Umowa z GeoVelo wygasa w listopadzie. Jaki los czeka rowery miejskie w Opolu?

30 listopada wygasa umowa na prowadzenie w Opolu wypożyczalni rowerów przez spółkę GeoVelo. Na razie nie wiadomo jaki los czeka miejskie jednoślady. Jeśli nic się nie zmieni, za dwa tygodnie zdemontujemy stojaki i zabierzemy rowery – komentuje firma GeoVelo.
W czerwcu 2012 r. w Opolu ruszyła pierwsza wypożyczalnia rowerów miejskich. Miasto współpracowało wtedy z firmą Nextbike. Od trzech lat operatorem systemu jest firma GeoVelo. Aktualna umowa pomiędzy miastem a właścicielem jednośladów obowiązuje do 30 listopada. Na razie nic nie wskazuje jednak na to, by ratusz chciał kontynuować działalność wypożyczalni jednośladów, dotując rowery z budżetu miasta.
W 2019 roku kwestie dotyczące rozstrzygnięcia przetargu na nowego operatora wypożyczalni rowerów i formalności sprawiły, że wypożyczalnia ruszyła dopiero w lipcu. W ubiegłym roku z powodu pandemii system został zamrożony na pięć tygodni. Tak naprawdę dopiero w tym roku firma GeoVelo mogła więc prowadzić swoją działalność przez cały sezon.
Spółka miała też konkurencję w postaci elektrycznych hulajnóg i skuterów na minuty. Przez ponad pół roku działalności, hulajnogi firmy Bolt wypożyczono w Opolu ponad 94 tys. razy. Dla porównania, w pierwszym sezonie systemu wypożyczalni rowerów GeoVelo w Opolu (przed pandemią, w 2019 roku) rowery wypożyczono łącznie 22,4 tys. razy. Wcześniej, w przypadku wypożyczalni rowerów Nextbike (działała w latach 2012-2018) liczba wypożyczeń w ciągu jednego sezonu (marzec – listopad) oscylowała wokół ok. 60 tys.
Na razie nie mamy z ratusza żadnych sygnałów na temat kontynuacji współpracy czy innej formy funkcjonowania roweru miejskiego. Wypytywaliśmy w tej sprawie miasto, ale nie otrzymaliśmy żadnych informacji. To trochę dziwne – mówi Grzegorz Bargielski ze spółki GeoVelo.
Co na to opolski Urząd Miasta? Na razie czeka i obserwuje.
Budżet jest w fazie projektowania. Zmiany, które wprowadza Polski Ład sprawiają, ze do samorządów ma wpłynąć znacznie mniej pieniędzy. A to wymaga jeszcze bardziej wnikliwej analizy wydatków. Umowa z firmą prowadzącą wypożyczalnie kończy się w tym roku. I na razie nie ma decyzji co do jej przedłużenia” – informuje Adam Leszczyński, rzecznik prasowy opolskiego ratusza,
Na przestrzeni lat obserwujemy również ciągły spadek wypożyczeń rowerów miejskich. W 2015 roku średnio miesięcznie wypożyczano 7661 razy, w 2018 było to 6360 a w 2021 roku było to zaledwie 4022 wypożyczenia a wydatki wzrosły dwukrotnie. W 2015 koszt wyniósł niecałe 400 tys. w 2021 było to już 774 tysiące złotych. Wpływ na to mają też hulajnogi, które zastępują rowery – dodaje Leszczyński
Czy Opole będzie miało miejską wypożyczalnię rowerów? Miasto na razie nie kwapi się do przedłużenia umowy lub rozpisaniem nowego przetargu zasłaniając się projektowanym budżetem. Z drugiej strony, jak zaznacza przedstawiciel GeoVelo bez wsparcia finansowego ze strony miasta operatorowi wypożyczalni rowerów trudno będzie działać tylko na zasadach komercyjnych.
Wszystko zatem wskazuje na to, że w przyszłym sezonie nie zobaczymy rowerów firmy GeoVelo na ulicach Opola.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze