Rowerowy Wrocław śle pismo do wrocławskiego magistratu
Rowerowy Wrocław śle pismo do wrocławskiego magistratu
Rowerowy Wrocław śle pismo do magistratu w sprawie budowy cyklochodnika przy ul. Kosmonautów we Wrocławiu
Tak, jak zapowiedzieliśmy niedawno, wystosowaliśmy do magistratu pismo odnośnie stosowania oznakowania C16/T22, pozwalającego na nieobligatoryjne korzystanie z chodników przez rowerzystów.
Tym razem nasz wniosek nie przywołuje tylko przykładu ul. Jeleniogórskiej. Z uwagi na kolejną złą inwestycję rowerową miasta, postulat nasz odnosimy do cyklochodnika budowanego właśnie na ul. Kosmonautów. Już w 2008 roku postulowaliśmy wyasfaltowanie tam pobocza, również podczas opiniownia projektu remontu powtórzyliśmy postulat. Zlano nas jednak równo.
Poniżej nasze pismo. TUTAJ zaś można podbrać spakowane plany sytuacyjne załączane do przetargu na wykonanie remontu Kosmonautów (9,75 mB).
I jeszcze jednen smaczek: podczas opiniowania projektu remontu ul. Kosmonautów wyszło na jaw, że projektant (firma Drosystem) proponuje utwardzenie ciągu pieszo-rowerowego za pomocą … destruktu bitumicznego, czyli odpadków powstających podczas frezowania nawierzchni asfaltowych. Na szczęście udało się to uwalić. Będzie bitum, choć znając standardy wrocławskie, rozściełany łopatami.
Wrocław, 17-08-2011
Szanowni Państwo,
Odnosząc się do Państwa pisma nr WIM.EOR.DC.0717-1/866/11, pragniemy przedstawić Państwu opinię ekspertów z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącej możliwości stosowania kombinacji oznakowania C16/T22 (w załączeniu) oraz przedłożyć odpowiednie wnioski.
Jak wynika z ekspertyzy GDDKiA, stosowanie kombinacji znaków C16/T22 jest rozwiązaniem bez wątpienia legalnym i nad wyraz potrzebnym w świetle przywoływanych tamże argumentów. Podnoszony zaś przez Państwa argument, jakoby stosowanie takiej kombinacji znaków było niemożliwe, gdyż nie pozwala na to zapis Rozporządzenia dotyczącego szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach w punkcie 4.2.17, został tu explicite podważony.
Powoływanie się na zapis rozdziału 4.2.17 „Znaku tego [C16] nie umieszcza się na chodnikach oraz na innych drogach, których przeznaczenie dla pieszych jest oczywiste”w celu wykazania sprzeczności Rozporządzenia z kombinacją znaków C16/T22 nie ma racji bytu, gdyż wraz z dopuszczeniem tabliczką T22 ruchu rowerowego na chodniku, przeznaczenie danego ciągu jedynie dla pieszychnie jest już oczywiste. Co istotne, wraz z dopuszczeniem ruchu rowerowego na chodniku, konieczne jest poinformowanie o tym fakcie uczestników ruchu drogowego: pieszych, kierowców i rowerzystów. Stąd zapis w punkcie 4.2.17 nie stanowi podstawy do zanegowania proponowanego rozwiązania.
Mamy nadzieję, iż wraz z przywołaną interpretacją prawną ekspertów GDDKiA, przychylnie odniosą się Państwo do naszego postulatu dotyczącego ul. Jeleniogórskiej.
Warto zauważyć , iż postulowane przez nas od dwóch lat rozwiązanie znajduje w Polsce już coraz większą popularność, głównie z uwagi na fatalną jakość infrastruktury rowerowej tworzonej w naszym kraju. Wrocław też nie jest niestety wolny od tego problemu;zarówno istniejąca stara infrastruktura dla rowerów, jak i ta najnowsza, obecnie tworzona, często stwarza więcej problemów, niż pożytku –gdyż istnieje obowiązek korzystania z niej przez wszystkich rowerzystów.
Zaletą kombinacji znaków C16/ T22 jest możliwość dostosowania wyboru części drogi, po której porusza się rowerzysta, do typu roweru oraz uwarunkowań psychofizycznych użytkownika.
Mając na uwadze powyższe, wnioskujemy o zmianę oznaczenia budowanego obecnie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Kosmonautów, na chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym (C16/T22).
Pomimo naszej opinii wskazującej na konieczność utwardzenia poboczy jezdni Kosmonautów i wykonania tam niewielkim kosztem (nie wymaga to na przykład budowania nowych kładek nad ciekami wodnymi) pasów dla rowerów, wybrano bardzo złe rozwiązanie –budowę wydzielonego ciągu pieszo-rowerowego, gdzie zobowiązani będą poruszać się także rowerzyści.
Rozwiązanie to jest ze wszech miar złe, co wskazywaliśmy już na etapie projektowania:
- część północna jezdni (w przeciwieństwie do południowej) obfituje w liczne wyjazdy z posesji i warsztatów –co, jak wykazaliśmy w opinii, umknęło uwadze projektantów (!). Strona północna posiada też sporo wylotów ulic lokalnych. Powoduje to nie tylko znaczne opóźnienie jazdy względem poruszania się po jezdni, ale także zbędnie zawyżoną liczbę miejsce kolizyjnych – jak wskazują statystyki, do wypadków z udziałem rowerzystów dochodzi najczęściej na skrzyżowaniach. Budowa pasów rowerowych dawałaby znacznie większe bezpieczeństwo rowerzystom na skrzyżowaniach i wyjazdach z posesji, których po stronie południowej w ogóle nie ma.
- ciąg pieszo-rowerowy znajduje się tylko po stronie północnej, co dla użytkowników z części południowej powoduje konieczność przekraczania osi jezdni, co nie jest ani bezpieczne, ani efektywne.
- budowa 2,5-metrowego ciągu pieszo-rowerowego tylko po jednej stronie jezdni prowadzi wprost do eliminacji części użytkowników i upośledza wiele relacji. Jak jasno wskazuje opracowanie Ograniczenia prawne rozwoju infrastruktury rowerowej (w załączeniu), na ciągu pieszo-rowerowym w świetle polskich przepisów, dopuszcza się de facto jedynie jednokierunkowy ruch rowerowy. Zatem budowa takiej infrastruktury na ul. Kosmonautów siłą rzeczy musi dotyczyć jedynie rowerzystów poruszających się w kierunku zachodnim.
Podsumowując, budowa wbrew naszej opinii ciągu pieszo-rowerowego na ul. Kosmonautów jest więc nie tylko przedsięwzięciem nieefektywnym: droższym i stwarzającym większe zagrożenie, niż budowa proponowanych pasów rowerowych, lecz także przedsięwzięciem de factoupośledzającym znaczną część już istniejącego ruchu rowerowego z Leśnicy, Stabłowic, czy Złotnik.
Mając na uwadze powyższe błędy, wnosimy o fakultatywne dopuszczenie ruchu rowerowego na chodniku wzdłuż Kosmonautów, za pomocą kombinacji znaków C16/T22.
p.s.
Zwracamy jednocześnie uwagę, iż w odpowiedzi na Państwa pismo numer WIM.EOR.DC.0717-1/866/11, w dniu 18-04-2011 zostało sformułowane i przesłane Państwu nasze stanowisko (meil z dnia 2011-04-18 21:38 na adres [email protected]) – do dziś nie ustosunkowali się Państwo do naszej odpowiedzi. Prosimy zatem o skrupulatne prowadzenie korespondencji i odpowiadanie w terminie na kierowane do Państwa pisma.
Z poważaniem
Radosław Lesisz
Załączniki:
1. Opinia GDDKiA jest do pobrania pod adresem:http://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/i/infrastruktura-rowerowa_3000/documents/opinia_c16t22__3_.pdf
2. Opracowanie Ograniczenia prawne rozwoju infrastruktury rowerowej jest do pobrania pod adresem: http://www.srm.eco.pl/files/1pkd-warszawa_2006.pdf
Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=9&kat=16&art=1151
Komentarze