Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa z GeoVelo wygasa w listopadzie. Jaki los czeka rowery miejskie w Opolu?

infobike
16.11.2021 17:15
0 Komentarzy
30 listopada wygasa umowa na prowadzenie w Opolu wypożyczalni rowerów przez spółkę GeoVelo. Na razie nie wiadomo jaki los czeka miejskie jednoślady. Jeśli nic się nie zmieni, za dwa tygodnie zdemontujemy stojaki i zabierzemy rowery – komentuje firma GeoVelo. 

W czerwcu 2012 r. w Opolu ruszyła pierwsza wypożyczalnia rowerów miejskich. Miasto współpracowało wtedy z firmą Nextbike. Od trzech lat operatorem systemu jest firma GeoVelo. Aktualna umowa pomiędzy miastem a właścicielem jednośladów obowiązuje do 30 listopada. Na razie nic nie wskazuje jednak na to, by ratusz chciał kontynuować działalność wypożyczalni jednośladów, dotując rowery z budżetu miasta.

W 2019 roku kwestie dotyczące rozstrzygnięcia przetargu na nowego operatora wypożyczalni rowerów i formalności sprawiły, że wypożyczalnia ruszyła dopiero w lipcu. W ubiegłym roku z powodu pandemii system został zamrożony na pięć tygodni. Tak naprawdę dopiero w tym roku firma GeoVelo mogła więc prowadzić swoją działalność przez cały sezon.

Spółka miała też konkurencję w postaci elektrycznych hulajnóg i skuterów na minuty. Przez ponad pół roku działalności, hulajnogi firmy Bolt wypożyczono w Opolu ponad 94 tys. razy. Dla porównania, w pierwszym sezonie systemu wypożyczalni rowerów GeoVelo w Opolu (przed pandemią, w 2019 roku) rowery wypożyczono łącznie 22,4 tys. razy. Wcześniej, w przypadku wypożyczalni rowerów Nextbike (działała w latach 2012-2018) liczba wypożyczeń w ciągu jednego sezonu (marzec – listopad) oscylowała wokół ok. 60 tys.

Na razie nie mamy z ratusza żadnych sygnałów na temat kontynuacji współpracy czy innej formy funkcjonowania roweru miejskiego. Wypytywaliśmy w tej sprawie miasto, ale nie otrzymaliśmy żadnych informacji. To trochę dziwne – mówi Grzegorz Bargielski ze spółki GeoVelo.

Co na to opolski Urząd Miasta? Na razie czeka i obserwuje.

Budżet jest w fazie projektowania. Zmiany, które wprowadza Polski Ład sprawiają, ze do samorządów ma wpłynąć znacznie mniej pieniędzy. A to wymaga jeszcze bardziej wnikliwej analizy wydatków. Umowa z firmą prowadzącą wypożyczalnie kończy się w tym roku. I na razie nie ma decyzji co do jej przedłużenia” – informuje Adam Leszczyński, rzecznik prasowy opolskiego ratusza, 

Na przestrzeni lat obserwujemy również ciągły spadek wypożyczeń rowerów miejskich. W 2015 roku średnio miesięcznie wypożyczano 7661 razy, w 2018 było to 6360 a w 2021 roku było to zaledwie 4022 wypożyczenia a wydatki wzrosły dwukrotnie. W 2015 koszt wyniósł niecałe 400 tys. w 2021 było to już 774 tysiące złotych. Wpływ na to mają też hulajnogi, które zastępują rowery – dodaje Leszczyński

Czy Opole będzie miało miejską wypożyczalnię rowerów? Miasto na razie nie kwapi się do przedłużenia umowy lub rozpisaniem nowego przetargu zasłaniając się projektowanym budżetem. Z drugiej strony, jak zaznacza przedstawiciel GeoVelo bez wsparcia finansowego ze strony miasta operatorowi wypożyczalni rowerów trudno będzie działać tylko na zasadach komercyjnych.

Wszystko zatem wskazuje na to, że w przyszłym sezonie nie zobaczymy rowerów firmy GeoVelo na ulicach Opola.

Komentarze