Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sosnowiec z przetargiem na budowę 7,5 km velostrad. Do Będzina, Czeladzi i Katowic

infobike
25.11.2025 11:45
0 Komentarzy

Trwa postepowanie przetargowe na budowę rowerowej autostrady w Sosnowcu. To w sumie 7,5 km velostrad, czyli metropolitalnych dróg rowerowych o podwyższonym standardzie

Taka informację przekazał 25 listopada prezydent tego miasta Arkadiusz Chęciński. Jak wynika z jego wpisu na facebookowym profilu, chodzi o budowę - przy współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz samorządem woj. śląskiego - odcinków velostrady od granicy z Katowicami po granice z Będzinem oraz Czeladzią.

Rozkład jazdy:

  1. Ile kilometrów nowych velostrad ma powstać w Sosnowcu – 7,5 km czy 12 km?
  2. Które trzy miasta zostaną połączone nowymi odcinkami velostrad: Katowice, Będzin i Czeladź czy Katowice, Gliwice i Zabrze?
  3. Jak długo wykonawca będzie realizował projekt od momentu podpisania umowy – 30 miesięcy czy 10 miesięcy?
Trwa postepowanie przetargowe na budowę rowerowej autostrady w Sosnowcu. To w sumie 7,5 kilometra trasy rowerowej.
Trwa postepowanie przetargowe na budowę rowerowej autostrady w Sosnowcu. To w sumie 7,5 kilometra trasy rowerowej.

Trzy odcinki

Velostrady mają być szybkimi, bezkolizyjnymi drogami rowerowymi i służyć komunikacji między miastami GZM. Ich projektowanie i budowę Metropolia wspiera też, niezależnie od pozyskiwanych funduszy unijnych, ze swego budżetu.

W październiku br. GZM i Sosnowiec dostały ponad 67 mln zł dotacji z UE do projektu m.in. budowy kilku kilometrów tras rowerowych o wysokim standardzie, tzw. velostrad, w Sosnowcu. Chodzi o warty 91,8 mln zł projekt „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem do transformacji regionu - etap 2”, z dotacją 67,3 mln zł.

Zgodnie z opisem ze strony funduszeue.slaskie.pl, projekt realizowany przez GZM we współpracy z Sosnowcem przewiduje po stronie Metropolii zakup elektrycznego autobusu i montaż pięciu dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in.

Po stronie Sosnowca przewidywana jest budowa metropolitalnych dróg rowerowych: trasy nr 1 Katowice–Sosnowiec (2,68 km), trasy nr 7 Sosnowiec–Będzin (3,31 km) i trasy Sosnowiec–Czeladź (1,53 km) - z infrastrukturą.

Projekt ten wspierają środki europejskiego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (FST) zawarte w programie operacyjnym Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-27. Chodzi o tzw. działanie FESL.10.12 Poprawa mobilności mieszkańców regionu i spójności transportowej podregionów górniczych.

W poniedziałek Chęciński potwierdził, że chodzi o zamówienie prac obejmujących zaprojektowanie i budowę tych trzech odcinków przyszłej velostrady.

„Na początku 2026 r. powinniśmy poznać oferty. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 30 miesięcy na realizację, z czego ok. roku to projekt, pozwolenia itp.” - uściślił prezydent Sosnowca.

W ub. roku miejska spółka Sosnowieckie Inwestycje konsultowała przebieg zamawianych teraz trzech połączeń na terenie miasta, a także czwartego, opisanego jakoL droga rowerowa relacji Sosnowiec – Dąbrowa Górnicza (Sosnowiec ul. Będzińska – Sosnowiec ul. Sokolska). W poniedziałek Chęciński potwierdził na swoim facebookowym profilu, że połączenie do Dąbrowy Górniczej obejmuje „końcowy plan”.

Trwa postepowanie przetargowe na budowę rowerowej autostrady w Sosnowcu. To w sumie 7,5 kilometra trasy rowerowej.
Trwa postepowanie przetargowe na budowę rowerowej autostrady w Sosnowcu. To w sumie 7,5 kilometra trasy rowerowej.

Mobilność kluczem do transformacji regionu

Przed ponad rokiem GZM przygotowała projekt „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap 1" o wartości 72 mln zł brutto, przy uzyskanym we wrześniu ub. roku dofinansowaniu 56,5 mln zł z FESL.10.12.

W tamtym projekcie GZM kupuje osiem autobusów elektrycznych i cztery ładowarki - na rzecz metropolitalnego operatora PKM Świerklaniec, który ma obsługiwać nowym taborem trasy z katowickiego lotniska do centrum Katowic i centrum Sosnowca.

W tym samym projekcie Katowice są odpowiedzialne za budowę swego odcinka metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice - Mysłowice (4,383 km), a Tychy - za swój odcinek metropolitalnej drogi rowerowej nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km).

Na wrześniowej sesji zgromadzenia GZM Katowice otrzymały na realizację jednego ze swoich odcinków velostrady nr 6 ok. 27,9 mln zł, a Mysłowice - 14,9 mln zł. Te dotacje zasilają opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych na łącznie 4,72 km w obu gminach.

W Katowicach velostrada nr 6 ma rozpoczynać się od istniejącego, pierwszego jej odcinka w regionie, przy jego krańcu w dzielnicy Giszowiec, prowadzić śladem kolei piaskowej nad autostradą A4, a następnie wzdłuż ulicy Mysłowickiej do granicy z Mysłowicami. W Mysłowicach trasa pobiegnie dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, kończąc się na rondzie im. Rotmistrza Pileckiego.

Ogółem na terenie GZM ma powstać dziewięć velostrad o łącznej długości ok. 120 km. Pierwszy odcinek Velostrady nr 6 powstał już w Katowicach. Powstają lub powstały koncepcje techniczne dla przebiegów tras m.in. z Katowic do Mysłowic czy Sosnowca.(PAP)

Komentarze