Rower elektryczny w ogniu – niebezpieczny incydent w centrum Łodzi
We wtorek, 30 września, w centrum Łodzi doszło do niebezpiecznego zdarzenia z udziałem roweru elektrycznego.
Bateria w jednośladzie eksplodowała, zamieniając pojazd w kulę ognia. Film dokumentujący incydent opublikował profil LDZ Zmotoryzowani Łodzianie, a nagranie w krótkim czasie obiegło internet.
Rozkład jazdy:
- Jak doszło do eksplozji baterii w rowerze elektrycznym?
- Dlaczego rowery elektryczne budzą coraz większe obawy?
- Jakie przepisy określają, czym naprawdę jest rower elektryczny?
Jak doszło do eksplozji baterii w rowerze elektrycznym?
Zdarzenie miało miejsce w pobliżu skrzyżowania al. Piłsudskiego i ul. Kilińskiego w Łodzi. Według relacji świadków, rower należał do kuriera, który zatrzymał się, gdy zauważył iskrzącą baterię. Kilka chwil później doszło do gwałtownych wybuchów, a pojazd stanął w płomieniach.
Na filmie widać, jak co kilka sekund z roweru wylatują języki ognia i fontanny iskier, wzbudzając grozę wśród przechodniów. Na razie nie wiadomo, co było bezpośrednią przyczyną eksplozji – straż pożarna została poproszona o komentarz w tej sprawie.
Dlaczego rowery elektryczne budzą coraz większe obawy?
Rowery elektryczne od kilku miesięcy znajdują się pod lupą służb i opinii publicznej. W sierpniu w Warszawie przeprowadzono szeroką akcję kontrolną – z 350 sprawdzonych pojazdów aż co siódmy nie spełniał kryteriów, by być uznanym za rower. Podobne działania odbywały się w innych miastach Polski i również wskazywały na nieprawidłowości.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Problemem są przede wszystkim pojazdy, które przekraczają dopuszczalne parametry techniczne – np. osiągają zbyt wysoką moc lub prędkość. Tego typu jednoślady nie są już rowerami w rozumieniu prawa, lecz motorowerami, co pociąga za sobą inne obowiązki formalne.
Jakie przepisy określają, czym naprawdę jest rower elektryczny?
Zgodnie z ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, poruszany siłą mięśni, który może być wyposażony w napęd elektryczny spełniający konkretne warunki:
- napięcie nie wyższe niż 48 V,
- moc ciągła nieprzekraczająca 250 W,
- wsparcie silnika wyłączające się po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Jeżeli pojazd nie mieści się w tych ramach, traktowany jest jako motorower. Wówczas wymagane są: homologacja, przegląd techniczny, tablica rejestracyjna, ubezpieczenie OC oraz odpowiednie uprawnienia (prawo jazdy kat. AM lub B).
Komentarze