Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie MEVO w gotowości. Znamy termin startu

infobike
08.01.2019 08:30
0 Komentarzy

NextBike zgłosił gotowość do startu I etapu pomorskiego Systemu Roweru Metropolitalnego. Teraz MEVO przejdzie testy odbiorcze. Wielki sprawdzian trwa od 7 stycznia.

Wszystkie procedury testowe są zapisane w umowie zeStowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot, które w imieniu14 gmin metropolii realizuje projekt.

– Żeby choć trochę przyspieszyć uruchomienie MEVO, wykonawcaprezentował nam do tej pory poszczególne elementy systemu, a my przekazywaliśmymu na bieżąco nasze uwagi – mówi Dominik Makurat z OM G-G-S. – Teraz NextBikepokazuje nam finalną wersję systemu, po uwzględnieniu naszych uwag. Jedną znich była np. konieczność wymiany siodełek, ponieważ w tych zamontowanychpierwotnie, zbierała się woda.

18 stycznia

Skąd termin startu akurat 18 stycznia? NextBike zobowiązanyjest do zgłoszenia gotowości uruchomienia systemu na dwa tygodnie przed startempierwszego etapu, który zakłada funkcjonowanie 30 proc. docelowej floty 4080rowerów – co dla Gdańska oznacza ponad 500 pojazdów. Taką gotowość firmazgłosiła 4 stycznia.

Teraz szczegółowym testom poddane zostaną wszystkie elementysystemu: rowery, stacje postoju, centrum kontaktu, strona internetowa,aplikacja, czy system nadzoru MEVO. Sprawdzane będą m.in. funkcjonalności ważnedla użytkowników: działanie wspomagania roweru, zasięg baterii, systemrezerwacji i wypożyczeń czy system płatności i rozliczeń. Dodatkowo OM GGSzlecił zbadanie zgodności wykonania stacji postoju i roweru z wymogamiprzetargowymi niezależnym ekspertom. Ważnym elementem jest też sprawdzeniesystemu nadzoru. Jest on istotny w kontekście późniejszego rozliczania wykonawcyz prawidłowego działania MEVO, reakcji na usterki (na usunięcie tych istotnych- typu uszkodzenie koła, wykonawca ma wg. umowy 12 godzin od zgłoszenia – red.)czy też relokacji rowerów – czyli rozmieszczenia pojazdów na poszczególnychstacjach.

Próbny rozruch

Umowa zakłada również, że na co najmniej siedem dni przedstartem MEVO, wykonany zostanie rozruch testowy systemu. Wg. obecnego planu mato nastąpić 11 stycznia, a rozruch ten polegać ma na ośmiogodzinnymnieprzerwanym “odpaleniu” wszystkich jego elementów, które sprawdzane będą naterenie uczestniczących w projekcie gmin.

– Jeśli którekolwiek z najistotniejszych wymagańprzetargowych nie będzie spełnione, nie odbierzemy systemu, co dla wykonawcyoznaczać będzie kary umowne – zastrzega Dominik Makurat. – Będzie to takżeoznaczać kolejne opóźnienie, ale zależy nam na optymalnym starcie MEVO. Chcemy,żeby mieszkańcy metropolii od początku chcieli z niego korzystać, choćweryfikacja systemu w codziennym użyciu pokaże pewnie jeszcze jakieś potrzebyudoskonaleń. Liczymy na głos użytkowników w tej sprawie.

Rowerowy gigant

Rower MEVO będzie systemem całorocznym uzupełniającym ofertętransportową komunikacji publicznej. 30 proc. floty funkcjonować będzie równieżkażdej zimy. W ramach miesięcznego abonamentu, za 10 zł, będzie można korzystaćz publicznego roweru przez 90 minut dziennie (w wersji rocznej za takiabonament zapłacić trzeba będzie 100 zł). Operator szykuje jeszcze innepropozycje taryfowe – z opcją korzystania z MEVO przez 120 minut dziennie ikrótkoterminowe, pod kątem turystów.

MEVO będzie też największy w Polsce iEuropie system w całości składający się z rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.W jego skład wejdzie 4080 rowerów funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk,Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo,Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice).

Komentarze