W Rybniku pojedziemy rowerem po trasie pociągu. I nie tylko! Dzięki unijnym funduszom
Ponad 30 mln zł unijnych funduszy dostały samorządy Rybnika i okolicznych miejscowości na budowę ponadlokalnych połączeń rowerowych.
W sumie w ciągu dwóch lat powstać ma kilkanaście kilometrów połączeń rowerowych, w tym hit w skali Polski: do końca 2027 r. powstanie w Rybniku droga rowerowa w śladzie torów po byłej kolei piaskowej o długości ponad 9 km.
Rozkład jazdy:
- Jaka wyjątkowa inwestycja rowerowa powstanie w Rybniku do końca 2027 roku?
- Jakie dodatkowe elementy infrastruktury zostaną zrealizowane wzdłuż nowej drogi rowerowej?
- Ile kilometrów infrastruktury rowerowej w ramach Regionalnej Trasy Rowerowej nr 12 powstanie łącznie w Rybniku i Żorach?
Pierwszy projekt
Jak przekazała 16 września Lucyna Tyl z rybnickiego magistratu, chodzi o dwa partnerskie projekty: „Poprawa transportu publicznego w Rybniku i pow. rybnickim”, realizowany przez Rybnik oraz gminy Gaszowice i Jejkowice, a także „Budowa trasy rowerowej na terenie Rybnika i Żor w ramach korytarza wyznaczonego w koncepcji Regionalnych Tras Rowerowych - etap I”, prowadzony przez Rybnik oraz Żory.
W pierwszym z nich do końca 2027 r. w Rybniku ma powstać droga rowerowa w śladzie torów po byłej kolei piaskowej o długości ponad 9 km. Ma ona bezpośrednio połączyć dzielnicę Kłokocin, ul. Żorską w dzielnicy Gotartowice, ul. Mikołowską oraz szlak rowerowy pomiędzy dzielnicami Wielopole oraz Kamień.
Praktycznie cały przebieg tej planowanej drogi rowerowej będzie bezkolizyjny, przebiegając przez tereny leśne. Powstaną: asfaltowa droga rowerowa o długości ponad 9 km i szerokości 4 m, zjazdy, oznakowanie, oświetlenie ledowe i inna infrastruktura.
Wyremontowane zostaną trzy pokolejowe obiekty w ciągu przyszłej trasy rowerowej: most stalowy nad rzeką Ruda, most stalowy nad przejazdem kolejowym przy stacji Rybnik-Gotartowice oraz wiadukt betonowy w lesie w dzielnicy Paruszowiec-Piaski.
Wzdłuż całego odcinka drogi rowerowej powstać ma oddzielony pasem zieleni ciąg pieszo-rolkowy. Atrakcjami w różnych miejscach drogi mają być: wiaty, skatepark, pumptrack, urządzenia do wspinaczki, głazy ozdobne, leżaki rekreacyjne czy ławki.
Ten projekt jest powiązany funkcjonalnie z infrastrukturą rowerową budowaną w innym dofinansowanym projekcie przy ul. Mikołowskiej. W efekcie, przy wykorzystaniu także istniejącej drogi rowerowej wzdłuż ul. Żorskiej, powstanie możliwość komunikacji rowerowej w kierunku centrum Rybnika, gminy Czerwionka-Leszczyny oraz miasta Żory.
Planowany łączny koszt części tej inwestycji dotyczącej Rybnika (obejmujący też tzw. koszty pośrednie to 55,3 mln zł), a dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FESL.3.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska) to prawie 23,2 mln zł.
W tym samym partnerskim projekcie gmina Gaszowice ma wybudować wiatę rowerową, jako część gaszowickiego węzła przesiadkowego, przebudować zatoki autobusowe i postawić 13 wiat przystankowych w różnych częściach gminy. Z kolei gmina Jejkowice zbudowała już przy pętli autobusowej przy ul. Głównej budynek poczekalni z toaletą oraz trzy różne wiaty.
Drugi projekt
Drugi dofinansowany teraz projekt, dotyczący Rybnika i Żor, został już w części rybnickiej w całości zrealizowany. Chodzi o budowę lub utworzenie trzech odcinków Regionalnej Trasy Rowerowej nr 12 relacji Racibórz - Pszczyna, według koncepcji Regionalnych Tras Rowerowych (RTR) w ramach Regionalnej Polityki Rowerowej Woj. Śląskiego.
W Rybniku powstały już: w latach 2021-23 odcinek od ul. Sportowej do ul. Górnośląskiej (wzdłuż ul. Przyjemnej oraz nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku ul. Górnośląskiej) oraz w ub. roku (pasy dla rowerów wzdłuż ul. Żorskiej od ronda Boguszowickiego do granicy Żor).
W przyszłym roku powstać ma odcinek w Żorach - wzdłuż ul. Rybnickiej (w postaci ciągów pieszo-rowerowych, drogi rowerowej i ulic o uspokojonym ruchu) od granicy Rybnika do ul. Męczenników Oświęcimskich.
W sumie te trzy odcinki mają dać 11,05 km infrastruktury rowerowej w ciągu RTR nr 12, uzupełniającej infrastrukturę już istniejącą i dającej oraz dającej możliwość kolejnych projektów. Umożliwią też rowerowe połączenie centrów Rybnika i Żor.
Wartość tego projektu to 21,7 mln zł, przy 15,6 mln zł dofinansowania z programu FESL (FESL.3.3 Regionalne Trasy Rowerowe) Cześć dotycząca Rybnika obejmuje koszty w wysokości 10,5 mln zł, zapewniając dofinansowanie to 7,8 mln zł.(PAP)
Komentarze