Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZDM o warszawskich rowerzystach [FILM]

infobike
25.08.2017 10:14
0 Komentarzy

W ciągu 5 lat ruch rowerowy w Warszawie wzrósł dwukrotnie,wydłużyła się też długość dostępnych tras – do blisko 500 km.

Miasto inwestujew kolejne udogodnienia dla rowerzystów i chce promować ten środek transportu,ponieważ – mimo dynamicznych wzrostów – odpowiada on tylko za 4 proc. ruchu wmieście. Mieszkańcy coraz częściej decydują się na wypożyczanie rowerów i podtym względem rynek czekają spore zmiany. 

W ciągu ostatnich 5 lat długość tras rowerowych podwoiła sięi obecnie jest ich już ok. 500 km. Co roku powstaje też blisko 50 km nowychtras, a niedawno zakończyła się budowa kładki dla rowerzystów pod mostemŁazienkowskim.

– Zarząd Dróg Miejskich wspiera rowerzystów na różne sposoby,przede wszystkim budując dobrą infrastrukturę rowerową. To cel, który sobiestawiamy. Jeśli infrastruktura jest dobra, wygodna i nowoczesna, to rowerzystówprzybywa – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Artur Tondera,Naczelnik Wydziału Zrównoważonej Mobilności w Zarządzie Dróg Miejskich wWarszawie.

Ruch rowerowy dynamicznie rośnie. Szacuje się, że na trasachpołożonych blisko centrum sięga blisko pół tysiąca na godzinę. WarszawskieBadanie Ruchu z 2015 roku przygotowane przez ZDM wskazuje, że ruch rowerowy wstolicy stanowi 4,2 proc. podróży niepieszych.

– Co roku badamy, jak poruszają się warszawiacy. Od wielulat króluje komunikacja miejska, natomiast rowerzystów jest z roku na rok corazwięcej. W ostatnich kilku latach jest ich co najmniej dwa razy więcej niżwcześniej, choć procentowo nie wygląda to tak imponująco, bo rowery stanowią 4proc. całego ruchu w mieście – ocenia Artur Tondera.

W 2016 roku wybudowano i wyremontowano 47 km trasrowerowych. W tym roku według zapowiedzi ma powstać 55 km. Ponad 65 proc.wszystkich ścieżek rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a od 2009 rokuwszystkie nowo budowane ścieżki są właśnie asfaltowe.

– To powierzchnia, po której jeździ się najwygodniej, sąnajmniejsze opory toczenia. To pozwala też promować rower jako najszybszyśrodek transportu w mieście. Nie planujemy na razie innowacji takich jakświecące ścieżki rowerowe. Taka trasa ma sens wtedy, gdy nie ma oświetleniaulicznego, np. za miastem. W Warszawie ścieżki są zasadniczo dobrzedoświetlone, w ramach budowy głównych tras rowerowych przy głównych ulicach.Jeśli prowadzimy ją za szpalerem drzew, dobudowujemy dodatkowe oświetlenie tak,aby rowerzyści czuli się bezpiecznie – tłumaczy przedstawiciel ZDM.

Dodatkowo ZDM wspiera rowerzystów poprzez budowę stojakówrowerowych (rocznie ok. 1,5 tys.), podpórek rowerowych przy światłach czypunktów naprawy rowerów.

Promować miejskie rowery

– W tym roku wprowadziliśmy nowość. W ramach przetargu narower publiczny wymagamy od wykonawcy, aby przy każdej z 300 stacji była teżpompka rowerowa, nie tylko dla Veturilo, ale dla wszystkich rowerów.Obserwujemy, że cieszy się to dużą popularnością, jest do tego dobry dostęp iludzie chętnie z tego korzystają – wskazuje Artur Tondera.

Warszawiacy coraz chętniej korzystają z systemu wypożyczalnirowerów miejskich. Z Veturilo korzysta 500 tys. osób. Tylko od marca dopoczątku sierpnia rowery wypożyczono 3,2 mln razy, a łącznie w ciągu 5 lat – 11mln razy.

W tym roku Veturilo przybędzie konkurencja, czyli CrossBike, system rowerów bez stacji dokujących, działający na podobnej zasadzie cocoraz popularniejsze systemy car sharingu. Wystarczy smartfon i dostęp doaplikacji, a rower można znaleźć i zostawić w dowolnym miejscu. System zpowodzeniem działa przede wszystkim w Azji.

Komentarze