Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmotoryzowani aktywiści chcą obowiązkowego egzaminu dla rowerzystów

infobike
29.07.2021 11:51
0 Komentarzy
Miejscy aktywiści zrzeszeni w Koalicji Miast Zmotoryzowanych chcą surowych kar dla rowerzystów łamiących przepisy. Apelują do MSWiA m.in. o wprowadzenie egzaminów ze znajomości przepisów, obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Koalicja Miast Zmotoryzowanych (KMZ) to kilkanaście organizacji pozarządowych, m.in. LDZ Zmotoryzowani Łodzianie, Portal Warszawski, Lubię Miasto, STOP Korkom, Poznański Apel Zmotoryzowanych, Stowarzyszenie Stare Podgórze, Stowarzyszenie Nic O Nas Bez Nas czy Co jest nie tak z Krakowem. 

Postulaty KMZ dotyczące rowerzystów i użytkowników UTO:

  1. Rozpoczęcie prac nad ustawą wprowadzającą możliwość identyfikacji rowerów, wózków rowerowych i UTO
  2. Przygotowanie projektu i wprowadzenie ustawy nakazującej osobom kierującym rowerami lub UTO oraz podobnymi pojazdami bezsilnikowymi, poruszającymi się po drogach publicznych wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC na osobę kierującą.
  3. Obowiązek odbycia kursu z zasad ruchu drogowego zakończonego egzaminem.
  4. Coweekendowe akcje policji w okolicach miejsc, gdzie są zlokalizowane puby, a osoby korzystają z rowerów miejskich lub hulajnóg.
  5. O zaostrzenie kar dla pijanych rowerzystów, użytkowników UTO i zrównanie ich z kierowcami oraz motocyklistami.

Zwracamy się z wnioskiem o podjęcie skutecznych działań wobec osób jeżdżących na rowerach, tj: po chodnikach, przejściach dla pieszych, na świecącym się czerwonym świetle. W ostatnich tygodniach na polskich ulicach dochodzi do coraz większej liczby wypadków z udziałem pieszych, którzy są potrącani przez szybko jeżdżących rowerzystów. Skutkiem tego jest również śmierć pieszych. Sprawca – rowerzysta często ucieka z miejsca wypadku. Dopiero po intensywnej pracy policji istnieje możliwość odnalezienia sprawcy, który zbiegł i nie udzielił pomocy osobie poszkodowanej

– tłumaczą swoją inicjatywę aktywiści KMZ

Jak podkreślają inicjatorzy, tylko kary w postaci wysokich mandatów zdyscyplinują rowerzystów do bezpiecznego poruszania się po ulicach. Według aktywistów dużym problemem są też osoby, które w piątkowe i sobotnie noce po wyjściu z pubów korzystają z wypożyczalni rowerów lub hulajnóg i po alkoholu wracają do domów. Zdaniem Koalicji Miast Zmotoryzowanych bezkarność rowerzystów w przyszłości może przełożyć się na ignorowanie prawa o ruchu drogowym.

MSWiA na razie nie odniosło się do apelu.

Komentarze