Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rower elektryczny czy motorower? Stołeczna drogówka ma sposób, jak je rozpoznać

infobike
02.09.2025 17:45
0 Komentarzy

Na ulicach Warszawy coraz częściej pojawiają się pojazdy z napędem elektrycznym, które wyglądają jak rowery, ale pod względem prawnym mają z nimi niewiele wspólnego.

W ramach specjalnych działań Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji systematycznie kontroluje e-jednoślady, które nie spełniają ustawowych norm. Celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym i wyeliminowanie pojazdów nielegalnie poruszających się po drogach i infrastrukturze przeznaczonej dla rowerów.
O takich działaniach - także na Litwie - pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cztery warunki musi spełniać rower z napędem elektrycznym, aby był traktowany prawnie jako rower, a nie motorower?
  2. Ile mandatów karnych nałożyła stołeczna policja na użytkowników e-rowerów w okresie marzec–sierpień 2025 r.?
  3. Jakie konsekwencje grożą użytkownikom nielegalnych e-rowerów oprócz mandatów?
Rowery elektryczne – akcje stołecznej drogówki / fot. Tomasz Oleszczuk - magazyn-ksp.policja.gov.pl/
Rowery elektryczne – akcje stołecznej drogówki / fot. Tomasz Oleszczuk - magazyn-ksp.policja.gov.pl/

Jak rozpoznać rower elektryczny?

Pierwsze kontrole rozpoczęły się na początku sezonu rowerowego – czyli już w marcu 2025 roku. Efekty? Policjanci skontrolowali ponad 700 e-rowerów, z czego niemal 50 pojazdów nie spełniało norm ustawowych i zostało zakwalifikowanych jako motorowery.

– „Największym problemem podczas kontroli drogowej rowerów o napędzie elektrycznym jest ustalenie, czy dany pojazd faktycznie kwalifikuje się jako rower, czy już jako motorower” – tłumaczy asp. Piotr Cieślak z WRD KSP.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, rower z napędem elektrycznym:

  • musi być wspomagany wyłącznie siłą mięśni (pedałami),
  • może mieć silnik o mocy do 250 W,
  • nie może rozwijać mocy po przekroczeniu 25 km/h,
  • nie może być napędzany manetką gazu.

Wszystko, co wykracza poza te parametry, to motorower, który musi być zarejestrowany, ubezpieczony i prowadzony przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami (co najmniej kat. AM lub B). Rower bez pedałowania, napędzany samą manetką, to pojazd mechaniczny – a nie jednoślad, którym można jeździć ścieżką rowerową.

– „Rowery mogą wyglądać identycznie jak motorowery. Często użytkownicy zdalnie blokują prędkość lub rozłączają manetkę tylko na czas kontroli” – dodaje asp. Cieślak.

Rowery elektryczne – akcje stołecznej drogówki / fot. Tomasz Oleszczuk - magazyn-ksp.policja.gov.pl/
Rowery elektryczne – akcje stołecznej drogówki / fot. Tomasz Oleszczuk - magazyn-ksp.policja.gov.pl/

Skala problemu – mandaty, wnioski, wypadki

Od marca do sierpnia 2025 roku stołeczni policjanci:

  • nałożyli 347 mandatów karnych,
  • udzielili 62 pouczeń,
  • skierowali 22 wnioski o ukaranie do sądu,
  • stwierdzili prawie 50 pojazdów, które powinny być zarejestrowane jako motorowery.

Tylko w tym samym czasie (od 1 marca do końca sierpnia) doszło w Warszawie do:

  • 123 wypadków z udziałem rowerzystów, w których 105 osób zostało rannych,
  • oraz 485 kolizji drogowych.

Użytkownicy nielegalnych e-rowerów nie tylko łamią przepisy, ale także narażają się na wysokie kary – finansowe i administracyjne:

  • mandaty,
  • konfiskata pojazdu,
  • skierowanie sprawy do sądu,
  • brak ubezpieczenia OC, co może skutkować wysokimi roszczeniami odszkodowawczymi w razie wypadku.

Ponadto jazda z dużą prędkością (nawet ponad 50 km/h) na e-rowerze o masie 20–30 kg niesie realne ryzyko poważnych obrażeń, zarówno dla użytkowników, jak i pieszych czy rowerzystów.

– „Im cięższy pojazd i większa prędkość, tym dłuższa droga hamowania. A często użytkownicy nie noszą nawet kasku” – alarmuje policjant

Rowery elektryczne – akcje stołecznej drogówki / fot. Tomasz Oleszczuk - magazyn-ksp.policja.gov.pl/
Rowery elektryczne – akcje stołecznej drogówki / fot. Tomasz Oleszczuk - magazyn-ksp.policja.gov.pl/

Komentarze