Sosnowiec z przetargiem na budowę 7,5 km velostrad. Do Będzina, Czeladzi i Katowic
Trwa postepowanie przetargowe na budowę rowerowej autostrady w Sosnowcu. To w sumie 7,5 km velostrad, czyli metropolitalnych dróg rowerowych o podwyższonym standardzie
Taka informację przekazał 25 listopada prezydent tego miasta Arkadiusz Chęciński. Jak wynika z jego wpisu na facebookowym profilu, chodzi o budowę - przy współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz samorządem woj. śląskiego - odcinków velostrady od granicy z Katowicami po granice z Będzinem oraz Czeladzią.
Rozkład jazdy:
- Ile kilometrów nowych velostrad ma powstać w Sosnowcu – 7,5 km czy 12 km?
- Które trzy miasta zostaną połączone nowymi odcinkami velostrad: Katowice, Będzin i Czeladź czy Katowice, Gliwice i Zabrze?
- Jak długo wykonawca będzie realizował projekt od momentu podpisania umowy – 30 miesięcy czy 10 miesięcy?
Trzy odcinki
Velostrady mają być szybkimi, bezkolizyjnymi drogami rowerowymi i służyć komunikacji między miastami GZM. Ich projektowanie i budowę Metropolia wspiera też, niezależnie od pozyskiwanych funduszy unijnych, ze swego budżetu.
W październiku br. GZM i Sosnowiec dostały ponad 67 mln zł dotacji z UE do projektu m.in. budowy kilku kilometrów tras rowerowych o wysokim standardzie, tzw. velostrad, w Sosnowcu. Chodzi o warty 91,8 mln zł projekt „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem do transformacji regionu - etap 2”, z dotacją 67,3 mln zł.
Zgodnie z opisem ze strony funduszeue.slaskie.pl, projekt realizowany przez GZM we współpracy z Sosnowcem przewiduje po stronie Metropolii zakup elektrycznego autobusu i montaż pięciu dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in.
Po stronie Sosnowca przewidywana jest budowa metropolitalnych dróg rowerowych: trasy nr 1 Katowice–Sosnowiec (2,68 km), trasy nr 7 Sosnowiec–Będzin (3,31 km) i trasy Sosnowiec–Czeladź (1,53 km) - z infrastrukturą.
Projekt ten wspierają środki europejskiego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (FST) zawarte w programie operacyjnym Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-27. Chodzi o tzw. działanie FESL.10.12 Poprawa mobilności mieszkańców regionu i spójności transportowej podregionów górniczych.
W poniedziałek Chęciński potwierdził, że chodzi o zamówienie prac obejmujących zaprojektowanie i budowę tych trzech odcinków przyszłej velostrady.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Na początku 2026 r. powinniśmy poznać oferty. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 30 miesięcy na realizację, z czego ok. roku to projekt, pozwolenia itp.” - uściślił prezydent Sosnowca.
W ub. roku miejska spółka Sosnowieckie Inwestycje konsultowała przebieg zamawianych teraz trzech połączeń na terenie miasta, a także czwartego, opisanego jakoL droga rowerowa relacji Sosnowiec – Dąbrowa Górnicza (Sosnowiec ul. Będzińska – Sosnowiec ul. Sokolska). W poniedziałek Chęciński potwierdził na swoim facebookowym profilu, że połączenie do Dąbrowy Górniczej obejmuje „końcowy plan”.
Mobilność kluczem do transformacji regionu
Przed ponad rokiem GZM przygotowała projekt „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap 1" o wartości 72 mln zł brutto, przy uzyskanym we wrześniu ub. roku dofinansowaniu 56,5 mln zł z FESL.10.12.
W tamtym projekcie GZM kupuje osiem autobusów elektrycznych i cztery ładowarki - na rzecz metropolitalnego operatora PKM Świerklaniec, który ma obsługiwać nowym taborem trasy z katowickiego lotniska do centrum Katowic i centrum Sosnowca.
W tym samym projekcie Katowice są odpowiedzialne za budowę swego odcinka metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice - Mysłowice (4,383 km), a Tychy - za swój odcinek metropolitalnej drogi rowerowej nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km).
Na wrześniowej sesji zgromadzenia GZM Katowice otrzymały na realizację jednego ze swoich odcinków velostrady nr 6 ok. 27,9 mln zł, a Mysłowice - 14,9 mln zł. Te dotacje zasilają opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych na łącznie 4,72 km w obu gminach.
W Katowicach velostrada nr 6 ma rozpoczynać się od istniejącego, pierwszego jej odcinka w regionie, przy jego krańcu w dzielnicy Giszowiec, prowadzić śladem kolei piaskowej nad autostradą A4, a następnie wzdłuż ulicy Mysłowickiej do granicy z Mysłowicami. W Mysłowicach trasa pobiegnie dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, kończąc się na rondzie im. Rotmistrza Pileckiego.
Ogółem na terenie GZM ma powstać dziewięć velostrad o łącznej długości ok. 120 km. Pierwszy odcinek Velostrady nr 6 powstał już w Katowicach. Powstają lub powstały koncepcje techniczne dla przebiegów tras m.in. z Katowic do Mysłowic czy Sosnowca.(PAP)



Komentarze