Zielona Marszałkowska. Co przebudowa oznacza dla rowerzystów?
Prace przy przebudowie ul. Marszałkowskiej w Warszawie – między ul. Widok a Królewską – ruszyły w piątek, 13 czerwca.
To kolejny etap projektu „Nowe Centrum Warszawy”. Choć głównym celem była modernizacja torowiska tramwajowego i wprowadzenie zielonej infrastruktury, przebudowa ta istotnie zmieni też warunki dla rowerzystów w ścisłym centrum stolicy.
Rozkład jazdy:
- Jakie udogodnienia dla rowerzystów zaplanowano w ramach przebudowy ul. Marszałkowskiej?
- Jakie elementy Zielonej Marszałkowskiej mają poprawić mikroklimat i estetykę ulicy?
- Kiedy planowane jest zakończenie przebudowy ul. Marszałkowskiej między Widok a Królewską?
Nowe przejazdy
W ramach inwestycji rowerzyści zyskają kilka istotnych udogodnień. Przede wszystkim zaplanowano wyznaczenie nowych przejazdów rowerowych przy ul. Złotej i Sienkiewicza, a także dobudowanie brakującego fragmentu drogi dla rowerów między ul. Świętokrzyską a Królewską. To ważna zmiana, bo wcześniej odcinek ten stanowił tzw. lukę infrastrukturalną – rowerzyści musieli korzystać z jezdni lub prowadzić rower po chodniku.
Dzięki tym pracom trasa rowerowa wzdłuż Marszałkowskiej stanie się bardziej spójna, a cały korytarz od Placu Bankowego po Plac Konstytucji będzie łatwiej dostępny dla użytkowników jednośladów. Dodatkowo zapowiedziano poprawę bezpieczeństwa – nowe przejazdy mają być sygnalizowane, a drogi rowerowe oddzielone od jezdni i torowisk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Większa integracja
Projekt Zielonej Marszałkowskiej to również nowe przejścia dla pieszych i większa integracja między transportem publicznym, ruchem pieszym i rowerowym. Inwestycja przewiduje posadzenie szpalerów drzew oddzielających torowisko tramwajowe od jezdni oraz wprowadzenie zielonego rozchodnika między torami – poprawiającego mikroklimat i estetykę ulicy.
Choć roboty tramwajowe wymusiły tymczasowe zmiany organizacji ruchu – także dla rowerzystów – efekt końcowy ma przynieść większy komfort i bezpieczeństwo. Ograniczenie miejsc parkingowych przy torowisku i nowa geometria skrzyżowań mogą też pośrednio ograniczyć prędkość aut, co również sprzyja użytkownikom rowerów.
Choć w trakcie remontu część tras była niedostępna lub prowadziła przez place budowy, rowerzyści mogli liczyć na tymczasowe oznakowanie i objazdy. Docelowo – po zakończeniu inwestycji – Marszałkowska ma stać się przyjaźniejsza dla rowerów, pieszych i komunikacji miejskiej, a mniej atrakcyjna dla tranzytu samochodowego.
Projekt realizują Tramwaje Warszawskie i Zarząd Dróg Miejskich, a jego zakończenie zaplanowano na 2026 rok.
Komentarze