Raport o bezpieczeństwie ruchu rowerowego we Wrocławiu w latach 2007-2011 – trafił w ręce policji
Raport o bezpieczeństwie ruchu rowerowego we Wrocławiu w latach 2007-2011 – trafił w ręce policji
Wrocław doczekał się bardzo ważnego opracowania, które daje po raz pierwszy solidne podstawy do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na ulicach. Okazało się, że większość dotychczasowych poglądów i powszechnych przekonań na ten temat ma nie wiele wspólnego z prawdą. Tym samym bazujące na nich dotychczasowe działania służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo nie miały szans na powodzenie –czytamy na stronie internetowej Rowerowego Wrocławia
Przekazanie raportu Policji, Straży Miejskiej oraz Wrocławskiemu oficerowi rowerowemu miało miejsce na rondzie na Pl. Powstańców Śląskich we wtorek 11.12.2012 o godz. 12.00. Wybór miejsca nie był przypadkowy. Rondo na Powstańców Śląskich jest jednym z czarnych punktów ruchu rowerowego – czyli najbardziej niebezpiecznym dla rowerzystów skrzyżowaniem w mieście. Przed skrzyżowaniem umieszczona została symboliczna tablica ostrzegawcza z naniesioną ilością wypadków, które miały tam miejsce.
Raport zawiera szczegółowe informacje nie tylko dotyczące miejsc zdarzeń, ale również ich rodzaju, czasu, typowych uczestników i skutków jakie powodują. W raporcie znajduje się odniesienie wrocławskiej sytuacji rowerzystów do reszty kraju oraz najważniejsze wnioski i rekomendacje jakie płyną z przeanalizowanego zbioru faktów.
Autorem raportu jest nowo upieczony członek WIR Kuba Nowotarski.
Podstawowe fakty wynikające z raportu Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej są niepokojące:
W latach 2007-2011 liczba zdarzeń z udziałem rowerzystów wzrosła o 167% (łącznie odnotowano 1183 zdarzenia z czego 7 śmiertelnych, a 70 ciężko rannych), podczas gdy wzrost liczby cyklistów był na poziomie 70%. Oznacza to, że bezpieczeństwo rowerzystów we Wrocławiu zmalało.
Raport przeczy również wielu stereotypom, między innymi:
1. najniebezpieczniej jest nie w nocy, ale za dnia, przy dobrej widoczności – upada mit cudownej kamizelki odblaskowej;
2. rowerzyści byli pod wpływem alkoholu tylko w przypadku 2% zdarzeń – pijani rowerzyści nie stanowią więc istotnego problemu, zwłaszcza, że są zagrożeniem dla samych siebie;
3. aż 70% zdarzeń to zderzenia boczne, zaś zderzenia tylne, których najbardziej obawiają się rowerzyści jadący po jezdni, to zaledwie 4% zdarzeń;
4. jedna piąta zdarzeń z udziałem rowerzystów miała miejsce na skrzyżowaniach z sygnalizacją, czyli w teoretycznie bezpiecznych miejscach;
5. rowerzyści nie zachowują się bardziej niebezpiecznie od kierowców, którzy są odpowiedzialni za około połowę kolizji z rowerzystami.
Postulaty:
Sytuacja w zakresie bezpieczeństwa rowerzystów na drogach we Wrocławiu wymaga zmiany podejścia oraz zwiększenia skali i intensywności działań infrastrukturalnych, prewencyjnych i edukacyjnych. Natomiast sposób i kierunki działań wymagają oparcia na bardzo solidnych merytorycznych podstawach. Konieczne jest jak najszybsze odejście od dotychczasowych praktyk, opartych w dużej mierze na stereotypowych, niepopartych faktami przesłankach.Wobec ograniczonych środków i możliwości realizacji w stosunku do skali wyzwania, konieczna jest koncentracja na sprawach kluczowych.
I. Dla poprawy bezpieczeństwa Wrocław potrzebuje jak najszybszego powstania spójnego systemu tras rowerowych (co od dawna jest głównym postulatem środowisk rowerowych) oraz przebudowania przestrzeni tak, aby stała się ona przyjazna dla rowerzystów i umożliwiała bezpieczna jazdę.
II. Dotychczasowe działania edukacyjne nie są wystarczające i należy je zdecydowanie rozszerzyć o aspekt praktyczny, a edukacja nie może być adresowana jedynie do dzieci i młodzieży. Niezbędne jest rozszerzenie dotychczasowych działań o kształcenie kierowców w zakresie koegzystencji z rowerzystami na ulicach, bo to oni powodują połowę wypadków i stanowią większe zagrożenie.
III. Działania prewencyjne powinny być skoncentrowane tam gdzie jest to najbardziej potrzebne,a każda akcja poprzedzona dokładną analizą sytuacji. Szczególny nacisk powinien zostać położony na nadzór udzielania pierwszeństwa przejazdu –gdyż jest to najczęstsza przyczyna wypadków, a nie np. na znacznie mniejszej wagi problem jakim jest jazda po chodniku. Zwłaszcza, gdy ulica w miejscu kontroli nie zapewnia bezpieczeństwa rowerzyście z uwagi na przekraczanie prędkości przez kierowców –bo wtedy pochopne działanie może prowadzić do pogorszenia bezpieczeństwa.
IV. Powinny też powstać jak najszybciej wypadkowa mapa Wrocławia obrazującą sytuację, a najniebezpieczniejsze miejsca i najgroźniejsze zdarzenia powinny być poddane szczegółowej i bardzo wnikliwej analizie. Ulepszony powinien tez zostać system gromadzenia danych na temat wypadków z rowerzystami, który niewystarczająco określa przyczyny tego typu zdarzeń.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółową wersją raportu dostępną <TUTAJ>
Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=10&kat=18&art=1286
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze