Velostrady w Czeladzi, Katowicach, Mysłowicach i Sosnowcu. Jest dotacja – rusza budowa
Ponad 67 mln zł dotacji z UE dostały Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Sosnowiec do projektu m.in. budowy kilku kilometrów tras rowerowych o wysokim standardzie, tzw. velostrad, w Sosnowcu.
Sama GZM przeznaczyła ponad 78 mln zł na velostrady w Katowicach, Mysłowicach i Czeladzi. Velostrady mają być szybkimi, bezkolizyjnymi drogami rowerowymi i służyć komunikacji między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ich projektowanie i budowę GZM wspiera też, niezależnie od pozyskiwanych funduszy unijnych, ze swego budżetu.
Rozkład jazdy:
- Jaką wartość ma projekt „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem do transformacji regionu – etap 2” i jaką część stanowi unijna dotacja?
- Jakie odcinki velostrad mają powstać w Sosnowcu i jakie inne elementy obejmuje projekt (np. elektrobusy, ładowarki)?
- Ile środków GZM przeznaczyła na budowę velostrad w Katowicach, Mysłowicach i Czeladzi oraz jakie będą przebiegi nowych tras?
Etap 2 w Sosnowcu
O dotacji unijnej poinformował podczas środowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak. Jak uściślił, chodzi o warty 91,8 mln zł projekt „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem do transformacji regionu - etap 2”, z dotacją 67,3 mln zł.
- Projekt obejmuje m.in. zakup autobusu elektrycznego wraz z infrastrukturą do ładowania i budowę kolejnego odcinka velostrady przez partnera projektu, w tym przypadku gminę Sosnowiec - zaznaczył Karolczak.
- My jesteśmy otwarci cały czas na gotowe propozycje projektów budowy velostrad na terenie gmin, budujących szkielet sieci trans rowerowych - dodał przewodniczący zarządu GZM, nawiązując do dotychczasowych podobnych przedsięwzięć, wspartych funduszami unijnymi i metropolitalnymi.
Zgodnie z opisem ze strony funduszeue.slaskie.pl, wybrany już do dofinansowania projekt realizowany przez GZM we współpracy z Sosnowcem przewiduje po stronie Metropolii zakup elektrycznego autobusu i montaż pięciu dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in.
Po stronie Sosnowca przewidywana jest budowa metropolitalnych dróg rowerowych: trasy nr 1 Katowice–Sosnowiec (2,68 km), trasy nr 7 Sosnowiec–Będzin (3,31 km) i trasy Sosnowiec–Czeladź (1,53 km) - z infrastrukturą.
Projekt ten wspierają środki europejskiego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (FST) zawarte w programie operacyjnym Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-27. Chodzi o tzw. działanie FESL.10.12 Poprawa mobilności mieszkańców regionu i spójności transportowej podregionów górniczych.
Etap 1 z elektrobusami
Już przed ponad rokiem GZM przygotowała projekt „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap 1" o wartości 72 mln zł brutto, przy uzyskanym we wrześniu ub. roku dofinansowaniu 56,5 mln zł z FESL.10.12.
W tamtym projekcie GZM kupuje osiem autobusów elektrycznych i cztery ładowarki - na rzecz metropolitalnego operatora PKM Świerklaniec, który ma obsługiwać nowym taborem trasy z katowickiego lotniska do centrum Katowic i centrum Sosnowca.
W tym samym projekcie Katowice są odpowiedzialne za budowę swego odcinka metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice - Mysłowice (4,383 km), a Tychy - za swój odcinek metropolitalnej drogi rowerowej nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km).
Velostrady mają być szybkimi, bezkolizyjnymi drogami rowerowymi i służyć komunikacji między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ich projektowanie i budowę GZM wspiera też, niezależnie od pozyskiwanych funduszy unijnych, ze swego budżetu.
W Katowicach, Mysłowicach i Czeladzi.
W środę zgromadzenie GZM przeznaczyło łącznie ponad 78 mln zł na przygotowanie dokumentacji oraz prace budowlane na odcinkach velostrad w Katowicach, Mysłowicach i Czeladzi.
Katowice otrzymały na realizację odcinka velostrady nr 6 ok. 27,9 mln zł, a Mysłowice - na jeden ze swoich odcinków velostrady nr 6 - 14,9 mln zł. Dotacje zasilą opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych na łącznie 4,72 km w obu gminach.
W Katowicach trasa rozpocznie się od istniejącego, pierwszego odcinka velostrady w regionie przy jego krańcu w dzielnicy Giszowiec, poprowadzi śladem nieczynnej kolei piaskowej, nad autostradą A4, a następnie wzdłuż ulicy Mysłowickiej do granicy z Mysłowicami. W Mysłowicach trasa pobiegnie dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, kończąc się na rondzie im. Rotmistrza Pileckiego.
Czeladź otrzyma na budowę (w formule projektuj i buduj) 3,8-kilometrowego odcinka velostrady nr 7 dotację GZM 35,2 mln zł. Trasa rozpocznie się na granicy z Sosnowcem, poprowadzi nasypem kolejowym wzdłuż ul. Nowopogońskiej, przez ul. Kościuszki, dawnym torowiskiem kolei piaskowej, tunelem pod ul. Nowopogońską, a następnie nasypem do DK 94 i wzdłuż ul. Grodzieckiej do granicy z Będzinem.
Na terenie GZM ma powstać dziewięć velostrad o łącznej długości ok. 120 km. Pierwszy odcinek Velostrady nr 6 powstał już w Katowicach. Powstają lub powstały koncepcje techniczne dla przebiegów tras m.in. z Katowic do Mysłowic czy Sosnowca.(PAP)
Komentarze