Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zachodnie gminy GZM z dotacjami na metropolitalną drogę rowerową

infobike
24.10.2025 06:30
0 Komentarzy

Na zachodnim skraju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) ruszają przygotowania do budowy nowej metropolitalnej drogi rowerowej.


Gminy Pyskowice, Rudziniec i Sośnicowice otrzymają z budżetu GZM ponad 2 miliony złotych dotacji na przygotowanie inwestycji.

Rozkład jazdy:

  1. Które gminy otrzymały wsparcie na przygotowanie drogi rowerowej?
  2. Czym są metropolitalne drogi rowerowe i velostrady GZM?
  3. Jakie inwestycje planują Katowice w ramach szybkich tras rowerowych?
Na zachodnim skraju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) ruszają przygotowania do budowy nowej metropolitalnej drogi rowerowej.
Na zachodnim skraju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) ruszają przygotowania do budowy nowej metropolitalnej drogi rowerowej. /fot. GZM

Nowa trasa ma połączyć te trzy miejscowości z Pilchowicami, tworząc spójny odcinek metropolitalnej sieci rowerowej.
Środki pozwolą samorządom m.in. na wykup gruntów i obiektów budowlanych, niezbędnych do realizacji projektu.

W podziale środków:

  • Pyskowice otrzymały blisko 200 tys. zł,
  • Sośnicowice – ponad 460 tys. zł,
  • Rudziniec – aż 1,38 mln zł.

To kolejny krok w kierunku pełnej integracji rowerowej zachodnich gmin Metropolii. Drogi metropolitalne mają nie tylko charakter rekreacyjny, ale przede wszystkim komunikacyjny – łączą miasta, szkoły i miejsca pracy w jeden system mobilności – podkreślają przedstawiciele GZM.

🚴‍♂️ Czym są metropolitalne drogi rowerowe i velostrady GZM?

Velostrady, czyli szybkie, bezkolizyjne drogi rowerowe, to jeden z filarów strategii transportowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Ich celem jest stworzenie szybkich, wygodnych i bezpiecznych połączeń rowerowych między miastami – takich, które pozwolą mieszkańcom przesiąść się z samochodu na rower nawet w codziennych dojazdach.

GZM planuje budowę dziewięciu takich tras o łącznej długości około 120 km.
Pierwszy odcinek – Velostrada nr 6 w Katowicach – został już oddany do użytku i stanowi wzór dla kolejnych inwestycji.

Nowe odcinki projektowane są m.in. z Katowic do Mysłowic i Sosnowca, a także w rejonach bardziej peryferyjnych, gdzie rower ma szansę stać się realną alternatywą dla samochodu.

⚙️ Jakie inwestycje planują Katowice w ramach szybkich tras rowerowych?

Równolegle do prac w zachodnich gminach, Katowice otrzymały kolejną dotację z GZM – tym razem ponad 110 tys. zł – na opracowanie dokumentacji dawnego wiaduktu kolei piaskowej nad autostradą A4.
To właśnie tam ma przebiegać kolejny odcinek Velostrady nr 6, łączący Katowice z Mysłowicami.

Trasa ma biec od Giszowca, przez wiadukt nad A4, wzdłuż ul. Mysłowickiej, aż do granicy z Mysłowicami, gdzie połączy się z kolejnym fragmentem velostrady prowadzącym do ronda im. rotmistrza Pileckiego.

We wrześniu Katowice otrzymały już 27,9 mln zł, a Mysłowice 14,9 mln zł na realizację wcześniejszych etapów tej samej trasy – łącznie 4,72 km nowych odcinków.

🚴 Rowerem po Metropolii – coraz szybciej i bezpieczniej

Dzięki nowym inwestycjom GZM konsekwentnie buduje spójną sieć rowerową regionu, w której velostrady staną się kręgosłupem komunikacji ekologicznej.
Zachodnie gminy zyskają lepsze połączenia z centrum Metropolii, a mieszkańcy – wygodną alternatywę dla samochodu.

Jeśli tempo rozwoju zostanie utrzymane, w najbliższych latach Śląsk może stać się liderem zrównoważonego transportu rowerowego w Polsce.

Komentarze