Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rower najszybszy w Krakowie – wyniki Wielkiego Testu Mobilności 2025

infobike
26.09.2025 11:45
0 Komentarzy

W Krakowie przeprowadzono Wielki Test Mobilności Miejskiej 2025, który miał pokazać, jak w codziennych warunkach sprawdzają się różne środki transportu.

Uczestnicy pokonywali dwie trasy – z Bronowic (7 km) i ze Złocienia (12 km) – jadąc rowerem, samochodem elektrycznym, komunikacją miejską i autem spalinowym. Wyniki okazały się jednoznaczne: rower wygrał we wszystkich kategoriach.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego rower okazał się najszybszy w miejskim teście?
  2. Jak wyglądały koszty przejazdów różnymi środkami transportu?
  3. Co test mówi o przyszłości samochodów w miastach?
W Krakowie przeprowadzono Wielki Test Mobilności Miejskiej 2025, który miał pokazać, jak w codziennych warunkach sprawdzają się różne środki transportu.
W Krakowie przeprowadzono Wielki Test Mobilności Miejskiej 2025, który miał pokazać, jak w codziennych warunkach sprawdzają się różne środki transportu. /fot. Marcin Ciejka

Rower pokonał konkurencję

W obu przejazdach rower osiągnął średnią prędkość 18 km/h, co dało mu pierwsze miejsce. Ten sam wynik uzyskał samochód elektryczny, jednak różnice pojawiły się w dalszych kryteriach. Komunikacja miejska osiągnęła średnio 16 km/h, a samochód spalinowy – niecałe 15 km/h.

Organizatorzy podkreślili, że przewaga roweru była widoczna nie tylko na krótkiej trasie, ale również na dłuższym dystansie ze Złocienia, gdzie teoretycznie komunikacja miejska powinna mieć przewagę.

Koszty i ekologia

Rower był również bezkonkurencyjny pod względem kosztów – przejazd nic nie kosztował. Dla porównania:

  • samochód elektryczny – ok. 3 zł,
  • komunikacja miejska – 10,40 zł,
  • samochód spalinowy – aż 19 zł.

W ujęciu rocznym istotne są też koszty parkowania – od 6 tys. zł dla aut elektrycznych do 12,5 tys. zł dla spalinowych.

Pod względem emisji CO₂ rower uzyskał wynik zerowy. Auto elektryczne wytworzyło średnio 0,379 kg CO₂ na przejazd, komunikacja miejska – 0,601 kg, a auto spalinowe aż 1,518 kg.

Wnioski organizatorów

W klasyfikacji generalnej rower zdobył 112 punktów na 144 możliwe, wyprzedzając samochód elektryczny (101), komunikację miejską (85) i samochód spalinowy (70). Eksperci podkreślają, że jednoślad nie tylko wygrywa czasem i kosztami, ale także minimalnym wpływem na środowisko.

– „Test pokazuje, że rower w codziennych warunkach jest w stanie konkurować nie tylko z komunikacją publiczną, ale także z samochodami. To nie tylko kwestia szybkości, ale również kosztów i wpływu na środowisko” – mówi Agnieszka Goworek z Arval Service Lease Polska.

Organizatorzy dodają, że choć rower nie zawsze będzie idealnym wyborem – np. w złej pogodzie – to jego przewaga w miejskich realiach jest dziś bardzo wyraźna.

Komentarze