Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powrót Masy Krytycznej do Gdyni

infobike
29.03.2012 23:15
0 Komentarzy

Powrót Masy Krytycznej do Gdyni

1_01

Przed nami, w ostatni piątek marca, zreaktywowana Masa Krytyczna. Zainteresowanie imprezą przechodzi nasze oczekiwania i szukamy wolontariuszy do ekipy porządkowej. Rowerowa Gdynia chce organizować Masy Krytyczne w każdy ostatni piątek miesiąca. Chcemy, żeby stały się sympatyczną miejską tradycją do czasu, aż staniemy się polską rowerową Kopenhagą. Poniżej kilka kwestii, o które pytacie najczęściej –pisze Rowerowa Gdynia

Zobacz teżinformator-poradnik.

W jakiej sprawie jest Masa? Głównym zadaniem Masy Krytycznej jest wyrażenie niezadowolenia z aktualnego stanu dróg dla rowerów w Gdyni. Wydarzenia, które mają pozytywnie zachęcić mieszkańców do częstszego wybierania roweru to np. Rowerowe Piątki, planowane na czerwiec i wrzesień. Chcemy pokazać ludziom jak wiele osób traktuje rower jako prawdziwą alternatywę dla zatłoczonego i stojącego w korku auta.

WPR 2011: Policja jak widać nam sprzyjała;-)Atrakcje. Największą atrakcją ma być wyjątkowy klimat przejazdu w kilkusetosobowym peletonie po ulicach, po których normalnie jeździ się tylko samochodem. Udział zapowiedziały już dziewczyny z rolkowej ekipy 4SKATING TEAM i kilka wyczynowych teamów MTB. Inspirujemy się atmosferą zeszłorocznego Wielkiego Przejazdu Rowerowego, który w tym roku odwiedzi Gdynię już 3 czerwca. Mimo całkowitej apolityczności imprezy dało się zauważyć zainteresowanie niektórych radnych i osób z pierwszych stron gazet.


Szcztuczny Uśmiech na Masę Krytyczną

Znak. Symbolem marcowej masy jest sztuczny uśmiech na twarzach gdyńskich rowerzystek i rowerzystów. Obecnie trudno się szczerze uśmiechać jadac po Gdyni na rowerem. Liczymy, że to się zmieni. Inspirowaliśmy się teledyskiem zespołu T.LOVE 'Jest super’. Gotowy zestaw do samodzielnego przygotowania można pobrać na końcu artykułu.


Trasa. Masa Krytyczna przejedzie głównymi ulicami Gdyni. Startujemy sprzed Dworca SKM Gdynia Główna. Dokładny przebieg będzie podany do publicznej wiadomości na kilka dni przed imprezą. Bierzemy pod uwagę, że demonstracja może spowolnić ruch aut w centrum miasta i będziemy zachęcać, żeby tego dnia wybrać się do pracy, szkoły, na zakupy – właśnie rowerem.

Co krytykujemy?  Gdyńska polityka rowerowa niestety nie działa. Kilka lat doświadczeń z miastem pozwala nam ocenić, że Prezydent Miasta nie traktuje poważnie idei zrównoważonego transportu. Nie trzeba głębokich analiz, żeby na miejskiej mapie zobaczyć w centrum rowerowa czarną dziurę. Nowe inwestycje drogowe nawet na etapie koncepcyjnym promują transport samochodwy, indywidualny. Ewidentne absurdy drogowe tj. Zdublowana Estakada, brak ciągłości DDR na Drodze Gdyńskiej są przykrywane propagandowymi hasłami. Konkretne zarzuty opisujemy wokół wirtualnych naszym zdaniem stanowisk i działań.

Ponadto:

1.              Pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej, dr Marcin Wołek sam publicznie deklaruje, że nawał obowiązków (radny, szef komisji, wykładowca, ekspert) nie pozwala mu na zajmowanie się polityką rowerową.

2.              Miejska Rada Rowerowa jest ignorowana przez Prezydenta Wojciecha Szczurka. W tym roku już drugi raz nie zebrała się wcale, a ustalenia podejmowane na jej forum są w ogromnej większości niedotrzymywane. Najważniejsze kwestie, np. powołanie Oficera Rowerowego nie są w ogóle na forum Rady omawiane.

3.              Miejskie drogi rowerowe są projektowane wbrew zamówionym wcześniej przez miasto standardom technicznym. Ogromna większość z inwestycji w ramach dofinansowania unijnego nie była społecznie skonsultowana bądź –jak w przypadku np. ul. Kartuskiej –sugestie SRG zostały całkowicie zignorowane. Jako wymówkę podaje się zbyt niską rangę prawną wspomnianych dokumentów, które zostały przecież przez miasto zamówione i opłacone.

Co mimo wszystko chwalimy? Chwalimy udaną współpracę z ZDiZ – zarządcą miejskich dróg. Spotykamy się regularnie i argumentujemy w sprawach spornych. Każde spotkanie kończy się formalną notatką, dzięki której zachowujemy ciągłość omawianych spraw. Dzięki przychylności dyr. Macieja Karmolińskiego udało nam się m.in. otworzyć nieużywany od kilku lat parking rowerowy przy SKM Redłowo, zlikwidować kilka absurdów na Orłowskim odcinku al. Zwycięstwa, zdjąć blokujące drogę rowerowa ogrodzenie przy Centrum Wzgórze. Dzięki ZDiZ jesteśmy też na finiszu oficjalnego przyjęcia Standardów Rowerowych. Chodzi o zalecenia dla projektantów pracujących nad nowymi inwestycjami. Poprawił się też stan Gdyńskiej Mapy Ścieżek rowerowych – w tym projekcie współpracowaliśmy z Nadleśnictwem Gdańsk. Z leśnikami pracujemy też razem nad poprawą standardów szlaków leśnych, ponieważ miasto zatrzymało się na etapie stawiania w lesie drewnianych wiat bez śmietników i z zachętą, żeby dojeżdżać do pracy i szkoły po trasach dla wyczynowców.

Łukasz Bosowski

 

 

 

Załącznik

Wielkość

plakat masa.pdf

1.5 MB

usmiechy.pdf

2.27 MB

PLAKAT-30marzec.jpg

47.36 KB

 

Źródło: http://rowerowagdynia.pl/masa

Komentarze