Zamiast aut – rowery. Zurych otworzył tunel dla cyklistów pod dworcem kolejowym
27 maja 2025 roku w Zurychu odbyło się uroczyste otwarcie nowego tunelu rowerowego pod głównym dworcem kolejowym.
To największa jak dotąd inwestycja miasta w infrastrukturę rowerową i jedno z najważniejszych przedsięwzięć mobilnościowych w całej Szwajcarii. Nowy Stadttunnel jest dowodem na to, że infrastruktura z przeszłości może zostać przekształcona w inwestycję przyszłości – służącą mieszkańcom i środowisku.
Rozkład jazdy:
- Jak nazywa się nowy tunel rowerowy otwarty 27 maja 2025 roku w Zurychu?
- Jakie środki transportu mogą korzystać z nowego Stadttunnel w Zurychu?
- Ile miejsc oferuje nowy parking rowerowy przy dworcu głównym Zürich Hauptbahnhof?
Rowerowy Stadttunnel
Inwestycja o długości około 200 metrów (plus 440 metrów ramp dojazdowych), łączy dzielnice 4 i 5 i jest przeznaczony wyłącznie dla rowerzystów oraz użytkowników e-hulajnóg z ograniczeniem prędkości do 20 km/h. Co istotne, konstrukcja tunelu powstała jeszcze w latach 80., a pierwotnie miała pełnić funkcję wewnętrznej miejskiej obwodnicy – łącznika między autostradami A1 i A3. Zmiana koncepcji nastąpiła dopiero na początku lat 10. XXI wieku, kiedy organizacja Pro Velo Zürich wystąpiła z petycją o adaptację niewykorzystanej infrastruktury na potrzeby rowerzystów.
W 2020 roku ów pomysł został poddany głosowaniu w lokalnym referendum, które zakończyło się sukcesem – ponad 74% głosujących poparło rewitalizację tunelu dla ruchu rowerowego. Dziś to nie tylko nowoczesna trasa, lecz także istotny element strategii mobilności Zurychu, nastawionej na klimatyczną neutralność, bezpieczeństwo i integrację środków transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przełom w miejskiej mobilności
Nowa trasa pod torami kolejowymi zapewnia bezpieczne, szybkie i bezkolizyjne połączenie dla osób podróżujących rowerem przez centrum miasta. W ramach inwestycji uruchomiono także parking rowerowy na 1240 miejsc, mający rozwiązać problem chaotycznie porzuconych jednośladów w rejonie stacji Zürich Hauptbahnhof. Dodatkowo tunel wyposażono w rampy i windy, które prowadzą bezpośrednio na perony, co znacząco poprawia intermodalność podróży.
Koszt realizacji projektu wyniósł 38,6 mln franków szwajcarskich (około 1 mld PLN), a inwestycję sfinansowano ze środków miejskich oraz funduszy wsparcia zrównoważonego transportu.
Tunel to nie koniec ambicji Zurychu. Miasto planuje kolejne inwestycje w infrastrukturę rowerową, w tym rozbudowę sieci dróg rowerowych oraz ograniczenie miejsc parkingowych dla samochodów. Według danych urzędu miasta liczba rowerzystów w Zurychu podwoiła się od 2011 roku, a obecna polityka mobilności zakłada dalszy wzrost tego trendu.
Komentarze