Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Marszałkowska z nową twarzą. Zielona i przyjazna rowerzystom

infobike
15.12.2023 14:15
0 Komentarzy

Zakończyła się przebudowa ul. Marszałkowskiej między ul. Królewską a pl. Bankowym w Warszawie, wraz z pakietem zmian również na samym placu. To kolejny krok w tworzeniu rowerowej trasy północ-południe. Miasto przygotowuje się też do wydłużenia w przyszłym roku trasy rowerowej.

Roboty na nasze zlecenie wykonała wybrana w przetargu firma Balzola. Jej zadaniem była m.in. budowa dwukierunkowej asfaltowej trasy rowerowej. Na placu Bankowym została ona wydzielona z jezdni i odseparowana za pomocą donic, którym trzeba było znaleźć nowe miejsce po posadzeniu wspomnianych wcześniej drzew. W dalszym odcinku droga dla rowerów powstała dzięki reorganizacji parkowania oraz przebudowie oświetlenia ulicznego.

Na Marszałkowskiej parkowanie zostało usunięte z chodników. Dla kierowców zostały wyznaczone nowe zatoki postojowe w miejscu trzeciego pasa ruchu. Na odzyskanej przestrzeni pojawiła się trasa rowerowa, a prowadzący równolegle do niej chodnik przeszedł remont z wykorzystaniem wysokiej jakości materiałów. Na całej długości przebudowanego odcinka pieszych i rowerzystów od jezdni odgradza ściana zieleni. Miejsca postojowe poprzetykane są kilkudziesięcioma drzewami rosnącymi w nowym równych szpalerze i otoczonymi pięknymi krzewami. Szpaler traci ciągłość jedynie na wysokości placu Żelaznej Bramy. Właśnie w tym miejscu została zostawiona rezerwa na przyszłe przejście w Osi Saskiej.

Na całej długości przebudowanego odcinka ul Marszałkowskiej pieszych i rowerzystów od jezdni odgradza ściana zieleni
Na całej długości przebudowanego odcinka pieszych i rowerzystów od jezdni odgradza ściana zieleni

SZPALER DRZEW ZAMIAST SZPALERU SŁUPÓW

W sumie ul. Marszałkowską na remontowanym odcinku ozdobiły 63 nowe drzewa (29 platanów klonolistnych, 16 miłorzębów japońskich i 18 wiśni ptasich) oraz kilkadziesiąt tysięcy krzewów, bylin i pnączy. Łączna powierzchnia nowych nasadzeń wynosi prawie 2600 m kw. – taka ilość wystarczyłaby na zazielenienie warszawskiej „patelni” trzy razy. Jednocześnie podczas prac wzdłuż ul. Marszałkowskiej nie wycięto ani jednego drzewa, 52 z nich zostały zabezpieczone, a dwa – przesadzone.

Miejsca drzewom ustąpiły nie tylko samochody, ale też miejskie latarnie. Ich słupy, które przy okazji wymieniliśmy na nowe, zostały przesunięte na pas dzielący między jezdniami. Ich lokalizację i tak należało zmienić, aby wygospodarować miejsce na drogę rowerową. Zadbaliśmy również o jakość oświetlenia. Stare sodowe oprawy oświetleniowe zostały wymienione na energooszczędne oprawy LED. Chodnik i droga rowerowa zyskały zaś osobne oświetlenie dzięki nowym małym latarniom typu parkowego – czytamy na stronie ZDM Warszawa

ŁADNIEJ, ALE TEŻ BEZPIECZNIEJ

Praktycznie wszystkie elementy składowe inwestycji służą też poprawie bezpieczeństwa. Nowe latarnie zapewniają lepsze oświetlenie, w tym doświetlenie okolicznych przejść dla pieszych. Równy chodnik zapewnia lepsze warunki dla pieszych, w tym dla osób o ograniczonej mobilności. Parkujące samochody nie manewrują już po chodniku, a ruch rowerowy jest odseparowany.

Na skrzyżowaniu ul. Marszałkowskiej z pl. Żelaznej Bramy po przebudowie jest modelowe wyniesione przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Wybudowaliśmy też azyle na przejściach przy ulicy Elektoralnej i przy Ptasiej. Zmiana jest duża szczególnie w tym drugim przypadku, ponieważ przesadnie szeroka tarcza skrzyżowania zachęcała dotychczas do nadmiernych prędkości czy też nielegalnego parkowania.

MIESZKAŃCY MÓWIĄ, JAK ZMIENIAĆ PLACE

W listopadzie zorganizowane zostały konsultacje społeczne w sprawie przyszłości placu Bankowego. O tym, jak docelowo zagospodarować tę przestrzeń, mieszkańcy rozmawiali z ekspertami od urbanistyki, krajobrazu, konserwacji zabytków czy mobilności. W ramach warsztatów charrette, organizowanych pod okiem Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, urzędnicy wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami planowali nowe zagospodarowanie placu. Bankowego. Zgodnie ze wstępną koncepcją drzewa, krzewy i kwiaty zajmą ok. 25 proc. jego przestrzeni, czyli ponad pięć razy więcej niż dziś. Bliżej budynku ratusza – w miejscu, gdzie obecnie parkują auta – powstanie zielony skwer, znajdzie się tam również fontanna. Przystanki komunikacji miejskiej mogą zostać zgrupowane w jednym miejscu. Pod uwagę brana jest także przebudowa torowiska tramwajowego i takie jego odsunięcie od pałacu Błękitnego, żeby zmieścić przy nim drogę dla rowerów.

JEST PLAN. DZIAŁAMY DALEJ!

Tegoroczne prace to kolejny element „Zielonej Marszałkowskiej” – realizowanej od kilku lat inwestycji, która wpisuje się w program Nowego Centrum Warszawy. Najpierw po jej zachodniej stronie wzdłuż placu Defilad powstała droga dla rowerów, wyremontowaliśmy chodnik, a na szerokiej jezdni wyznaczyliśmy miejsca postojowe. Dodaliśmy także nowej zieleni w postaci 34 drzew (lipy srebrzyste „Varsaviensis”) oraz licznych krzewów i bylin.

Po zakończeniu prac między ul. Królewską a al. „Solidarności” prace pójdą dalej na północ. Kolejny odcinek głównej trasy rowerowej łączącej Śródmieście z Żoliborzem i Bielanami – tym razem na ul. Andersa – powstanie w przyszłym roku. Właśnie ZDM ogłosił przetarg na budowę jej fragmentu od Dw. Gdańskiego do skrzyżowania z ul. Nowolipki. Będzie dwukierunkowa i poprowadzona ją po zachodniej stronie ulicy.

Droga rowerowa połączy się w spójną całość z istniejącymi trasami na ulicach: Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego. W tym celu zostaną wyznaczone m.in. komplety przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach z ul. Stawki oraz z ul. Anielewicza. Łącznie z licznymi elementami dodatkowymi, które zostały przewidziane już na tym etapie, w Śródmieściu przybędą dzięki temu ponad dwa kilometry infrastruktury rowerowej.

Komentarze