Przełom dla rowerowej Polski. Marszałkowie województw podpisali ogólnokrajową Deklarację
4 września 2025 r., podczas Konwentu Marszałków Województw RP w Sulejowie w woj. łódzkim, podpisano Deklarację Rowerową.
To zawarte między marszałkami wszystkich województw w Polsce oraz instytucjami porozumienie o współpracy przy realizacji planów związanych z wdrażaniem spójnej i bezpiecznej sieci tras rowerowych.
Rozkład jazdy:
- Gdzie i podczas jakiego wydarzenia 4 września 2025 roku podpisano Deklarację Rowerową?
- Ilu marszałków województw złożyło podpis pod dokumentem?
- Jakie instytucje obok marszałków województw znalazły się wśród sygnatariuszy deklaracji?
Rozwój tras rowerowych
Deklaracja zakłada tworzenie i realizację spójnych planów związanych z wdrażaniem sieci regionalnych, krajowych i europejskich tras rowerowych. Celem porozumienia jest współdziałanie pomiędzy regionami oraz instytucjami zarządzającymi poszczególnymi terenami w celu usprawnienia i zapewnienia spójności infrastruktury rowerowej.
– To nie jest wizja, to plan działania – powiedział Andrzej Janowski z Polskiej Federacji Rowerowej, prezentując marszałkom założenia dokumentu. – Dzięki tej deklaracji chcemy, by za 10 lat można było przemierzać Polskę na rowerze z północy na południe i ze wschodu na zachód – dodał.
Swoje podpisy pod dokumentem złożyli w czwartek marszałkowie wszystkich 16 województw, a także przedstawiciele instytucji zarządzających infrastrukturą w kraju, w tym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PGW Wody Polskie.
- Stworzenie spójnej sieci tras rowerowych to wielkie zadanie i wyzwanie, ale też szansa dla wszystkich polskich regionów. Ta deklaracja to szansa na to, by Polskę można było wkrótce przemierzać na rowerze z północy na południe i ze wschodu na zachód - powiedział obecny na uroczystości członek zarządu Polskiej Federacji Rowerowej Andrzej Janowski.
Z Wody Polskie, PKP SA, Lasy Państwowe
Sygnatariusze deklaracji podkreślali, że ma ona zapewnić współpracę, a także wymianę doświadczeń pomiędzy poszczególnymi samorządami. Ważna kwestią jest też zaangażowanie dysponentów nieruchomości takich jak GDDKiA, PGW Wody Polskie, PKP SA, Lasów Państwowych do wdrażania ułatwień oraz usprawnienia procesów opiniowania i uzgadniania inwestycji dotyczących realizacji ponadlokalnych tras rowerowych.
- Myślę, że wspólnie będziemy w stanie wypracowywać takie rozwiązania, które przyspieszą budowę nowych dróg rowerowych na terenie naszego kraju i scalą je w jedną sieć. Wtedy jesteśmy w stanie zdecydowanie rozwinąć naszą gospodarkę turystyczną – zaznaczyła marszałek woj. łódzkiego Joanna Skrzydlewska, która jest gospodynią trwającego od środy w Sulejowie Konwentu Marszałków Województw RP.
Zwróciła również uwagę, że spójna sieć dróg rowerowych i rozwój infrastruktury rowerowej to sposób na zachęcenie mieszkańców do korzystania z roweru jako codziennego środka transportu.
Marszałek woj. zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz dodał, że budowa infrastruktury to inwestycja nie tylko w turystykę, ale przede wszystkim w samych mieszkańców, promująca zdrowy i aktywny styl życia. Przekonywał, że rozwój dróg rowerowych ma również pozytywny wpływ na rewitalizację zapomnianych miejscowości i działających w nich usług.
Deklaracja ma charakter otwarty, co oznacza, że do grona sygnatariuszy mogą dołączać kolejne instytucje i samorządy lokalne. Kluczowym wyzwaniem w najbliższych miesiącach będzie przekucie zapisów dokumentu na konkretne plany inwestycyjne, projekty infrastrukturalne i harmonogramy realizacji. Potrzebna będzie również koordynacja na poziomie rządowym – zwłaszcza w zakresie finansowania i dostosowania przepisów planistycznych. Podsumowując: Nie ulega jednak wątpliwości, że Deklaracja Rowerowa z Sulejowa to najważniejszy od lat krok w stronę rowerowej Polski – kraju, w którym infrastruktura rowerowa przestaje być zbiorem przypadkowych fragmentów, a zaczyna tworzyć system naczyń połączonych – od Bałtyku po Tatry.
Komentarze