Rowerowa polityka parkingowa Krakowa
Rowerowa polityka parkingowa Krakowa
Radni uchwalili politykę parkingową Krakowa. Dzięki poprawce Radnego Jerzego Woźniakiewicza i głosom innych Radnych w stosunku 28 za, 0 przeciw, 1 wstrzymany znalazł się tam także akcent rowerowy –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków
Czytamy dalej słowa Adama Łaczka:
Pierwotnie w swojej autopoprawce Prezydent Majchrowski wnioskował o 21 sztuk stojaków w 14 lokalizacjach i były to miejsca docelowe, a nie jedynie priorytetowe, stanowiące zalążek dalszej rozbudowy jak w propozycji Radnego Woźniakiewicza. 42 miejsca postojowe dla rowerów zaproponowane jako ostateczna ich ilość przez Prezydenta jaskrawo kontrastują z liczbą miejsc postojowych przewidzianych dla aut w postaci:9006 w I etapie, 7520 i 1745 w II etapie Łącznie 18271 nowych miejsc parkingowych dla aut w centrum, a więc na nowe 1 miejsce postojowe dla rowerów w propozycji Prezydenta przypadało 435 nowych miejsc dla aut. Jako dopełnienie tej informacji podam że miejsc w parkingach P&R przewiduje się
6. PROPOZYCJA LOKALIZACJI PARKINGÓW DLA ROWERÓW
Istotnym elementem realizacji polityki parkingowej jest budowa parkingów dla rowerów zapewniających ilość miejsc postojowych adekwatną do aktualnych potrzeb społecznych. Parkingi dla rowerów mają przede wszystkim zapewnić możliwość bezpiecznego pozostawienia pojazdu, a ponadto porządkują przestrzeń miejską, ponieważ jednoślady zaparkowane w przypadkowych, nieprzeznaczonych do tego miejscach często utrudniają ruch pieszych oraz prawidłowe korzystanie z elementów infrastruktury wykorzystanych do przypięcia roweru.
Kraków podpisując Kartę Brukselską zobowiązał się między innymi do zwiększenia do 2020 roku udziału ruchu rowerowego do 15%. Aby osiągnąć ten cel należy zapewnić odpowiednią infrastrukturę, w tym m.in. miejsca postojowe dla rowerów.
Parkingi dla rowerów powinny powstawać przede wszystkim w okolicy często uczęszczanych miejsc użyteczności publicznej –instytucji kultury, urzędów, placówek edukacyjnych, obiektów i miejsc rekreacji, itp. Szczegółowe lokalizacje winny być konsultowane społecznie, m.in. ze środowiskami krakowskich rowerzystów. Jako podstawowe i zalecane proponuje się przy urządzaniu miejsc parkingowych dla rowerów wykorzystywanie stojaków typu „Ucho”, które pozwalają na bezpieczne przypięcie dwóch rowerów.
Na terenie miasta wyznaczono 14 priorytetowych lokalizacji stojaków rowerowych (łącznie 100 sztuk stojaków), umożliwiających postój 200 rowerom. W lokalizacjach tych parkingi dla rowerów winny być realizowane w pierwszej kolejności. Tabela 14 przedstawia powyższe lokalizacje wraz z ilościami stojaków rowerowych w poszczególnych miejscach. Lokalizacje zostały ponadto zobrazowane na rys. 7.
Tabela 14. Lokalizacje miejsc postojowych dla rowerów
Lp. |
Obiekt |
Lokalizacja |
Ilość stojaków [szt.] |
1. |
Empik |
Rynek Główny |
7 |
2. |
Jubilat |
Ul. Krasińskiego 1 |
5 |
3. |
MONAR |
Ul. Św. Katarzyny 3 |
5 |
4. |
Instituto Italiano |
Ul. Grodzka 49 |
10 |
5. |
Okolice Mostu Dębnickiego |
Ul. Madalińskiego |
5 |
6. |
Muzeum Historyczne |
Os. Słoneczne 16 |
5 |
7. |
Róg Błoń |
Al. Focha |
10 |
8. |
Plac Niepodległości |
– |
10 |
9. |
– |
Ofiar Dąbia/Aleja Pokoju |
3 |
10. |
Plac Wolnica |
– |
10 |
11. |
Muzeum PRL |
Os. Centrum E 1 |
8 |
12. |
Kładka Bernatka |
Ul. Brodzińskiego |
10 |
13. |
Boisko Sportowe |
Przegorzały |
7 |
14. |
Galeria Olympia |
Ul. Józefa 18 |
5 |
|
SUMA: |
|
100 |
Plan usytuowania parkingów dla rowerów (rys. 7) pozostaje bez zmian.
UZASADNIENIE
Rozdział „PROPOZYCJA LOKALIZACJI PARKINGÓW DLA ROWERÓW”został przez projektodawcę uchwały w części opisowej potraktowany zbyt powierzchownie i lakonicznie. Projektodawca zaproponował w całej perspektywie realizacji „Polityki…”powstanie JEDYNIE czternastu lokalizacji parkingów rowerowych zapewniających utworzenie w całym mieście 42 nowych miejsc postojowych dla rowerów. Propozycja zamieszczenia tak mało ambitnych celów w tym niezwykle istotnym dokumencie strategicznym miasta Krakowa zdaje się być wysoce niestosowna, by nie rzec –kompromitująca. Dlatego też zasadnym jest przeredagowanie i rozbudowanie powyższego rozdziału, wskazanie głównych kierunków i zasad rozbudowy infrastruktury parkingów rowerowych oraz zastrzeżenie, że wskazane enumeratywnie lokalizacje to jedynie miejsca priorytetowe, a nie wszystkie docelowe. Zwiększona także została ilość proponowanych w powyższych lokalizacjach stojaków z 42 do 100 szt.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/09/18/rowerowa-polityka-parkingowa-miasta/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze