Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Krakowie startuje system informacji rowerowej. Od sierpnia

infobike
31.07.2025 05:30
0 Komentarzy

Kraków wdraża innowacyjny system oznakowania rowerowego, który ma ułatwić orientację i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników jednośladów w mieście. Pilotaż nowego oznakowania drogowego dla rowerzystów rozpocznie się już w sierpniu na jednej z kluczowych tras.

W sierpniu w Krakowie rusza pilotaż nowego oznakowania drogowego dedykowanego rowerzystom. Celem projektu jest usprawnienie nawigacji po mieście, kierując użytkowników jednośladów po najbezpieczniejszych i możliwie wydzielonych od ruchu trasach. Docelowo system obejmie dziewiętnaście wyznaczonych tras rowerowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretnie typy oznakowania poziomego, malowane na asfalcie, pojawią się w ramach pilotażu nowego systemu rowerowego w Krakowie?
  2. W jaki sposób nowe oznakowanie rowerowe w Krakowie będzie wizualnie wyróżniać trasy pokrywające się z międzynarodowymi szlakami EuroVelo?
  3. Czy System Informacji Miejskiej dla rowerzystów przewiduje w przyszłości integrację z aplikacjami mobilnymi lub innymi cyfrowymi narzędziami nawigacyjnymi?
W Krakowie startuje system informacji rowerowej. Od sierpnia / fot. ZTP w Krakowie

Pilotaż i zakres projektu

Jak poinformował zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur, sierpniowy pilotaż specjalnych drogowskazów obejmie trasę od Wawelu, przez rondo Matecznego, po Kabel, aż do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki. Za projekt odpowiadają członkowie powołanego przez prezydenta specjalnego zespołu do spraw rozwoju infrastruktury rowerowej, we współpracy ze specjalistami z Zarządu Transportu Publicznego. Urzędnicy podkreślają, że nowe oznakowanie ma uczynić jazdę na rowerze po Krakowie łatwiejszą, bardziej intuicyjną i bezpieczną.

Podstawowym celem rowerowego Systemu Informacji Miejskiej jest takie oznaczenie dróg, które pomoże użytkownikom w wybraniu najlepszej, najbezpieczniejszej drogi. Czyli takiej, która prowadzi po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo-rowerowym lub – tam, gdzie ich brakuje – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu – wyjaśnił Stanisław Mazur.

Krzysztof Dąbrowa z miejskiego zespołu rowerowego wskazał, że projekt rozpoczęto od identyfikacji najważniejszych tras rowerowych. Punktem odniesienia było studium podstawowych tras rowerowych, dokument przyjęty w 2019 roku, który określa docelowy system dróg dojazdowych z najbardziej oddalonych dzielnic do centrum, a także tras łącznikowych. Na tej podstawie, bazując na funkcjonującej już infrastrukturze, wytyczono wraz z przedstawicielami organizacji społecznych dziewiętnaście tras, z których każda otrzymała swój kolor i numer. System ma być elastyczny i ewoluować wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej w Krakowie.

To system, który będzie ewoluował – chcemy, by te przebiegi zmieniały się wraz z tym, jak poprawiać się będzie infrastruktura rowerowa. Dziś zaproponowany przebieg to często najlepszy możliwy obecnie wariant, który w przyszłości, w zgodzie z długofalowymi planami inwestycyjnymi dla infrastruktury rowerowej będzie się zmieniał na rzecz dróg, które będą lepsze i bezpieczniejsze dla użytkowników – tłumaczy Krystian Banet, kierownik Działu Informacji Miejskiej i Pasażerskiej w Zarządzie Transportu Publicznego.

W Krakowie startuje system informacji rowerowej. Od sierpnia / fot. ZTP w Krakowie

Rodzaje oznakowania i dodatkowe funkcje

W ramach systemu drogowskazów rowerzyści otrzymają specjalne typy oznakowań. Będą to między innymi znaki kierunkowe z numerami tras i kierunkami przy wjeździe do danego węzła, a także niskie słupki kierunkowe o funkcji przypominającej. Dodatkowo, w ramach pilotażu, w kilku miejscach pojawią się także oznaczenia poziome, malowane bezpośrednio na asfalcie.

Po przejechaniu danego węzła na trasach znajdą się również oznaczenia pokazujące odległość do kluczowych punktów, takich jak obiekty użyteczności publicznej czy charakterystyczne miejsca na mapie Krakowa. System uzupełniają tablice ostrzegawcze i objazdowe, które będą informowały o utrudnieniach na drodze, a w przypadku poważniejszych wyłączeń ruchu, o tym jak je ominąć, wybierając alternatywny przejazd.

Cały system bazować będzie na dziewiętnastu (a w przyszłości dwudziestu) wyznaczonych i numerowanych trasach. Część z nich pokrywać się będzie z dwoma międzynarodowymi szlakami EuroVelo 4 i EuroVelo 11 oraz Wiślaną Trasą Rowerową. Dla tych odcinków zdecydowano, aby numery tras pokrywały się z oznaczeniami europejskimi i wyróżniały się kolorem pomarańczowym, zgodnym z oznaczeniami tras turystycznych. System uzupełnią nośniki informacyjne, mapy, a w przyszłości także tablice witające, które zostaną umieszczone na wjazdach do Krakowa od głównych tras turystycznych.

Lista tras rowerowych oznakowanych w Systemie Informacji Miejskiej (SIM) dla Krakowa:

  • Prądnik Biały – Stare Miasto – Rżąka
  • Bronowice Małe – Stare Miasto – Kościelniki
  • Tyniec – Kazimierz – Przewóz
  • Tonie – Błonia – Swoszowice
  • Bielany – Stare Miasto – Kombinat
  • Górka Narodowa – Błonia – Łagiewniki
  • Mydlniki – Wawel – Bieżanów
  • Prądnik Czerwony – Kazimierz – Ruczaj
  • Dworzec Główny – Zabłocie – Przewóz
  • Kantorowice – plac Centralny – Przewóz
  • Kantorowice – Zabłocie – Czerwone Maki
  • Osiedle Piastów – Most Nowohucki – Kabel
  • Bronowice – rondo Polsadu – plac Centralny
  • Krowodrza Górka – Błonia
  • Stare Miasto – Zakrzówek
  • Rondo Polsad – Dąbie
  • Zakrzówek – Łagiewniki – Kabel
  • Bieńczyce – Mogiła
  • Most Nowohucki – Most Wandy
W Krakowie startuje system informacji rowerowej. Od sierpnia / fot. ZTP w Krakowie

Komentarze