Poznań: 27 milionów na odśnieżanie dróg. Także tych rowerowych
43 pługoposypywarki, 18 pługów z piaskarkami i dziesiątki pracowników ma dbać w tym sezonie o zimowe utrzymanie dróg, także tych rowerowych, w stolicy Wielkopolski. W budżecie Poznania zarezerwowano na ten cel 27 mln zł.
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu zapewnia, że drogowcy są przygotowani na sezon 2021/2022. Jak podano, w obecnym sezonie zimowym utrzymaniem systemowym objętych zostało 873 km dróg oraz 134,6 km dróg rowerowych.
W technologii zimowego utrzymania kontynuować będziemy zasadę koncentrowania działań w pierwszym etapie na mechanicznym usuwaniu śniegu, a następnie na posypywaniu nawierzchni materiałami chemicznymi bądź uszorstniającymi. Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują, zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, jak również sprzątanie z zanieczyszczeń jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnienie koszy ulicznych. Wydatki te są zmienne w poszczególnych latach, gdyż zależą w dużej merze od uciążliwości zimy (warunków pogodowych) – podało ZDM.
W tym sezonie na zimowe utrzymanie dróg w budżecie Poznania zarezerwowano 27 mln zł. W poprzednich sezonach kwota ta wynosiła: w sezonie 2018/2019 – 23,1 mln zł, w sezonie 2019/2020 – 21,1 mln zł, w sezonie 2020/2021 – 27,8 mln zł, w sezonie 2021/2022 – plan 27,0 mln zł.
ZDM Poinformował, że w bieżącym sezonie do dyspozycji drogowców będzie – dla obsługi jezdni: 43 pługoposypywarek, dla obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych: 18 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka).
Tak, jak w latach ubiegłych zwracamy uwagę na aspekt ekologiczny, zwłaszcza na ochronę zieleni przydrożnej. Zasady stosowania środków chemicznych, które wprowadziliśmy w latach ubiegłych, będą kontynuowane. Na chodnikach, drogach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) odśnieżania wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu bądź wystąpienia wtórnego oblodzenia – podano.
ZDM wskazał równocześnie, że odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach – jak tłumaczył – stasowane są, zarówno środki chemiczne (sól drogowa), jak również środki niechemiczne (piasek), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach.
Dodatkowo wykonawcy zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w specyfikacjach technicznych opracowanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy regulują, zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki rodzaj środków należy zastosować – podano.
Pierwsze działanie (odpłużanie, posypywanie piaskiem) na sieci dróg rowerowych liczących 134,6 km mają odbywać się w ciągu 3 godzin, licząc od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze