Poznań: pierwszy w Polsce mikrohub przeładunkowy z rowerami cargo
W Poznaniu powstanie pierwszy w kraju mikrohub przeładunkowy, który ma obsługiwać usługi dostawcze ostatniej mili w zatłoczonym mieście z wykorzystaniem rowerów cargo. Pilotażowy projekt będzie realizowany do końca 2026 roku. Realizowany jest przez Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Urząd Miasta Poznania oraz GLS Poland.
Mikrohub przeładunkowy to niewielki obiekt umiejscowiony w rejonie centrum miasta, do którego przesyłki zwożone są standardowymi samochodami dostawczymi, by zostać później rozwiezione rowerami cargo. Taki obiekt postanowiły zrealizować wspólnie Poznański Instytut Technologiczny i Urząd Miasta Poznania przy wsparciu spółki kurierskiej GLS Poland.
Realizacja projektu jest możliwa dzięki programowi Unii Europejskiej GRETA. W jego ramach wspierane są pilotażowe wdrożenia nowych rozwiązań wspierających zieloną transformację europejskich miast w zakresie zeroemisyjnego transportu ostatniej mili. Oprócz Poznania w programie biorą udział takie miasta, jak Budapeszt, Maribor, Verona, czy Reggio nell’Emilia.
Cel tego projektu jest bardzo prosty. Chcemy stworzyć ekologiczne i efektywne rozwiązanie, które sprawi, że liczba samochodów dostawczych w centrum Poznania będzie spadać, a zwiększać się będzie ilość rowerów cargo, bez uszczerbku dla jakości dostaw przesyłek – mówi Marta Cudziło z Poznańskiego Instytutu Technologicznego.
Mikrohub przeładunkowy zostanie zlokalizowany w centrum Poznania z racji wysokiego natężenia ruchu samochodowego w tym rejonie miasta. Dokładna lokalizacja nie jest jeszcze znana.
Obecnie wspólnie z miastem i GLS będziemy definiować wymagania dla hubu i rowerów, wybierać odpowiednią lokalizację, (aby – red.) dalej wdrażać system w praktyce – dodaje Marta Cudziło.
Rozwiązanie to charakteryzują bardzo niskie koszty wdrożenia. Mikrohub przeładunkowy jest bowiem bardzo małym obiektem o rozmiarach porównywalnych do kontenera, czy garażu. W przyszłości możliwe jest jednak rozbudowanie go, aby pełnił także rolę punktu, w którym przesyłki można nadawać i odbierać osobiście.
Transportowi rowerowemu w Poznaniu sprzyja rozwinięta sieć ścieżek rowerowych, a także mentalność mieszkańców, którzy chcą żyć ekologicznie i nie generować hałasu ani spalin – wskazuje Andrzej Wasielewski, dyrektor ds. operacji krajowych i infrastruktury w GLS Poland.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze