W Płocku ma powstać kładka rowerowa…pod mostem
Pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego, który łączy dzielnice Płocka położone na obu brzegach Wisły, ma powstać kładka rowerowa. Przygotowując się do tej inwestycji, Urząd Miasta planuje opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla przedsięwzięcia, który określałby m.in. jego warianty i koszty.
Most drogowo-kolejowy im. Legionów Piłsudskiego, łączący dwie części Płocka przedzielone Wisłą, został wybudowany w latach 1937-1938, w rekordowym czasie 20 miesięcy. To jedna z najbardziej oryginalnych przepraw pod względem konstrukcji, nie tylko w Polsce, ale także w skali Europy – różnica w wysokości przyczółków po obu stronach rzeki wynosi bowiem ponad 10 metrów.
Robimy pierwszy krok do wykonania kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego. Na najbliższej sesji zaproponuję radnym zabezpieczenie środków na przygotowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego tego przedsięwzięcia. Ten dokument pozwoli określić m.in. warianty i koszty wykonania inwestycji – powiedział prezydent Płocka Andrzej Nowakowski
Jak wyjaśnił, mając gotowy Program Funkcjonalno-Użytkowy płocki samorząd będzie mógł starać się o środki zewnętrzne, gdy pojawią się takie możliwości, i zlecić budowę kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Chcemy, aby kładka była lekką konstrukcją kompozytową umieszczoną pod spodem mostu. Według Nowakowskiego, „kładka rowerowa pod mostem pozwoli na połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej w prawo i lewobrzeżnej części Płocka i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników jednośladów – zaznaczył prezydent Płocka.
Według Urzędu Miasta, obecna długość ścieżek rowerowych w Płocku wynosi ok. 70 km. Planowana jest jednocześnie budowa kolejnych tego typu tras przy okazji bieżących modernizacji dróg, np. mającej rozpocząć się w niedługim czasie przebudowy ul. Spółdzielczej, stanowiącej m.in. dojazd do Al. Piłsudskiego i drogi krajowej nr 60, a także w przyszłości, podczas poszerzenia części ul. Wyszogrodzkiej, gdzie biegnie droga krajowa nr 62.
Jeśli faktycznie projekt ten zostanie zrealizowany, niewątpliwie poprawi bezpieczeństwo rowerzystów. Prezydent Nowakowski jeszcze w 2019 roku tłumaczył brak stacji roweru miejskiego na lewobrzeżnej stronie Wisły tym, że z powodu „wąskiego gardła” jakim jest stary most, nie można było pozwolić na zwiększenie ruchu rowerowego z jednej strony Wisły na drugą. Prezydent argumentował to faktem, że wspomniany most nie jest przystosowany do obsługi ruchu rowerowego, a szczególnie dzieciom trudno byłoby zakazać poruszanie się przez niego rowerem.
Budowa mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę im. Legionów Piłsudskiego była jedną z największych tego typu inwestycji w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Podczas wznoszenia przeprawy pobito ówczesny europejski rekord opuszczania kesonu, osiągając głębokość 28,8 metra.
W 2008 r. na Moście im. Legionów Piłsudskiego zamontowano iluminację, której kolory: żółty, czerwony i niebieski nawiązują do historycznych barw Płocka. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze