Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Jak przewozić rowery komunikacją miejską? Film

infobike
10.11.2015 21:11
0 Komentarzy

W Warszawie rowerzyści mogąbezpłatnie przewozić rowery komunikacją publiczną. Trzeba jednakprzestrzegać kilku istotnych zasad. Zarząd Transportu Miejskiego wWarszawie przypomina o tym jak powinno się to robić i opublikowałtekst instruktażowy oraz film.

Na stronie internetowej ZarząduTransportu Miejskiego w Warszawie czytamy:

Warszawski sezon rowerowy dobiegakońca. Na drogach wciąż można jednak zauważyć wielu miłośnikówdwóch kółek, którym niestraszny jesienny chłód. Jednośladybardzo często można zobaczyć nie tylko na drogach ale i wpojazdach komunikacji miejskiej. Niestety nie wszyscy cykliściwiedzą jak przewozić swój pojazd autobusem, tramwajem, pociągiemczy metrem by ta podróż była komfortowa i bezpieczna dlawszystkich.

Transport roweru komunikacjąpubliczną w Warszawie jest bezpłatny

Warszawska komunikacja miejska jestbardzo przyjazna rowerzystom. Przewożenie roweru jest bezpłatne (oposiadaniu ważnego biletu powinien jednak pamiętać jego właściciellub użytkownik). A ponadto w większości pojazdów są wydzielonemiejsca, w których można ustawić pojazd.

Okoliczności są ważne

Nie oznacza to jednak, że rowerpowinniśmy przewozić zawsze, bez względu na okoliczności. Byosoby przewożące swoje jednoślady komunikacją miejską nieutrudniały korzystania z niej innym grupom pasażerów, proponujemy,by cykliści usiłujący przewieźć swój pojazd w autobusie,tramwaju, metrze czy pociągu SKM, stosowali się do kilku prostychzasad.

Z możliwości przewożenia roweru wkomunikacji miejskiej powinno się korzystać w szczególnychprzypadkach np. z powodu nagłego pogorszenia się warunkówatmosferycznych, złego samopoczucia rowerzysty lub w wyniku awariijednośladu. Sugerujemy również, by rowery przewozić poza ścisłymigodzinami szczytu, czyli wtedy kiedy w pojazdach jest znacznie mniejpasażerów. Próba wejścia do autobusu popularnej linii w godzinachporannego szczytu z rowerem będzie co najmniej nieodpowiedzialna. Wtakich warunkach bardzo łatwo kogoś pobrudzić, potrącićkierownicą, a w przypadku gwałtownego hamowania, o które nietrudnow gęstym warszawskim ruchu, również i zranić. Nie wspominającjuż o tym, że rower utrudniałby pasażerom wsiadanie, wysiadanieczy dojście np. do kasownika. Dlatego radzimy, by unikać tego typuzachowań.

Korzystanie z wyznaczonych miejsc

Nie powinno się również przewozićrowerów poza miejscami do tego wyznaczonymi. Problem ten widaćm.in. w metrze. Miejsce do przewożenia rowerów znajduje sięwyłącznie na początku i na końcu pociągu. Tymczasem niestetywciąż zdarzają się cykliści usiłujący dostać się z roweremdo wagonu każdymi innymi drzwiami. W większości autobusów itramwajów miejsce dla roweru znajduje się naprzeciwko drugich(licząc od kabiny kierowcy lub motorniczego) drzwi. Należy jednakpamiętać, że w przypadku przewożenia przez pasażera roweru wtych miejscach, jego właściciel jest zobowiązany do zwolnieniatego miejsca na każde żądanie pasażera poruszającego się nawózku inwalidzkim lub osoby z wózkiem dziecięcym i przestawieniaswojego jednośladu. A gdyby rower utrudniał wtedy innym pasażerompodróż ? do opuszczenia pojazdu.

Priorytet dla osób na wózkach i zwózkami dziecięcymi

Osoby z wózkami dziecięcymi czyinwalidzkimi mają w takiej sytuacji priorytet. W pociągach SKMmiejsca dla rowerów oznaczone są specjalnymi piktogramami nadrzwiach pojazdu. Warto również pamiętać, że w trosce ozapewnienie bezpieczeństwa wszystkim pasażerom (równieżrowerzystom), obsługa pojazdu, nadzór ruchu czy kontrolerzy biletówmogą wydawać stosowne wskazówki, którym pasażerowie powinni siępodporządkować.

Śródtytuły od redakcji.

Komentarze