Rowerzyści kontra przyroda: spór o budowę drogi rowerowej w Wolińskim Parku Narodowym
Ekolodzy ze stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot próbują zablokować budowę drogi rowerowej wzdłuż Morza Bałtyckiego. Trasa ma przebiegać przez Woliński Park Narodowy w Międzyzdrojach (woj. zachodniopomorskie). Ich zdaniem nie zostały przygotowane alternatywne projekty, które nie zagrażają przyrodzie. Urzędnicy zaprzeczają tym doniesieniom i mówią o oczekiwaniach rowerzystów. Konflikt trwa już kilka lat.
Przyrodnicy ze stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot nie chcą dopuścić do budowy ścieżki rowerowej, przebiegającej przez fragmenty Wolińskiego Parku Narodowego. Ich zdaniem planowana inwestycja nie spełnia wymogów ochrony przyrody.
Przyrodnicy interweniują
Budowa trasy rowerowej wzdłuż drogi 102 przez Woliński Park Narodowy koliduje z 69 stanowiskami chronionych gatunków. Do usunięcia przewidziano 196 drzew, 11 grup drzew i krzewów w pasie drogowym, a także 43 drzewa poza granicami pasa drogowego – czytamy w komunikacie aktywistów.
W czerwcu 2023 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało zgodę na odstępstwa od zasad panujących w parkach narodowych. Stowarzyszenie złożyło wniosek o stwierdzenie nieważności umorzenia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi rowerowej w Wolińskim Parku Narodowym.
Radosław Ślusarczyk ze stowarzyszenia zaznaczył, że inwestor do tej pory nie przedstawił oceny oddziaływania na środowisko dla inwestycji.
Naszym zdaniem nie spełniono wymogów ochrony środowiska i złamano unijne dyrektywy środowiskowe na ten temat – dodaje.
Aktywiści zapowiadają walkę
21 listopada 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił zaskarżenie stowarzyszenia.
Drogę rowerową można było zaplanować zgodnie z wymogami ochrony przyrody, ale tego nie uczyniono. Parki narodowe stanowią zaledwie jeden procent powierzchni naszego kraju. Potrzebujemy ich skutecznej ochrony, a nie dyktatury asfaltowego lobby – powiedział Ślusarczyk
Przyrodnicy zapowiadają dalszą walkę o zaprzestanie stworzenia ścieżki rowerowej w obecnej formie.
Czego chcą rowerzyści według urzędników?
Anna Radziwonowicz z Wydziału Budowy i Nadzoru Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie powiedziała, że w tej chwili trwają ostatnie uzgodnienia w sprawie budowy drogi z Międzyzdrojów do Wisełki.
Od 2015 roku trwają dyskusje na temat przebiegu tego spornego odcinka ścieżki rowerowej. To, co podnosi stowarzyszenie, że nie było rozmów o alternatywach to nieprawda. Były pomysły, żeby ścieżka prowadziła wewnątrz parku narodowego. Były nawet zmienione decyzje, ale dyrekcja parku, mając na uwadze jak najmniejszą ingerencję w środowisko, powróciła do pierwotnej koncepcji – zaznacza Radziwonowicz.
Sporny odcinek ścieżki rowerowej ma około 8,5 kilometra długości. Z dokumentacji wynika, że na potrzeby inwestycji ma zostać wyciętych nieco ponad 200 drzew, które są samosiejkami.
Z naszego punktu widzenia inwestycja jest bardzo ważna i bardzo oczekiwana, głównie przez rowerzystów – dodaje urzędniczka.
Velo Baltica jest polskim odcinkiem międzynarodowego szlaku rowerowego EuroVelo 10. Trasa przebiegają dookoła Morza Bałtyckiego, o łącznej długości ponad 8 tysięcy kilometrów.
Polska część szlaku ma długość około 540 kilometrów, rozpoczyna się w Świnoujściu, a kończy w Elblągu.
Pierwsze odcinki nadmorskiej drogi rowerowej powstały już w 2015 roku. Wciąż trwa uzupełnianie niedokończonych odcinków trasy.
źródło: TVN24
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze