Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowerowy rok Hanny Zdanowskiej – prezydenta Łodzi

infobike
13.12.2011 20:14
0 Komentarzy

Rowerowy rok Hanny Zdanowskiej –prezydenta Łodzi

 

Równo rok tomu został zaprzysiężony nowy prezydent Miasta Łodzi. Hanna Zdanowska w swoich obietnicach przedwyborczych, mówiła także o sprawach rowerowych. Co się udało, a co nadal czeka na realizację? –pyta Rowerowa Łódź

 

Fundacja Normalne Miasto 'Fenomen’ opublikowała raport podsumowujący pierwszy rok kadencji prezydenta Łodzi Hanny Zdanowskiej. Spośród wielu obietnic, były także te dotyczące rowerów w Łodzi. Jak wygląda realizacja? 

 

Remonty ulic i chodników oraz budowę ścieżek rowerowych
W pierwszym roku kadencji Hanny Zdanowskiej rozpoczęto wiele remontów ulic m.in. Zbąszyńskiej, Inflanckiej, Łagiewnickiej, POW, Zachodniej, Rewolucji, Składowej, Rysza-Śmigłego, Edwarda, Karolewskiej, Broniewskiego, Zjazdowej, Długosza, Okopowej, Rumiankowej, Augustów, Pomorskiej, Telefonicznej, Nawrot czy Zgierskiej. Przy okazji remontów niektórych miejskich ulic, czasami remontowano także chodnik, choć nie jest to normą. W pierwszym roku kadencji nie wybudowano ani jednej drogi rowerowej. Ponieważ obietnica dotyczyła: remontów ulic, chodników i budowy dróg rowerowych”jako całość, obietnica została oceniona po pierwszym roku kadencji jako niezrealizowana.

 

Wprowadzenie zasad zrównoważonego transportu i zwiększenie powszechności komunikacji zbiorowej oraz rowerowej;zwiększenie roli transportu publicznego
Obietnica nie jest realizowana. W ostatnim roku podjęto kilka decyzji zmniejszających znaczenie transportu zbiorowego (likwidacja części kursów, „wakacyjny”rozkład jazdy we wrześniu, zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów nocnych).

 

Powołanie Pełnomocnika ds. Komunikacji (Polityki) Rowerowej

Ma to być “specjalnie powołana osoba (lub zespół) odpowiedzialna m.in. za uwzględnianie norm przy ogłaszaniu przetargów na budowę i remonty dróg, konsultowanie planowanych inwestycji rowerowych. –Będzie to ktoś ze środowiska rowerowego. Ma być specjalistą i praktykiem, a nie kolejnym urzędnikiem. Konkurs na to stanowisko zostanie ogłoszony w ciągu miesiąca –obiecała Zdanowska.”
Pełnomocnik został powołany – 
konkurs został ogłoszony pod koniec lutego – czyli ponad dwa miesiące po objęciu urzędu. I tylko z tego powodu, traktując obietnice dosłownie, została oceniona jako niezrealizowana.

 

Wprowadzenie wydzielonych pasów dla rowerów –kontrapasy, utworzenie kontrapasów na ulicach prostopadłych w stosunku do ulicy Piotrkowskiej
W pierwszym roku kadencji Hanny Zdanowskiej w Łodzi uruchomiono jeden 
pas rowerowy i jeden „kontrapas” – żaden z nich jednak nie był uruchomiony prawidłowo (brak odpowiednich znaków, brak konsultacji z mieszkańcami). W pierwszym roku nie rozpoczęły się prace nad utworzeniem kontrapasów na ulicach prostopadłych do ul. Piotrkowskiej.

 

Budowa pierwszego w Łodzi miasteczka rowerowego, które będzie edukować uczestników ruchu drogowego w bezpiecznym poruszaniu się po mieście
W pierwszym roku kadencji miasteczko nie powstało. Jesienią 2011 roku w mediach pokazała się informacja, że Łódź 
otrzyma dofinansowanie w wysokości 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa na realizację miasteczka ruchu drogowego w parku Baden-Powella (dawniej: park Rozrywkowy). Łódź ma dołożyć 550 tys zł. Inwestycja ma zostać zrealizowana w 2012 roku. Sprawdzimy 13 grudnia 2012 –po drugim roku kadencji.

 

Budowa “rowerostrad”, łączących Łódź z innymi ośrodkami podmiejskimi
Brak działań –w 2011 roku nie rozpoczęto nawet procedury na plany takich tras (co jest niezbędnym elementem, aby rozpocząć budowę).

 

Budowa ścieżek rowerowych, łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta oraz kompleksami zielonymi
W styczniu 2011 roku wybrano firmy, które miały zaprojektować drogi rowerowe na al. Piłsudskiego, Pabianickiej, Łagiewnickiej oraz Limanowskiego. 
Firmy miały wykonać plany do połowy lipca 2011. Do 13 grudnia 2011 plany te nie są gotowe. A bez planów nie można rozpocząć budowy. Obietnica jest po pierwszym roku kadencji niezrealizowana.

 

Przeprowadzenie konsultacji społecznych ze środowiskiem rowerzystów w celu wspólnego wyznaczenia priorytetów w zakresie budowy i przebudowy ścieżek
Brak działań

 

Zreformowanie zarządzania inwestycjami z zakresu infrastruktury rowerowej oraz ewentualne zwiększenie kwoty wydatkowanej na rozbudowę systemu ścieżek rowerowych
Kwotę na budowę dróg rowerowych w 2011 roku zmniejszono w stosunku do 2010 jednak udało się wydać więcej na infrastrukturę rowerową. Nie potrafimy ocenić, czy system zarządzania inwestycjami został zmieniony.

 

Więcej informacji na stronie Fundacji Fenomen i monitoringu prezydenta.

 

{km}

 

Źródło: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/528-rowerowy-rok-hanny-zdanowskiej

Komentarze