Zabrze z nowym prezydentem – rowerzystą i społecznikiem. Kamil Żbikowski
27 sierpnia 2025 r. Zabrze oficjalnie rozpoczęło nowy rozdział w historii samorządowej. Kamil Żbikowski, wybrany w drugiej turze przedterminowych wyborów prezydenckich, złożył ślubowanie
Tym samym przejął on stery miasta po Agnieszce Rupniewskiej, którą mieszkańcy odwołali w majowym referendum. Nowy prezydent zapowiedział, że jego kadencja ma być oparta na rzetelnej pracy, a nie medialnej obecności.
Rozkład jazdy:
- Jak nazywa się nowy prezydent Zabrza, który złożył ślubowanie 27 sierpnia 2025 roku?
- Ilu głosami przewagi wygrał wybory Kamil Żbikowski nad Ewą Weber?
- Jakie kwestie transportowe i miejskie krytykował wcześniej nowy prezydent w swojej działalności społecznej?
Prezydent, który zna rowerową perspektywę
Kamil Żbikowski to znany w Zabrzu lokalny aktywista społeczny i lider ruchu Lepsze Zabrze. W ostatnich latach dał się poznać m.in. jako inicjator i orędownik działań na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej, ochrony zabytków oraz czystego powietrza. Zawodowo związany z zarządzaniem projektami międzynarodowymi, a z wykształcenia prawnik i ekonomista, nowy prezydent deklaruje pragmatyzm i transparentność.
W swoim wystąpieniu inauguracyjnym Żbikowski podkreślił, że miasto ma być wizytówką samą w sobie – nie twarzą prezydenta, lecz konkretnymi efektami działań władz. Zaprosił radnych do ponadpartyjnej współpracy, mówiąc wprost: „Zabrze zasługuje na to, żebyśmy wznieśli się ponad podziały”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W drugiej turze wyborów Żbikowski zdobył 50,17 proc. głosów – zaledwie 106 więcej niż jego kontrkandydatka Ewa Weber, co przy frekwencji 27,56 proc. pokazuje, jak istotny był każdy oddany głos. Przewodniczący Miejskiej Komisji Wyborczej Paweł Strumiński zauważył, że tak niewielka różnica głosów to poważne wyzwanie dla nowego włodarza, który teraz musi przekonać nie tylko konkurentów, ale i mieszkańców, którzy nie poszli do urn.
Co z transportem w Zabrzu?
Choć program wyborczy Żbikowskiego nie był jednoznacznie transportowy, to jego wcześniejsze działania wskazują, że kwestie mobilności miejskiej, bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz rozwój zrównoważonego transportu mogą być dla nowego prezydenta szczególnie istotne.
Żbikowski krytykował wcześniej m.in. niedostateczne standardy infrastruktury rowerowej w centrum Zabrza, brak bezpiecznych przejazdów rowerowych oraz niespójność sieci DDR-ów w dzielnicach peryferyjnych. W mediach społecznościowych wielokrotnie komentował też sprawy związane z jakością powietrza i dostępem do transportu publicznego.
Przed nowym prezydentem stoją więc nie tylko polityczne i społeczne wyzwania, ale też realna szansa, by wdrożyć praktyczne rozwiązania – czy to w formie nowych połączeń autobusowych, poprawy infrastruktury rowerowej, czy konsultacji społecznych w sprawie planów mobilności miejskiej.
Czy Zabrze wykorzysta tę zmianę do stworzenia bardziej nowoczesnego i przyjaznego dla mieszkańców miasta? Czas pokaże. TransInfo będzie się temu przyglądać.
Komentarze