych sektorów, w tym mikro i małe przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe oraz JST, które mogą wykorzystać rowery elektryczne w swoich operacjach.
  • Zniesiono wymóg obowiązkowej rejestracji rowerów na Policji, zastępując go mniej restrykcyjnymi zasadami oznakowania.
  • Zmieniono sposób weryfikacji trwałości inwestycji, precyzując okresy użytkowania i warunki dofinansowania.

Uwagi odrzucone:

  • Nie uwzględniono sugestii dotyczących dofinansowania rowerów tradycyjnych, konwersji istniejących rowerów na elektryczne czy zestawów akcesoriów, takich jak kaski lub GPS.
  • Nie zaakceptowano propozycji zwiększenia intensywności dofinansowania dla określonych grup, np. osób z niepełnosprawnościami czy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
  • Odmówiono rozszerzenia programu o inne urządzenia transportu osobistego, jak hulajnogi czy deskorolki elektryczne.

Zmiany techniczne:

  • Doprecyzowano kryteria akumulatorów (min. 10 Ah), warunki oznakowania oraz dokumentację wymaganą do rozliczeń. Zmieniono także zasady dotyczące wymagań dla rowerów cargo.

Finalne założenia programu przewidują wsparcie w formie refundacji do 50% kosztów kwalifikowanych, z limitem 5000 zł dla rowerów elektrycznych i 9000 zł dla rowerów cargo. Nabór wniosków ruszy po ponownym uzgodnieniu finansowania w 2025 roku. Szczegółowe wytyczne będą dostępne na stronie NFOŚiGW. Więcej na https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny/moj-rower-elektryczny

Dofinansowania do rowerów elektrycznych / fot. NFOŚiGW

Komentarze