Warszawska aleja Jana Pawła II zmieni się dla rowerów. ZDM ma pięć ofert na przebudowę
Warszawa otworzyła oferty w przetargu na budowę nowej drogi dla rowerów wzdłuż wschodniej strony al. Jana Pawła II, na odcinku od ronda ONZ do al. „Solidarności”.
To część większego projektu przebudowy przestrzeni miejskiej z naciskiem na komfort pieszych i rowerzystów oraz zazielenianie ścisłego centrum. ZDM Warszawa poinformował o otwarciu pięciu ofert. Cztery mieszczą się w założonym budżecie. Prace mają ruszyć w 2026 roku i potrwać do ośmiu miesięcy.
Rozkład jazdy:
- Wzdłuż której alei w Warszawie powstanie nowa droga rowerowa od ronda ONZ do al. „Solidarności”?
- Ile nowych drzew zostanie posadzonych w ramach tej inwestycji?
- Ile parków kieszonkowych zaplanowano do utworzenia przy tej realizacji?
Droga rowerowa i zieleń w jednej inwestycji
To kolejna inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach programu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III”. Inwestycja zakłada budowę blisko kilometrowej trasy rowerowej o szerokości 2,5 m, przebiegającej po wschodniej stronie alei. Projekt obejmuje również przebudowę ul. Twardej, która stanie się jednokierunkowa (z ruchem w kierunku zachód–wschód), wraz z nowym przejazdem rowerowym i wyniesionym przejściem dla pieszych.
Poza infrastrukturą rowerową miasto postawiło na duży komponent zielony. W ramach inwestycji posadzonych zostanie 99 nowych drzew, w tym platany, klony, jarzęby, wiśnie ptasie i piłkowane. Część z nich uzupełni istniejące szpalery, część stworzy zupełnie nowe.
Powstaną też trzy parki kieszonkowe – dwa między ul. Grzybowską a Parkiem Mirowskim, trzeci między Grzybowską a Twardą. Miejsca te zostaną wyposażone w ławki o falistym kształcie, metalowe siedziska, oświetlenie oraz estetyczne nasadzenia kwiatów, krzewów i traw ozdobnych (m.in. róże, hortensje, tulipany, geranium). Nawierzchnie z płyt białych i antracytowych będą zintegrowane z zielenią, bez klasycznych obrzeży.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zrównoważona mobilność
Projekt wpisuje się w szeroki plan stołecznego Zarządu Dróg Miejskich, który obejmuje również trasy rowerowe w al. „Solidarności” (z ul. Leszno), ul. Andersa, Marszałkowskiej i Grzybowskiej. Łączna wartość prowadzonych i planowanych inwestycji rowerowych w centralnej Warszawie to ponad 100 mln zł, z czego znaczną część stanowi wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Zgodnie z założeniami miasta, nowe drogi rowerowe nie tylko poprawiają bezpieczeństwo i spójność sieci tras, ale również podnoszą estetykę przestrzeni publicznej, obniżają hałas, ograniczają zjawisko miejskiej wyspy ciepła i poprawiają retencję wody opadowej.
Wybrany wykonawca będzie miał 8 miesięcy na zakończenie inwestycji od dnia podpisania umowy.
Szczegóły inwestycji oraz dokumentacja dostępna na stronie: https://zdm.waw.pl/JanaPawlaDDR
Komentarze