Prezydent Gdańska: Wszystkie rowery Mevo spłonęły. System wystartuje z opóźnieniem
W wyniku pożaru, który wybuchł 5 lutego 2025 roku na terenie dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku, zniszczeniu uległo 1,5 tys. rowerów systemu metropolitalnego Mevo
Straty są ogromne, bo w tej puli aż 1300 była elektryczna. Do tego z dymem poszło 1000 akumulatorów do e-bików. 6 lutego prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz potwierdziła, że według jej wiedzy cała przechowywana w magazynie flota została doszczętnie spalona. Wcześniej przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot przekazali, że w pożarze mogło spłoną połowa rowerowej floty. Czekamy na ostateczne potwierdzenie.
Rozkład jazdy:
- Ile rowerów i akumulatorów spłonęło w pożarze hali na gdańskiej Przeróbce?
- Jak pożar wpłynie na pełne uruchomienie systemu Mevo planowane na 1 marca 2025 roku?
- Czy operator systemu Mevo posiada ubezpieczenie, które może pokryć część strat?
Skala strat
Pożar objął część hali na Przeróbce, w której operator systemu Mevo, firma CityBike Global, przechowywała rowery na okres zimowy. W magazynie znajdowało się:
- ponad 1300 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym,
- 162 rowery standardowe,
- 1000 akumulatorów do rowerów elektrycznych.
Według operatora pożar nie wybuchł bezpośrednio w części hali, gdzie składowane były rowery, jednak ostatecznie ogień rozprzestrzenił się na cały obiekt, prowadząc do ich całkowitego zniszczenia.
System Mevo miał ruszyć w pełnym zakresie 1 marca 2025 roku. Zniszczenie tak dużej liczby rowerów oznacza, że pierwotny plan uruchomienia wszystkich pojazdów nie będzie możliwy do zrealizowania na czas.
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz zapowiedziała, że podjęto już działania w celu oszacowania strat i sprawdzenia możliwości odtworzenia floty przed nadchodzącym sezonem wiosennym.
System działa obecnie w trybie zimowym – na ulicach Gdańska oraz 15 innych miast i gmin wciąż pozostaje około 2,1 tys. rowerów, czyli połowa pełnej floty. Pełna liczba pojazdów wynosi 4,2 tys., z czego 75 proc. stanowią rowery elektryczne.
Pożar i trudności w jego gaszeniu
Strażacy otrzymali zgłoszenie o pożarze o godzinie 13:00. Akcja gaśnicza była wyjątkowo trudna ze względu na obecność akumulatorów litowo-jonowych, które mogą ulegać samozapłonowi oraz generować wysokie temperatury.
-„Baterie wytwarzają dużą ilość ciepła, dlatego strażacy musieli je intensywnie schładzać. Sytuacja była bardzo wymagająca” – mówił bryg. Dariusz Surmacz.
Dodatkowym zagrożeniem był gęsty, toksyczny dym, który wymusił zamknięcie okien w pobliskich budynkach i unikanie okolic miejsca zdarzenia przez mieszkańców.
CityBike Global, operator Mevo, posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, co może umożliwić częściową rekompensatę strat. Władze Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot analizują teraz możliwości przywrócenia pełnej liczby rowerów jeszcze przed sezonem letnim.
Obecnie trwa szczegółowa ocena strat oraz analiza wpływu pożaru na przyszłe funkcjonowanie systemu Mevo.
Co dalej z Mevo?
System roweru metropolitalnego Mevo odgrywa kluczową rolę w transporcie publicznym Pomorza. Jego pełne przywrócenie wymaga jednak czasu oraz podjęcia strategicznych decyzji dotyczących finansowania i zakupu nowego sprzętu.
Na chwilę obecną nie wiadomo, kiedy uda się uzupełnić braki we flocie oraz czy uda się utrzymać pełną funkcjonalność systemu w planowanym terminie.
Więcej informacji na temat dalszych kroków zostanie przedstawionych w kolejnych tygodniach przez władze miasta oraz operatora systemu Mevo.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze