Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruch rowerowy w Krakowie

infobike
19.09.2012 23:56
0 Komentarzy

Ruch rowerowy w Krakowie

 1

Wyrywkowe badania ruchu rowerowego w Krakowie, prowadzone zarówno przez ochotników stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów jak i pracowników Departamentu Studiów GDDKiA, przynoszą szereg zaskakujących informacji –choć nie można ich traktować jako profesjonalnych badań ruchu i wysnuwać daleko idących wniosków. Jednak pokazują one pewne tendencje i mogą stanowić “fotografię”ruchu rowerowego w Krakowie w latach 2011-2012 –pisze Marcin Hyła na I bike Kraków

 

Marcin Hyła pisze dalej:

 

Wyrywkowe badania ruchu prowadzone przez ochotników stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów na ul. Kopernika w Krakowie (ogólnodostępna ulica jednokierunkowa z dopuszczonym dwukierunkowym ruchem w jezdni, na tzw. kontrapasie, stanowiąca część głównej trasy rowerowej nr 4 i 6, jednojezdniowa z ograniczeniem prędkości znakami drogowymi do 40 km/godz.), prowadzone we środę, 23 maja 2012 roku wykazały:

 

w godzinach 14:50 –16:00 naliczono 344 pojazdy silnikowe (61,4% pojazdów) oraz 216 rowerzystów (38,6%). 40,3% rowerzystów stanowiły kobiety, z kasku korzystało 20 rowerzystów (9,3%)

w godzinach 17:10 –17:40 naliczono 126 samochodów oraz 133 rowerzystów (65 w kierunku pod prąd do Rynku, 68 w kierunku do Ronda Mogilskiego), zatem udział rowerzystów na poziomie ok. 51% pojazdów. Z ogólnej liczby 133 rowerzystów 49 stanowiły kobiety (37%). Nieprawidłowo poruszało się 8 osób, z czego 1 jechała po chodniku, a 7 jechało kontrapasem w niewłaściwym kierunku (pod prąd kontrapasa, 10% jadących kontrapasem).

 

Tego samego dnia prowadzono badania na ul. Krowoderskiej, stanowiącej wylot ze ścisłego centrum Krakowa w kierunku północno-zachodnim. Jest to ulica ogólnodostępna, dwukierunkowa, jednojezdniowa i dwupasowa z ograniczeniem prędkości do 30 km/godz. znakami drogowymi, bez technicznych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego egzekwujących ograniczenie prędkości.
Badania prowadzono w godzinach 16:51 do 17:21

Odnotowano w przedziale 30 minut:

·         507 aut w tym 2 melexy

·         67 rowerów

 

Czyli 13% udział rowerów w ruchu.

 

We czwartek, 24 maja 2012 ochotnicy stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów mierzyli ruch rowerów na ul. Długiej (odcinek między Słowiańską a Filipa) w godzinach 9:30 do 9:45. Zanotowano:

 

·         111 samochodów (w tym 3 melexy) w kierunku do Rynku

·         16 rowerów w kierunku do rynku

·         20 samochodów w kierunku do Kleparza

·         9 rowerów w kierunku do Kleparza

 

Łącznie 131 aut i 25 rowerów, 16% udziału rowerów w ruchu

 

Pracownicy GDDKiA przeprowadzili badania natężeń ruchu rowerów i pieszych namoście Dębnickim w Krakowie w celu walidacji dopuszczalnych granicznych natężeń ruchu rowerowego i pieszego określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2002 r. nr 170 poz. 1393). Badania przeprowadzono we środę, 23 maja 2012 roku, przy bardzo dobrej pogodzie (bezchmurne niebo, temperatura 25 stopni rano, rosnąca w ciągu dnia). Dzień wybrano celowo aby uprawdopodobnić uzyskanie możliwie wysokich (granicznych) natężeń ruchu rowerowego. Pełny raport jest dostępny na stronach GDDKiA.

 

Z przeprowadzonych badań wynika że z chodnika o szerokości 2,8 m (punktowo zwężanego do 2,5 m) po stronie zachodniej mostu Dębnickiego korzystało:

·         w godzinach 08:30 –09:30 –160 pieszych + 193 rowerzystów = 353 uczestników ruchu na 2,8 m przekroju na godzinę

·         w godzinach 17:05 –18:05 –229 pieszych + 298 rowerzystów = 527 uczestników ruchu na 2,8 m przekroju na godzinę

 

Jest to więcej, niż dopuszcza rozporządzenie pod warunkiem że podane w nim parametry odnoszą się do przekroju 2,5 m (nie jest to sprecyzowane). Rowerzyści stanowią 57% uczestników ruchu na chodniku mostu Dębnickiego. Jednocześnie policyjna baza danych o wypadkach drogowych SEWIK (System Ewidencji Wypadków i Kolizji) w latach 2007-2010 odnotowała tylko jedno zdarzenie z udziałem rowerzysty na moście –przewrócenie się rowerzysty. Nikt poza nim nie był poszkodowany. Natężenie w szczycie wynoszące prawie 300 rowerzystów na godzinę wskazuje, że dobowe natężenia ruchu rowerowego na moście Dębnickim w dni robocze mogą sięgać 3 tysięcy. Dane te dotyczą jednego tylko (zachodniego) chodnika mostu. Z obserwacji wynika, że ok. 10% rowerzystów porusza się mostem Dębnickim w jezdni na zasadach ogólnych.

 

W 2011 roku prowadzono ochotniczo badania ruchu na Rondzie Mogilskim w Krakowie. Badania były prowadzone we wrześniu w dni robocze. Uzyskane wyniki wskazują, że dobowe natężenia ruchu rowerów wynoszą ok. 2200-2500 rowerzystów na relacji północ-południe (przecinającej torowisko tramwajowe w kierunku do Nowej Huty). Pominięto w badaniach potoki rowerowe omijające przejazd dla rowerzystów na środku Ronda. Podobne natężenia uzyskano również na drodze dla rowerów na bulwarze Wisły w rejonie ul. Podgórskiej i mostu Powstańców Śląskich (ok. 2500 rowerzystów na dobę). Wskazane natężenia dobowe wynikają z uzyskanych natężeń w godzinach szczytu (ok. 220-260 rowerzystów na godzinę).

 

Z kolei na Trasie Tynieckiej w pogodne dni weekendowe uzyskane natężenia przekraczały 600 rowerzystów na godzinę, co może wskazywać na ruch dobowy na poziomie 5-6 tysięcy rowerzystów.

Ani na Moście Dębnickim, ani na Rondzie Mogilskim ani na bulwarach Wisły czy Trasie Tynieckiej zbadane natężenia ruchu rowerowego nie są odniesione do natężeń ruchu samochodowego, które nie były badane lub nie występują bo droga dla rowerów nie biegnie w pasie drogowym.

 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/09/19/ruch-rowerowy-w-krakowie/

Komentarze