Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowerowa polityka parkingowa Krakowa

infobike
24.09.2012 21:06
0 Komentarzy

Rowerowa polityka parkingowa Krakowa

 
1

Radni uchwalili politykę parkingową Krakowa. Dzięki poprawce Radnego Jerzego Woźniakiewicza i głosom innych Radnych w stosunku 28 za, 0 przeciw, 1 wstrzymany znalazł się tam także akcent rowerowy –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków

 

Czytamy dalej słowa Adama Łaczka:

 

Pierwotnie w swojej autopoprawce Prezydent Majchrowski wnioskował o 21 sztuk stojaków w 14 lokalizacjach i były to miejsca docelowe, a nie jedynie priorytetowe, stanowiące zalążek dalszej rozbudowy jak w propozycji Radnego Woźniakiewicza. 42 miejsca postojowe dla rowerów zaproponowane jako ostateczna ich ilość przez Prezydenta jaskrawo kontrastują z liczbą miejsc postojowych przewidzianych dla aut w postaci:9006 w I etapie, 7520 i 1745 w II etapie Łącznie 18271 nowych miejsc parkingowych dla aut w centrum, a więc na nowe 1 miejsce postojowe dla rowerów w propozycji Prezydenta przypadało 435 nowych miejsc dla aut. Jako dopełnienie tej informacji podam że miejsc w parkingach P&R przewiduje się 3570, a w dodatkowych lokalizacjach 500, co łącznie da nam 4070 miejsc parkingowych P&R. Tak więc miejsc parkingowych w centrum przybędzie 4 krotnie więcej w stosunku do tego co powstanie na obrzeżach miasta. Czy można to nazwać polityką zrównoważonego transportu? Poniżej pełna treść poprawki Radnego.

 

6. PROPOZYCJA LOKALIZACJI PARKINGÓW DLA ROWERÓW
Istotnym elementem realizacji polityki parkingowej jest budowa parkingów dla rowerów zapewniających ilość miejsc postojowych adekwatną do aktualnych potrzeb społecznych. Parkingi dla rowerów mają przede wszystkim zapewnić możliwość bezpiecznego pozostawienia pojazdu, a ponadto porządkują przestrzeń miejską, ponieważ jednoślady zaparkowane w przypadkowych, nieprzeznaczonych do tego miejscach często utrudniają ruch pieszych oraz prawidłowe korzystanie z elementów infrastruktury wykorzystanych do przypięcia roweru.

Kraków podpisując Kartę Brukselską zobowiązał się między innymi do zwiększenia do 2020 roku udziału ruchu rowerowego do 15%. Aby osiągnąć ten cel należy zapewnić odpowiednią infrastrukturę, w tym m.in. miejsca postojowe dla rowerów.

 

Parkingi dla rowerów powinny powstawać przede wszystkim w okolicy często uczęszczanych miejsc użyteczności publicznej –instytucji kultury, urzędów, placówek edukacyjnych, obiektów i miejsc rekreacji, itp. Szczegółowe lokalizacje winny być konsultowane społecznie, m.in. ze środowiskami krakowskich rowerzystów. Jako podstawowe i zalecane proponuje się przy urządzaniu miejsc parkingowych dla rowerów wykorzystywanie stojaków typu „Ucho”, które pozwalają na bezpieczne przypięcie dwóch rowerów.

 

Na terenie miasta wyznaczono 14 priorytetowych lokalizacji stojaków rowerowych (łącznie 100 sztuk stojaków), umożliwiających postój 200 rowerom. W lokalizacjach tych parkingi dla rowerów winny być realizowane w pierwszej kolejności. Tabela 14 przedstawia powyższe lokalizacje wraz z ilościami stojaków rowerowych w poszczególnych miejscach. Lokalizacje zostały ponadto zobrazowane na rys. 7.

 

Tabela 14. Lokalizacje miejsc postojowych dla rowerów

Lp.

 Obiekt

Lokalizacja

Ilość stojaków [szt.]

1.

 Empik

Rynek Główny

7

2.

 Jubilat

Ul. Krasińskiego 1

5

3.

 MONAR

Ul. Św. Katarzyny 3

5

4.

 Instituto Italiano

Ul. Grodzka 49

10

5.

 Okolice Mostu Dębnickiego

Ul. Madalińskiego

5

6.

 Muzeum Historyczne

Os. Słoneczne 16

5

7.

 Róg Błoń

Al. Focha

10

8.

Plac Niepodległości

10

9.

 Ofiar Dąbia/Aleja Pokoju

3

10.

 Plac Wolnica

10

11.

 Muzeum PRL

Os. Centrum E 1

8

12.

 Kładka Bernatka

Ul. Brodzińskiego

10

13.

 Boisko Sportowe

Przegorzały

7

14.

 Galeria Olympia

Ul. Józefa 18

5

 

SUMA:

 

100

 

Plan usytuowania parkingów dla rowerów (rys. 7) pozostaje bez zmian.

 

UZASADNIENIE
Rozdział „PROPOZYCJA LOKALIZACJI PARKINGÓW DLA ROWERÓW”został przez projektodawcę uchwały w części opisowej potraktowany zbyt powierzchownie i lakonicznie. Projektodawca zaproponował w całej perspektywie realizacji „Polityki…”powstanie JEDYNIE czternastu lokalizacji parkingów rowerowych zapewniających utworzenie w całym mieście 42 nowych miejsc postojowych dla rowerów. Propozycja zamieszczenia tak mało ambitnych celów w tym niezwykle istotnym dokumencie strategicznym miasta Krakowa zdaje się być wysoce niestosowna, by nie rzec –kompromitująca. Dlatego też zasadnym jest przeredagowanie i rozbudowanie powyższego rozdziału, wskazanie głównych kierunków i zasad rozbudowy infrastruktury parkingów rowerowych oraz zastrzeżenie, że wskazane enumeratywnie lokalizacje to jedynie miejsca priorytetowe, a nie wszystkie docelowe. Zwiększona także została ilość proponowanych w powyższych lokalizacjach stojaków z 42 do 100 szt.

 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/09/18/rowerowa-polityka-parkingowa-miasta/

 

Komentarze