Warszawa: Na al. Jana Pawła II powstanie droga dla rowerów. Prawie kilometr
Po wschodniej stronie al. Jana Pawła II – między rondem ONZ a al. „Solidarności” – wybudowana zostanie nowa droga dla rowerów.
Będzie tam także więcej zieleni, w tym niemal sto drzew. Powstaną też trzy parki kieszonkowe. Zarząd Dróg Miejskich właśnie podpisał umowę na realizację inwestycji z konsorcjum firm Balzola oraz Lantania. Wykonawca ma 8 miesięcy na zrealizowanie prac.
Rozkład jazdy:
- Jak długi odcinek nowej drogi rowerowej powstanie wzdłuż alei Jana Pawła II w Warszawie?
- Kto zrealizuje inwestycję i jaka jest jej wartość?
- Ile drzew i parków kieszonkowych zostanie utworzonych w ramach tego projektu?
Niemal kilometr nowej trasy
W sierpniu Zarząd Dróg Miejskich poznał oferty w przetargu na przebudowę alei. Wpłynęło wówczas pięć ofert, z których cztery mieściły się w zakładanym przez ZDM budżecie. Wykonawcą nowej drogi dla rowerów zostało konsorcjum firm Balzola oraz Lantania, które złożyło ofertę w wysokości nieco ponad 10,1 mln zł.
Inwestycja w al. Jana Pawła II jest jedną z kilku, na które Warszawa zdobyła w ostatnim czasie dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jej kluczowym elementem jest budowa nowej drogi dla rowerów o szerokości 2,5 metra. Blisko kilometrowa trasa powstanie po wschodniej stronie alei, łącząc rondo ONZ z aleją „Solidarności”.
W granicach pasa drogowego al. Jana Pawła II przebudowana zostanie także ulica Twarda. Dostosowana zostanie do ruchu jednokierunkowego, który będzie się odbywał w kierunku zachód-wschód. Na skrzyżowaniu obu ulic pojawi się wyniesione przejście i przejazd rowerowy. Nowa droga dla rowerów i chodniki zyskają również doświetlenie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trzy parki kieszonkowe i jeszcze więcej zieleni
W przestrzeni alei powstaną trzy parki kieszonkowe. Wyposażone będą w nowoczesne ławki i metalowe siedziska. Całość dopełni zieleń ozdobna. Będą kwiaty, niskie krzewy, byliny oraz trawy. Pojawią się m.in. róże, hortensje, tulipany, geranium, liliowiec.
Nawierzchnia z wielkoformatowych, białych płyt (100×50 cm) połączonych z wąskimi płytami w kolorze antracytu (80×10 cm), będzie łączyła się z zielenią bez tradycyjnych obrzeży. Dwa z parków kieszonkowych powstaną między ulicą Grzybowską a Parkiem Mirowskim, a trzeci zlokalizowany będzie między ulicami Grzybowską a Twardą.
Posadzonych zostanie dokładnie 99 drzew. Mają być nie tylko uzupełnieniem szpalerów istniejących, ale również stworzyć zupełnie nowe szpalery wzdłuż ciągów pieszych. Aleję Jana Pawła II będą ozdabiać m.in. platany, klony, jarzęby, wiśnie ptasie i piłkowane.
Część większego planu
Łącznie w centralnym obszarze Warszawy w toku lub na zaawansowanym etapie przygotowań są inwestycje z zakresu zrównoważonej mobilności na ponad 100 milionów złotych. Powstają drogi rowerowe w al. „Solidarności” (wraz z fragmentem ul. Leszno), a także na ulicach Andersa i Marszałkowskiej. Rozpoczęła się także przebudowa ul. Grzybowskiej, w ramach której powstanie droga dla rowerów.
Wymienione inwestycje, często współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, poprawiają nie tylko infrastrukturę dla rowerzystów. Pozwalają one również podnieść jakość przestrzeni publicznej dla wszystkich jej użytkowników – m.in. za sprawą poprawiania estetyki – poprzez zazielenianie oraz zastosowanie estetycznych, wysokiej jakości nawierzchni i mebli miejskich. Więcej drzew to także mniejszy hałas docierający do okien mieszkańców, czystsze powietrze, niższa temperatura otoczenia i lepsza retencja wody opadowej.
Komentarze