Strażnicy miejscy dadzą mandat za zbyt szybką jazdę na rowerze
Strażnicy miejscy i gminni mają zyskać uprawnienia do nakładania mandatów na kierujących rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych w sytuacji, gdy jechać będą zbyt szybko lub nie ustąpią pierwszeństwa pieszemu.
Od 20 maja obowiązują już przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Reguluje ona status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Określa, gdzie i z jaką szybkością można jeździć pojazdami tego typu (przepisy zakazują m.in. jazdy hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/godz.; czy przejeżdżania przez przejście dla pieszych). Nakazuje ponadto kierującym takimi pojazdami ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu. Niedostosowanie się do tych regulacji traktowane jest jako wykroczenie (ustawa znowelizowała w tej kwestii Kodeks Wykroczeń).
Za sprawą nowelizacji funkcjonariusze straży gminnych (miejskich) uzyskali uprawnienia do kontroli ruchu drogowego względem uczestników ruchu korzystających z nowych pojazdów lub urządzeń, zatrzymywania ich, a także legitymowania i wydawania im wiążących poleceń, co do sposobu korzystania z drogi i używania pojazdu lub urządzenia wspomagającego ruch.
Mając powyższe na uwadze, zasadne jest, aby strażnicy straży gminnych (miejskich) posiadali uprawnienia do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych wobec uczestników ruchu korzystających z nowych pojazdów lub urządzeń nieprzestrzegających zasad wynikających z ww. ustawy – czytamy w uzasadnieniu do opublikowanego właśnie projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.
Rozporządzenie to zawiera propozycję przyznania uprawnienia do nakładania przez strażników gminnych (miejskich) grzywien w drodze mandatów karnych wobec kierujących rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych w przypadku, gdy nie poruszają się oni z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustąpili pierwszeństwa pieszemu.
Zakładanym rezultatem wdrożenia proponowanych zmian będzie wzmocnienie ochrony porządku publicznego w gminach posiadających straże gminne (miejskie), w tym zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w szczególności pieszych, poprzez zapewnienie możliwości nakładania sankcji na uczestników ruchu naruszających zasady ustanowione przez nowo wprowadzone przepisy (…) Brak jest możliwości podjęcia alternatywnych, w stosunku do projektowanego rozporządzenia, działań umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu
– ocenia MSWiA.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze